Go to section
| Teknologi

Toyota Motor Europe inngår nytt partnerskap for rask og kostnadseffektiv infrastruktur for hydrogenfylling

  • Toyota Motor Europe har inngått en avtale med Hydrogen Refueling Solutions (HRS) og ENGIE for å lansere en raskere, mer fleksibel og kostnadseffektiv infrastruktur for hydrogenfylling
  • Teknologien «Twin Mid Flow» gjør det mulig å fylle hydrogen raskere –og reduserer investeringskostnadene for hydrogenstasjoner betydelig
  • Målet med partnerskapet er å bygge oppunder den europeiske hydrogensektoren og bidra til EUs Alternative Infrastructure Regulation (AFIR), som krever offentlig tilgjengelige stasjoner for hver 200 km langs TEN-T- hovedveiene innen 2030
  • Lastebiler på 40 tonn vil kunne fylle hydrogen med en rekkevidde på 600 km i løpet av kun åtte minutter. 900 km vil kunne fylles på tolv minutter

Toyota Motor Europe har signert en avtale med HRS og ENGIE for å lansere neste generasjons stasjoner for hydrogenfylling. Den nye løsningen som er både raskere og mer kostnadseffektiv, skal piloteres i det EU-finanserte RheaDHy-prosjektet, som setter søkelys på å akselerere utbyggingen av hydrogeninfrastruktur.

En av utfordringene ved å ekspandere hydrogeninfrastruktur er behovet for dispensere som kan fylle både tunge og lette kjøretøy raskere.

Den nye Twin Mid-Flow-teknologien løser dette ved å bruke en dispenser med høyere kapasitet og dobbel tilkobling, som gjør det mulig for en dispenser å fylle tyngre kjøretøy på under ti minutter, og lettere biler på under fem minutter. Teknologien fjerner behovet for to ulike dispensere på hver stasjon. Praktisk sett betyr det at en lastebil på 40 tonn vil kunne fylle hydrogen med en rekkevidde på 600 km på åtte minutter, mens 900 km rekkevidde vil kunne nås på tolv minutter.

Installasjonskostnadene ved slike hydrogenstasjoner vil også bli betraktelig lavere – noe som vil bidra til å akselerere utrullingen i tråd med EUs mål og AFIR-direktivet, som sikter mot offentlig tilgjengelige hydrogenstasjoner for hver 200 kilometer langs TEN-T hovedveiene innen 2030.

I partnerskapet bidrar Toyota med en testbenk og lastebil utstyrt med Twin Mid Flow-teknologi. HFRS og ENGIE utvikler neste generasjons hydrogenstasjoner som støtter denne teknologien, og systemet testes i en pilot finansiert av EU-prosjektet RHeaDHY fra fjerde kvartal 2025.

– Vi samarbeider i dag med gode partnere som utvikler fremtidens nullutslippsløsninger med våre brenselcellesystemer. Utviklingen av den nye Twin Mid Flow-teknologien blir en viktig bidragsyter til å stimulere hydrogenverdikjedene – og vi ser fram til dette samarbeidet, sier Thiebault Paquet, VP for forskning og utvikling i Toyota Motor Europa.

– Dette strategiske samarbeidet markerer et vendepunkt for innovasjon innen infrastruktur for hydrogenfylling. Ved å kombinere vår ekspertise vil vi akselerere utbyggingen av stasjoner globalt, redusere fyllingstider og gjøre stasjonene mer tilgjengelige og kostnadseffektive, sier Hassen Rachedi, administrerende direktør og grunnlegger av HRS.

– Som prosjektkoordinator og forskningssenter med ekspertise innen fyllesimulering og fyllingsprotokoller, er ENGIE stolte over å samarbeide med Toyota og HRS gjennom RHeaDHy-prosjektet. Ved å utvikle «high-flow» fyllestasjoner styrker vi hydrogenverdikjedene og akselererer overgangen til renere energi. Forhåpentligvis vil vi kunne sette en ny standard for bærekraftig mobilitet og styrke hydrogenets rolle i avkarboniseringen av transporten, sier Quentin Nouvelot, leder for H2 mobilitetsforskningsprogrammet i ENGIE.

Om Hydrogen Refueling Solutions(HRS)

Hydrogen Refuelling Solutions er en av verdens ledende produsenter av høykapasitets hydrogenfyllingsstasjoner. HRS tilbyr et komplett og unikt utvalg av modulære og skalerbare stasjoner, produsert på sitt industrifelt i Grenoble, Frankrike. Anlegget inkluderer et testområde, det eneste av sitt slag i Europa, for testing og utvikling av stasjoner samt fremtidige produkter og løsninger for hydrogenmobilitetsmarkedet.

Om ENGIE

ENGIE er en global leder innen lavkarbonenergi og tjenester. Med sine 97 000 ansatte, kunder, partnere og interessenter jobber konsernet hver dag for å akselerere overgangen til en karbonnøytral økonomi, gjennom redusert energiforbruk og mer miljøvennlige løsninger. Inspirert av sitt formål forener ENGIE økonomisk ytelse med positiv innvirkning på mennesker og planeten, og bygger på sine kjernevirksomheter (gass, fornybar energi, tjenester) for å tilby konkurransedyktige løsninger til sine kunder.

Om RHeaDHy

Det EU-finansierte RHeaDHy-prosjektet (Refuelling Heavy Duty with very High flow Hydrogen) har som mål å utvikle høyytelses hydrogentankstasjoner for tunge kjøretøy. Prosjektet fokuserer på å lage og teste nye protokoller for å fylle drivstoff på 700 bar på hydrogenbiler med 100 kg hydrogen i løpet av 10 minutter.

Dette prosjektet er en del av EUs innsats for å avkarbonisere godstransport og støtte hydrogenlastebilmarkedet ved å etablere et robust nettverk av fyllestasjoner.

RHeaDHy-prosjektet mottok finansiering fra Clean Hydrogen Partnership under tilskuddsavtale 101101443, med støtte fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon Europe.

Offentlig informasjon om Horizon Europe RHeaDHy-prosjektet

Kobling kopiert til utklippstavle