Go to section
| Teknologi

NY A90 FINAL EDITION OG OPPGRADERT GR SUPRA LIGHTWEIGHT EVO

  • Ny GR Supra A90 Final Edition med høye ytelser og spesifikasjoner er det ultimate uttrykket for den nåværende generasjonen
  • Limited edition har økt motorkraft og dreiemoment, forbedret håndtering, sterkere bremser og et KW-fjæringssystem
  • Oppgradert GR Supra Lightweight Evo gir en mer integrert opplevelse for uhemmet kjøreglede
  • Oppdateringer av bremsing, fjæring og aerodynamikk gir mer direkte og presise kjøreegenskaper samtidig som de styrker forbindelsen mellom fører og vei
  • GR Supra A90 Final Edition og GR Supra Lightweight Evo i salg i Europa fra våren 2025

Den ikoniske Toyota GR Supra har blitt forbedret med en ny versjon i begrenset opplag som representerer den ultimate spesifikasjonen til den siste generasjonen, mens en oppgradert GR Supra Lightweight Evo gir oppgradert kjøreglede.

GR Supra er en rendyrket sportsbil, med en frontmotor/bakhjulsdrift konfigurasjon og dimensjoner som oppnår det «gylne snitt» for optimal håndtering. GR Supra var den første globale modellen som ble utviklet av TOYOTA GAZOO Racing (TGR), paraplyorganisasjonen for Toyotas globale motorsportaktiviteter.

For å uttrykke takknemlighet til nåværende generasjon Supra-fans og feire sin aktive deltakelse i motorsport over hele verden, har TGR laget en begrenset utgave ment å være kulminasjonen av nåværende generasjon: GR Supra «A90 Final Edition». Denne spesialutgaven har en rekke oppgraderte kjørerelaterte elementer, som 95 DIN hk (70 kW) ekstra kraft og 70 Nm mer dreiemoment, særegne aerodynamiske oppdateringer, et racinginspirert KW-fjæringssystem og dekk med større diameter.

Selv om produksjonen av den nåværende GR Supra er planlagt å avsluttes med A90 Final Edition som modellens kulminasjon, vil TGR fortsette å finpusse GR Supra gjennom motorsportaktiviteter fremover.

I mellomtiden gir den motorsportinspirerte GR Supra Lightweight Evo føreren en enda tettere forbindelse til veien. Forbedret håndtering gir en mer direkte følelse, takket være oppgraderinger av fjæring og chassis, bedre bremsing, optimalisert tuning og raffinert aerodynamikk.

Siden sin første generasjon, introdusert som Celica Supra i 1978, har Toyota Supra gledet fansen med sin frontmotor, bakhjulsdrevne layout drevet av en sekssylindret rekkemotor, et format som trofast har beholdt siden den gang. Påfølgende Supra-generasjoner har skapt glede på offentlige veier og racingbaner.

I 2019, drevet av det sterke ønsket fra styreleder Akio Toyoda, aka Master Driver Morizo, stormet Supra tilbake etter 17 års fravær. Ved lansereringen sa styreleder Toyoda: «På den tiden brukte jeg utallige timer på å kjøre en gammel Supra på Nürburgring for å bli en mestersjåfør. Supra er som en gammel venn som har en spesiell plass i hjertet mitt. Mens andre produsenter satte sine vakre nye prototyper som de skulle introdusere gjennom stegene, kjørte jeg en gammel Supra som ikke lenger var i produksjon. Så selv om Toyota ikke hadde noen planer om å lage en ny Supra, akkurat som mange andre hardbarkede Supra-fans rundt om i verden, ønsket jeg i all hemmelighet å få det til. Den nye GR Supra ble født gjennom testing på Nürburgring, og jeg kan ærlig si at det er en bil som er morsommere å kjøre og er bedre enn noen gang.»

Den nåværende Supra har fortsatt å utvikle seg siden lanseringen i 2019. Ett år senere ble det introdusert en ny 2,0-liters turboladet motor – som tilbys i tillegg til den etablerte 3,0-liters rekkesekseren med turbo. Den hadde alle GR Supras kvaliteter som en sportsbil i sin reneste form sammen med de dynamiske fordelene til en mindre og  lettere motor.

Toyota introduserte en sekstrinns intelligent manuell girkasse (iMT) i Europa i 2022, konstruert for å glede sjåfører som elsker kontrollen og belønningene som tilbys av nøyaktig tidsbestemte manuelle girskift. Tro mot GR Supras fullblods tekniske kvalitet, ble en ny girkasse, sammen med en ny clutch, laget spesielt for å passe til kraft- og dreiemomentegenskapene til 3.0-liters motoren. Samtidig ble GR Supras bremsekontrollsystemer og fjæring justert for enda bedre ytelse.

GR Supra A90 Final Edition

TOYOTA GAZOO Racing viser frem sin motorsportteknologi og kunnskap med lanseringen av GR Supra A90 Final Edition. Resultatet er en unik GR Supra med høye ytelser og spesifasjoner, som er optimalt tunet i tråd med modellens naturlige utvikling.

Den ultimate versjonen av den nåværende generasjonen er inspirert av deltakelsen av GR Supra-biler i konkurranser som drifting, endurance og NASCAR, samt baneracing der GR Supra GT4 har vunnet flere mesterskap.

GR Supra A90 Final Edition, med treliters motor og manuell girkasse, tilbyr sjåførene en spennende blanding av kraft, smidighet og presisjon, alt forsterket av en rekke modifikasjoner som er ment å skape enda større begeistring. Salget vil være begrenset til 300 over hele verden.

Drivlinjeoppdateringer har økt effekten fra 340 DIN hk (250 kW) til 435 DIN hk (320 kW) og dreiemoment fra 500 Nm til 570 Nm for raskere akselerasjon og respons, mens kjøretøyet får ytterligere 20 km/t for å nå en maksimal hastighet på 270 km/t. Dette er oppnådd ved å revidere inntaksluftbanen, tilpasse katalysatoren for lavt mottrykk for redusert trykktap og optimalisere motorstyringen.

Sjåfører kan presse svingytelsen til det ytterste med A90 Final Edition takket være en rekke forbedringer. Dempekraftjusterbar KW-fjæring – av samme merke som brukes av GR Supra GT4-racerbilen – har 16 rebound- og 12 kompresjonstrinn for smidig veigrep under en rekke forhold. Ytterligere forbedringer i svinger inkluderer justert cambervinkel på for- og bakhjulene, som også øker grepet, og optimalisering av den aktive differensialkontrollen for å redusere understyring.

Mer direkte styring kommer via optimaliserte elektriske servostyringsinnstillinger – eksklusivt for A90 Final Edition – mens følelsen av å kjøre GR Supra også forsterkes av modifikasjoner for å skape en enda tettere forbindelse mellom fører og vei, for presis og trygg kjøredynamikk. Dette oppnås gjennom forsterking av karosseriet, inkludert forsterket tverrstang i bagasjerommet bak, det samme stive aluminiumsfestet for den bakre underrammen som brukes på GR Supra GT4 og forsterkede stabilisatorer foran og bak.

Bedre grep og stabilitet i svinger oppnås takket være 10 mm bredere dekk, mens lette 19-tommers hjul foran og 20-tommers hjul bak – gravert med TGR-logo – understreker den berømte kjøreegenskapene til GR Supra. Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk med høyt grep oppmuntrer ytterligere til grensepressende ytelser.

Bremsingen forbedres også takket være 19-tommers Brembo frontbremser med bremseklosser med høy friksjonskoeffisient, mens borede flytende skiver foran og bak sørger for utmerket bremsekraft selv under sportskjøring. I tillegg reduserer bremseslanger i rustfritt stål trykkoverføringstap på grunn av slangeutvidelse under bremsing, og maksimerer effektiviteten til det forsterkede bremsesystemet.

For å opprettholde topp ytelse sammen med forbedret svingegenskaper og høyere motoreffekt, er det lagt til en «baffle plate» i motoroljepannen for å forhindre ujevn oljefordeling under høyere g-krefter, mens kjølingen er økt ved å styrke radiatorens kjølevifte, en underradiator er lagt til og differensialgirdekselets kjøleribber er forstørret.

I tillegg til en unik matt svart farge, har eksteriøret til A90 Final Edition slående aerodynamiske endringer, resultatet av et omfattende testprogram for vindtunnel utført av TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E), som bidro med motorsport- og GR Supra GT4-opplevelsen. Motorsportinspirert karbonfiber frontspoiler, vinger foran og midtklaff foran kombineres med en GR Supra GT4-stil karbonfiber bakvinge for å optimalisere aerodynamisk balanse, downforce og luftmotstand foran og bak, noe som forbedrer veikontakten og kjøredynamikken. En ny karbonfiberkanal på panseret har et avtakbart indre element for ekstra kjøling når den fjernes. A90 Final Edition tar også et hint fra GR Supra GT4, og har en Akrapovič titan lyddemper som genererer en kraftigere motorlyd.

Inne i kupeen har det førerfokuserte interiøret RECARO Podium CF bøtteseter, med racingrød farge og Alcantara-seteputer, for å opprettholde optimal kjørestilling og komfort selv under høye g-krefter. Røde sikkerhetsbelter, eksklusive dørterkselplater i karbonfiber og omfattende Alcantara-detaljer, inkludert det førerfokuserte rattet, understreker eksklusiviteten til modellen i begrenset opplag.

GR Supra Lightweight Evo

Ved å inkludere tilbakemeldinger fra kunder har TGR fortsatt sitt oppdrag om å finpusse biler og mennesker gjennom deltakelse i motorsport, uttrykt av GR Supra Lightweight Evo som løfter kjøreopplevelsen til et nytt nivå.

Selvtillit og presisjon forbedres gjennom en aktiv differensialkontroll og eksklusiv kontroll mapping, som forbedrer trekkraften mellom dekket og veibanen, og reduserer understyring gjennom svinger. Svinggrepet økes også takket være en revidert cambervinkel på for- og bakhjulene som gir sjåførene forbedret svingstabilitet. Større Brembo bremseskiver gir bedre bremsekontroll.

Modifikasjoner av fjæring og chassis forbedrer stabiliteten og styrker den direkte forbindelsen til veien. Egenskapene til de situasjonsbestemte elektronisk styrte støtdemperne er revidert, og dette kombineres med en forsterket frontstabilisator for å forbedre kjøreytelsen. En økt følelse av fjæring og integrasjon med karosseriet oppnås ved hjelp av forsterkede gummiforinger for de fremre kontrollarmene og forsterkede gummifester for den bakre underrammen, mens bedre grep og kontroll også kommer via en sterkere karosseriplate.

Kjøreegenskapene forbedres ytterligere av aerodynamiske modifikasjoner som optimaliserer aerodynamisk balanse og downforce foran og bak. Disse består av en ducktail karbonfiber bakspoiler og nye hjulbuer foran. Samtidig gir den optimaliserte elektriske servostyringen en mer direkte styrefølelse og forbedret kontroll.

Det særegne, dristige eksteriørutseendet til GR Supra komplimenteres av nye 19-tommers matt svarte felger. Inne i kjøretøyet er førersetet i ekte skinn trukket i Alcantara brodert med GR-logo, mens slående røde sømmer, rød dekor rundt girspaken og røde sikkerhetsbelter fremhever interiørets sporty følelse.

Den oppdaterte GR Supra Lightweight Evo og GR Supra A90 Final Edition vil være tilgjengelig for bestilling i Europa fra januar 2025.

Disse spesialvariantene av GR Supra vil ikke bli tilgjengelig i Norge.

Kobling kopiert til utklippstavle