Go to section
| Modeller » bZ4X » Pressemeldinger

Toyotas bZ4X slår an i 2025

I første kvartal av 2025 har Toyota markert seg sterkt i det norske elbilmarkedet. SUV-en bZ4X er nå Norges nest mest solgte bil, og to av Toyotas elektriske varebiler står også støtt på topplistene.

Toyota bZ4X, merkets elektriske SUV, ble den nest mest solgte personbilen i Norge i første kvartal med 2287 registrerte biler. Det er en økning på 72% fra året før.  Administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge sikter på å akselerere inn i neste kvartal.

– Vi er svært fornøyde med at bZ4X har vist så sterke tall i første kvartal. Ordreinngangen har vært sterk etter vi lanserte en forsterket rentekampanje tidligere i år, så registreringstallene vil nok bli enda sterkere i april, sier Pawlak.

I 2025 lanserer Toyota flere nye elbiler. Først ut er Toyotas kompakte SUV Urban Cruiser som kan bestilles fra mai. Senere på året får den selskap av helt nye CH-R+. Sammen med bZ4X vil det utvidede modellutvalget dekke en større del av bilbehovene.

– Vi ser at kundene i økende grad velger elektriske løsninger, og vi er glade for å kunne tilby et så bredt utvalg av biler som kan møte disse behovene. Det er en trend at kunder kjøper mindre og rimeligere elbiler enn før, og vi ønsker å konkurrere i en større del av markedet, sier Pawlak.

I tillegg til å selge godt av elektriske personbiler, kan selskapet skilte med å være nummer to på elektriske varebiler også. Både elbilen Proace og Proace City er blant de tre mest solgte elvarebilene både i år og i mars måned.

Selv om hele bilbransjen har måtte forholde seg til et tregt marked med høy usikkerhet, ser man på markedstrendene i Norge generelt at salget av elektriske biler fortsatt er på vei oppover. Fremover ser Toyota på ytterligere vekst i det norske markedet, og administrerende direktør Piotr Pawlak sa tidligere i år at de ruster opp for at 2026 skal bli Toyotas år:

– Modellene vi lanserer i tiden som kommer er svært godt egnet for det norske markedet.  Vi ønsker å øke salget gradvis i årene fremover og har som ambisjon å være markedsleder i 2026, sier Piotr Pawlak.

Kobling kopiert til utklippstavle