Go to section
| Sportsbiler

Toyota viser frem sine beste løps-, rally- og gatebiler på Goodwood Festival of Speed

  • Feiring av TOYOTA GAZOO Racings suksess med biler fra deres nåværende deltakelse i World Rally og World Rally-Raid
  • Demonstrasjon av hvordan Toyotas erfaring fra toppnivå innen motorsport bidrar til utviklingen av stadig bedre gatebiler, inkludert den nye GR Yaris Aero Performance
  • Toyotas strategi for å oppnå karbonnøytralitet gjennom ulike teknologier vises i motorsporten, med bruk av karbonnøytralt drivstoff og utviklingen av GR LH2 Racing Concept – en potensiell fremtidig utfordrer i World Endurance – som skal vises frem på Goodwood
  • Festivalen vil også ønske velkommen toppførere fra TOYOTA GAZOO Racing og andre fra øverste nivå i internasjonal motorsport

Goodwood Festival of Speed 2025 vil vise hvordan Toyota bruker sin erfaring fra toppnivå innen motorsport til å utvikle fremragende gatebiler, samtidig som de forfølger flere teknologier for å redusere karbonutslipp.

Festivalen, en av verdens mest kjente feiringer av bilkultur, og finner sted i de historiske omgivelsene til Goodwood House i Sussex, England, fra 10. til 13. juli.

Toyotas suksess på høyeste nivå i internasjonal motorsport med TOYOTA GAZOO Racing (TGR) støtter direkte utviklingen av stadig bedre gatebiler, ved å anvende kunnskap, ekspertise og lagarbeid utviklet i konkurransens hete. I 2024 vant TGR verdensmestertitlene for produsenter i de tre fremste FIA-seriene de deltok i: World Rally (WRC), World Rally-Raid (W2RC) og World Endurance (WEC).

TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team vil presentere GR YARIS Rally1, bilen som har dominert 2025 FIA World Rally Championship med fem seire på rad i sesongens første fem løp. Den vil vises frem på Goodwood sammen med søstermodellen GR Yaris Rally2, som har blitt svært populær blant kundeteam i WRCs andre divisjon.

Den kraftige GR DKR Hilux EVO vil demonstrere styrken og ytelsen til en maskin som har vært en topputfordrer i det krevende World Rally-Raid Championship (W2RC), inkludert det legendariske Dakar Rally.

Kraften, farten og kjøreegenskapene til disse bilene vil bli demonstrert av noen av verdens beste førere. Blant dem er nåværende WRC-leder Elfyn Evans, tidenes yngste mester Kalle Rovanperä, den japanske stjernen Takamoto Katsuta og nykommeren Sami Pajari, sammen med teamleder Jari-Matti Latvala, rallylegenden og assisterende teamleder Juha Kankkunen og W2RC-stjerneskuddet Seth Quintero. De får selskap av andre førere fra øverste nivå i internasjonal motorsport.

Fremtiden for World Endurance Championship-teknologi vil representeres av en statisk utstilling av den nye GR LH2 Racing Concept, drevet av flytende hydrogen. Denne konseptbilen er basert på TGRs nåværende GR010 Hybrid hyperbil og er utstyrt med en hydrogenforbrenningsmotor. Den vises frem etter å ha blitt avduket for første gang under årets 24-timersløp i Le Mans i juni.

GR Yaris Aero Performance får sin debut i festivalens bakkeløp. Dette er en videreutvikling av den anerkjente GR Yaris, og er et perfekt eksempel på hvordan Toyota bruker motorsportkunnskap til å skape spennende gatebiler. Med et førerfokus og erfaringer fra testbanen og konkurranser, har bilen fått aerodynamiske oppgraderinger som kan spesifiseres av kundene. Pakken inkluderer justerbar bakvinge, nye luftkanaler i frontskjermene, frontspoiler, bakre gulvdeksel, ekstra luftuttak i bakre støtfanger og en motorsport-inspirert panserventil.

I både motorsport og gatebiler anvender Toyota sin strategi for å redusere karbonutslipp gjennom ulike teknologier, med mål om karbonnøytralitet. I tillegg til bruk av karbonnøytralt drivstoff i løpsbilene, utforsker selskapet også potensialet til hydrogen. I tillegg til GR LH2 Racing Concept, vil festivalen også vise frem den britisk-produserte Hydrogen Fuel Cell Hilux-prototypen. Denne avanserte versjonen av den legendariske pickupen vil brukes sammen med den fullhybride Corolla Commercial – også produsert i Storbritannia – som støttebil.

Det kjente Celica-navnet vender tilbake til festivalen i form av den klassiske ST185 rallybilen. Den firehjulsdrevne ST185 ble berømt da Juha Kankkunen kjørte den til mesterskapstittel i 1993. I dag konkurrerer Jari-Matti Latvala med et eksemplar i FIA Historic Rally Championship, lakkert i en slående TGR-design.

Kobling kopiert til utklippstavle