Go to section
| Alle nyheter

Toyota vant pris for beste krisekommunikasjon

Torsdag kveld gikk utdeling av «Den store kommunikasjonsprisen» av stabelen i Oslo. Toyota ble hedret og vant prisen for «beste krisekommunikasjon».

Det er håndteringen av bZ4X-krisen fra 2022 og 2023 som juryen trekker frem som årets beste i kategorien krisekommunikasjon.  Til tross for at de første bilene måtte tilbakekalles og fikk kritikk i media, har bilen blitt en salgssuksess og er landets mest solgte bilmodell i januar 2025.

– Det er stor stas å motta en slik pris sa Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, og løftet fram alle de ansatte i sin takketale:

– Vi er 2500 ansatte som har bidratt til denne prisen. Da krisen inntraff, var det alle mann til pumpene, og vi gjorde det vi kunne for at kundene skulle føle seg ivaretatt i en krevende situasjon. Vi snakket direkte med kunder og pressen, svarte ut spørsmål, og gjorde forbedringer etter tilbakemeldingene vi fikk. Vi valgte bevisst å være åpne om utfordringene, og var tilgjengelige for kundene våre.

Det er Kommunikasjonsforeningen, KOM24 og Retriever som står bak prisen som ble delt ut 6. februar 2025. Prisen for årets krisekommunikasjon skal gå til noen som har håndtert en krevende situasjon på en særlig trygg og tydelig måte, og har opptrådd ærlig, åpent og tilgjengelig. Det ble særlig lagt vekt på om – og hvordan – tilliten er gjenopprettet etter avsluttet krise.

Foto: Ellen Høiby/KOM24

– Erfaringen vår viser at en krise ikke bare er negativ, og det er hvordan du håndterer og løser opp i dette, som betyr noe. Vi brukte innsikten og kritikken til å styrke produktet og bygge opp tilliten til kundene igjen, og ser det tydelig på kundeundersøkelsene, hvor Toyota ligger helt i toppsjiktet, forteller Olsen.

Toyotas håndtering av utfordringene knyttet til lanseringen av bilmodellen bZ4X nådde altså til topps.

– Det var viktig for oss at kundene opplevde oss som nære, lyttende og handlekraftige i den situasjonen som oppsto. At vi lyktes godt med håndteringen og kommuniserte godt med de berørte, er denne prisen en god bekreftelse på, avsluttet Olsen.

Les juryens begrunnelse for tildelingen:

«Takket være rask, effektiv og tydelig kommunikasjon lyktes årets vinner i kategorien beste krisekommunikasjon å begrense skadevirkningene og konsekvensene av en hendelse som kunne fått fatale konsekvenser, og hvor i verste fall liv kunne gått tapt.

Vinneren av beste krisekommunikasjon klargjorde allerede fra hendelsen inntraff, hva problemet innebar og hvilke tiltak som ville bli satt i verk, noe som bidro til å dempe usikkerhet og skape forståelse for situasjonen. Målgruppene erfarte at virksomheten tok tydelig ansvar for situasjonen. Hendelsen var en tydelig ripe i lakken for prisvinneren, men stødig kommunikasjonshåndtering har beviselig bidratt til å gjenopprette tilliten og posisjonen i markedet.»

Vinnere i kategorien beste krisekommunikasjon:

Toyota Norge                Gull

DNB                                Sølv

Ruter                               Bronse

Røde kors                       Nominasjon

Norwegian                     Nominasjon

 

Kriterier for kategorien:

De beste krisehåndteringene kjenner vi sannsynligvis ikke til, nettopp fordi kommunikasjonsarbeidet har hatt ønsket effekt. I juryens arbeid med å kåre beste krisekommunikasjon har vi vært på jakt etter tilfeller der kandidaten har håndtert en krevende situasjon på en særlig trygg og tydelig måte. Vi har sett etter kompleksitet både i sak og stakeholdere, og hvordan omgivelsene har vært ivaretatt før, under og etter krisen.

Krisehåndtering er målrettet, systematisk og effektivt arbeid, og vi har sett etter håndtering der kandidaten har hatt et tydelig mål, og jobbet i tråd med dette. Vi som jobber med kommunikasjon vet at god og åpen krisekommunikasjon er viktig for tilliten vi ønsker i samfunnet, og derfor har vi sett etter en kandidat som har opptrådd ærlig, åpent og vært tilgjengelig for omgivelsene. Juryen har vært opptatt av om – og hvordan – tilliten er gjenopprettet etter avsluttet krise, og hvordan organisasjonen har jobbet for å komme seg tilbake til normaltilstand.

Kilde: Den store kommunikasjonsprisen

Kobling kopiert til utklippstavle