Go to section
| Teknologi

Toyota setter ambisiøse mål for bærekraftig transport med ny hydrogenstrategi

Toyota Motor Corporation har kunngjort sin ambisiøse hydrogenstrategi som vil bidra til å forme fremtidens bærekraftige transport. Selskapet skal blant annet selge 100 000 brenselcelleenheter innen 2030, og etablerer en ny hydrogenorganisasjon for å nå målene.

På et et teknisk workshop med temaet «Let’s Change the Future of Cars» presenterte Toyota sin ambisiøse hydrogenstrategi for de kommende årene.

Mens Toyota fortsetter å redusere CO2-utslippene med mål om å oppnå karbonnøytralitet, posisjonerer selskapet hydrogen som en viktig drivstoffkilde i sine tiltak for å redusere CO2-utslippene med mål om å oppnå karbonnøytralitet.

Som en pioner innen hydrogen og brenselcelleteknologi har Toyota satt seg mål om å akselerere utviklingen av et globalt hydrogenmarked og levere pålitelige, rimelige og bærekraftige hydrogenløsninger.

– Med denne ambisiøse hydrogenstrategien viser Toyota sin forpliktelse til å fremme en bærekraftig og karbonfri fremtid for transportsektoren, og vil fortsette å lede an i utviklingen av hydrogenbaserte løsninger, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

For å bidra til å skape et hydrogensamfunn gjennom å fremme av hydrogenbruk, samarbeider selskapet med ulike industripartnere innen produksjon, transport og bruk av hydrogen. Toyota utvikler også elektriske hydrogenkjøretøy (FCEV), som person- og varelastebiler, busser, stasjonære generatorer og hydrogenmotor-kjøretøy med forbrenningsmotorer.

Allerede i 2014 ble Toyota Mirai lansert, en fullstendig hydrogendrevet bil som også er 100 % utslippsfri. Navnet Mirai betyr “fremtid” på japansk. I tillegg har Toyota mer enn 5000 ulike patenter på verdensbasis som blant annet omfatter brenselcelle-teknologi og hydrogen-kraftstasjoner.

– Til tross for at teknologien har kommet en lang vei og at det allerede ruller utslippsfrie biler på veiene i dag, lar en ordentlig satsing på hydrogen fra politikere og myndigheter vente på seg. Om folk skal kjøpe og kjøre hydrogendrevne kjøretøyer i Norge, må infrastrukturen med fyllestasjoner være på plass, sier Pawlak.

Skal selge 100 000 brenselcelleenheter innen 2030

Toyota forventer at hydrogenmarkedene i Europa, Kina og Nord-Amerika vil være de største innen 2030, og ser et betydelig potensial for vekst i brenselcellemarkedet. Med tilbud om eksternt salg av 100 000 brenselcelleenheter innen 2030, primært til kommersielle kjøretøyer, vil Toyota spille en ledende rolle i denne veksten.

Toyota skal etablere Hydrogen Factory i juli, en ny organisasjon dedikert til hydrogenvirksomhet. Hydrogen Factory vil fokusere på tre viktige områder;

1. Toyota vil også fortsette å investere i forskning og utvikling av neste generasjons brenselcelle-teknologier for å redusere kostnader, øke effektiviteten og akselerere kommersialiseringen. Dette vil foregå i markedene med størst potensial – først og fremst i Europa og Kina.

2. Toyota vil styrke allianser med ledende partnere, og vil levere konkurransedyktig brenselcelleteknologi til kundene ved å samle tilstrekkelige volum gjennom alliansene.

3. Toyota skal utvikle innovative brenselceller for neste generasjon som leverer bransjeledende ytelse for kommersiell bruk (lang levetid, lav kostnad og lavt drivstofforbruk) med sikte på kommersialisering i 2026. Med disse cellene streber Toyota etter enklere vedlikehold sammenlignet med dieselmotor-kjøretøy og halvparten av kostnaden for en brenselcelle (sammenlignet med nåværende modeller). Selskapet forventer også å forbedre rekkevidden med 20 %, sammenlignet med nåværende rekkevidde.

– Vi vil arbeide mot fullskala kommersialisering mens vi går videre med disse initiativene. Dette «neste-generasjons-systemet» vil oppnå en kostnadsreduksjon på 37 % gjennom teknologisk fremgang, volumeffektivitet og lokal tilpasning. Videre, i samarbeid med partnere, forutsatt at vi inngår avtaler om 200 000 enheter i 2030, vil vi kunne redusere kostnadene med 50% og generere et solid overskudd samtidig som vi oppfyller forventningene til våre mange kunder og regjeringer, forteller Mitsumasa Yamagata, som blir utnevnt til Hydrogen Factory President den 1. juli.

Skal sette standard for store kommersielle hydrogentanker

Toyota tar på seg jobben med å standardisere hydrogentanker for store kommersielle kjøretøy som forventes å forbruke hydrogen i stor skala, for å akselerere etterspørselen etter hydrogen.

Selskapet har som mål å redusere produksjonskostnadene med 25 % ved å samle standarder for hydrogentanker for europeiske, amerikanske og japanske selskaper, og å samle produksjonsvolumene deres. De skal også utvikle beholdere for flytende hydrogen for store kommersielle kjøretøy.

– Vi utvikler hydrogenbeholdere designet for enkel installasjon og kompatibilitet med ulike typer kjøretøy, fra store til små. Det vil være mulig å gjøre om eksisterende kjøretøy til både hydrogen-elektriske biler og hydrogenmotorbiler, sier Yamagata.

Selskapet har utviklet en ny elektrolysør som produserer hydrogen ved elektrolyse av vann, ved å anvende en brenselcelle og celle-teknologier utviklet for Mirai, og har startet offentlige forsøk ved DENSO Fukushima- anlegget. De har også startet et initiativ for å produsere hydrogen fra biogass utvunnet fra lokal hønsegjødsel og matavfall i Thailand innen utgangen av 2023 i samarbeid med Mitsubishi Kakoki Corporation og Toyota Tsusho Corporation.

Kobling kopiert til utklippstavle