Toyota satser stort på elbiler i 2025 etter solide resultater i 2024
Toyota Norge leverte solide salgstall i 2024, og elbilen bZ4X var merkets mest populære modell blant de norske kundene. I 2025 lover Toyota flere valgmuligheter.
Toyota registrerte 13 678 nye personbiler i Norge i 2024, som gir en markedsandel på 10,6 prosent. Toyota oppnår dermed en solid tredjeplass på listen over de mest solgte bilmerkene. Til tross for relativt lavt totalmarked og økt konkurranse innen elektriske biler, ser Toyota positivt på fremtiden.
– Vi ser at våre kunder fortsatt verdsetter kvalitet og forholdet til sin forhandler når de velger seg en ny bil. Det er vi glade for, og Toyota er godt posisjonert for å ivareta kundenes behov. Vi vil lansere enda flere elbiler i 2025 med kjente Toyota-egenskaper, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.
Toyotas mest solgte modell var den elektriske bZ4X. Den utgjorde 6 007 registreringer, en økning på 11,3 % fra året før. I 2024 var hybridmodellen Yaris Cross og SUV-en RAV4 Plug-in hybrid også populære valg blant kundene.
Overgangen til elektrisk
Pawlak forteller at selv om Toyota satser på flere ulike teknologier globalt, er det riktig for Norge å sette inn støtet på elektrisk. Norge er det største markedet i Europa for Toyotas elbiler i 2025.
– Vi ser på elektrifisering som en langsiktig strategi, og vi er veldig glade for å ha sluppet nyheten Urban Cruiser i desember. Vi har allerede fått mange reservasjoner på den nye el-SUV-en og vi tror at den har potensial til å overgå 5000 registrerte biler på årsbasis i Norge. Det kommer også flere elbiler fra oss i 2025, og vi gleder oss til å levere et bredere spekter av elektriske alternativer for våre kunder, sier han.
Pawlak understreker at det blir viktig å elektrifisere varebilflåten for at bransjen skal lykkes med å redusere klimautslipp i Norge. Toyota registrerte 3 705 nye varebiler i 2024, noe som gir en markedsandel på 13,48 %. Proace City var den bestselgende modellen med 1 585 registreringer.
– I 2024 var det kun registrert 30 prosent elektriske varebiler i markedet. Det må vi gjøre noe med, sier han.
– I år lanserer vi blant annet en ny løsning for Toyotas proffkunder som ivaretar administrasjon av alle typer lading i én løsning. Bedriftene kan nå samle all ladekostnad på én faktura, samtidig som den sikrer de ansatte automatisk refusjon fra hjemmelading. Dette har vært etterspurt fra våre bedriftskunder, og vi håper det vil gjøre overgangen til elektrisk enda lettere. Dessuten har vi satt månedsprisen for elektriske varebiler lavere enn de fossile variantene for å stimulere salget av elektrisk, forteller Pawlak.
Skal bli markedsleder
Toyota jobber for å ha de mest fornøyde kundene, og i den anerkjente kundeundersøkelsen Autoindex beviste selskapet at de har mest fornøyde elbilkundene i Norge. Med stadig flere elbiler i modellutvalget og et sterkt forhandlernett har Toyota store ambisjoner i årene som kommer:
– Modellene vi lanserer i tiden som kommer er svært godt egnet for det norske markedet. Vi ønsker å øke salget gradvis i årene fremover og har som ambisjon å være markedsleder i 2026, sier Piotr Pawlak.