Go to section
| Elbiler

Toyota mener politikerne må ta grep for å nå 2030-målene

Salget av elektriske varebiler har fått et solid løft i januar. Over 80 prosent av de registrerte Toyota-varebilene var elektriske, og modellene Proace City og Proace opplevde en kraftig vekst sammenlignet med samme periode i fjor.

Hele 147 Proace City varebiler ble registrert i januar, hvorav 123 var elektriske – en økning på hele 137 prosent sammenlignet med året før. Samtidig ble 92 Proace varebiler registrert, hvorav 72 var elektriske, noe som tilsvarer en vekst på 42 prosent. Dette er gode nyheter for Norge, som kun hadde en elvarebilandel på 30% i fjor.

– Det er gledelig å se at elektriske varebiler virkelig tar av. Flere bedrifter og offentlige organisasjoner ser nå verdien av å investere i elektriske alternativer, og vi jobber tett med kundene våre for å sikre at de får de beste løsningene, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Til tross for fremgangen er det fortsatt langt igjen til målet om 100 prosent nullutslipp for varebiler innen 2030. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at de fossile varebilene som ble solgt i 2024 vil gi et samlet utslipp på nærmere 52 000 tonn CO₂ årlig – tre ganger så mye som fossile personbiler. Toyota mener derfor det er avgjørende at myndighetene intensiverer tiltakene rettet mot varebilsegmentet.

Toyota har de siste årene investert tungt i elektriske nyttekjøretøy og ladeløsninger for å gjøre overgangen enklere for næringslivet. I januar lanserte selskapet Toyota Profflading, en skreddersydd løsning for bedrifter som ønsker å forenkle lading av sine elektriske varebiler.

– Vi vet at enkel og effektiv lading er avgjørende for mange bedrifter. Med Toyota Profflading kan vi tilby en løsning som forenkler overgangen til elektriske varebiler og reduserer driftskostnadene, fortsetter Pawlak.

Likevel er kostnaden ved å kjøpe elektriske varebiler fortsatt en utfordring. Siden momsfritaket ikke gjelder for næringsdrivende, må andre virkemidler tas i bruk. Toyota mener Enova-støtten, som ble kuttet for noen år siden, bør gjeninnføres for å fremskynde overgangen til nullutslipp.

Regjeringen har satt et ambisiøst mål om at alle nye varebiler skal være utslippsfrie innen 2030. Med en voksende andel elektriske varebiler på markedet, forventer Toyota at utviklingen vil akselerere ytterligere i løpet av året.

– Vi har tro på at denne utviklingen vil fortsette, men det krever fortsatt politisk innsats. Med bedre ladeinfrastruktur, riktige økonomiske insentiver og et stadig bredere utvalg av modeller, håper vi det blir enda enklere for bedrifter å velge elektrisk, avslutter Pawlak.

Kobling kopiert til utklippstavle