Toyota leverer et resultat over forventningene og er optimistiske for neste år
Toyota Motor Company har kunngjort økonomiske resultater for regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2023. Resultatet overgikk selskapets egne prognoser. Verdens største bilprodusent solgte 8,8 millioner kjøretøy mellom 1. april i fjor og 31. mars i år.
– I det forrige regnskapsåret klarte vi å sikre et driftsresultat på 2,7 billioner yen til tross for store driftsutfordringer, inkludert stadig økende materialpriser, sa Koji Sato, President i Toyota Motor Corporation på en pressekonferanse onsdag 10. mai.
Salgsinntektene havnet på 37,15 billioner yen – tilsvarende 2.918 milliarder kroner med dagens kurs, 45 milliarder mer enn i fjor. Selskapet satt igjen med et overskudd på 2,45 billioner yen, som tilsvarer 192 milliarder kroner.
Forventet overskudd var 2,36, og årsresultatet overgikk dermed Toyotas egne forventninger.
Forhandlere, leverandører og produksjonssteder har jobbet hardt for å levere så mange biler som mulig til kundene. Til tross for produksjonsbegrensninger på grunn av manglende halvledere, naturskader og pandemi solgte selskapet over 8 millioner kjøretøy. Andelen elektrifiserte kjøretøy var 29,6 prosent.
Toyota forventer økning i inntekter og overskudd i 2023
Toyota er optimistiske, og la frem en prognose for økt salg og inntekter i det kommende året; 38 billioner yen i salgsinntekter og 2,58 billioner yen i overskudd, som tilsvarer henholdsvis
2980 milliarder norske kroner i salg og 202 milliarder norske kroner i overskudd med dagens kurs.
I prognosen for neste regnskapsår, forventer Toyota et produksjonsvolum på 10,1 millioner kjøretøy, som er en økning på 10,6 prosent. Salgstallene er forventet å være 10,4 millioner enheter, en økning på 8,2 prosent.
– Dette er sterke resultater i et krevende globalt marked. Vi har ambisiøse mål i Toyota Norge for det kommende regnskapsåret og på lengre sikt, på tross av et krevende marked også her. Med økt satsing på elbiler, gode forhandlere og fornøyde kunder, skal vi bidra til at vi leverer på både prognoser og mål for karbonreduksjon, sier administrerende direktør Piotr Pawlak.
Økt innsats for karbonnøytralitet
Salget av batterielektriske biler forventes å nå 200.000 enheter på grunn av fortsatt produktforbedring av eksisterende modeller og introduksjonen av de nye modeller.
– Grunnlaget for vekst baserer seg på karbonnøytralitet og Toyota har som mål å redusere CO2-utslippene fra nye kjøretøy med mer enn 50 prosent globalt innen 2035, sa Sato.
For å oppnå dette vil Toyota fortsette å tilby regionale skreddersydde løsninger i økt tempo uten å vike fra sin strategi om å tilby flere ulike drivlinjer. Når det gjelder batterielektriske kjøretøy, eller som utvikler seg spesielt raskt, har Toyota satt et mål om å selge minst 1,5 millioner enheter innen 2026, og planlegger å lansere 10 modeller som spenner fra luksusbiler til kompaktbiler og nyttekjøretøy.
– Våre nye modeller som er planlagt for lansering i 2026 vil basere seg på tre helt nye plattformer for karosseri, elektronikk og programvare. Plattformene vil fornyes siden vi ønsker skape en ny struktur som er unik for batterielektriske biler, sa Sato.
På samme tid ønsker selskapet å akselerere sin innsats for å realisere et hydrogensamfunn, spesielt i Europa og Kina hvor forbruket av hydrogen en høyt og mange hydrogenkjøretøy allerede er i drift.