Toyota Gazoo Racing satser offensivt i 2025
Ny midtmotorisert GR Yaris, aerodynamiske oppgraderinger og et nytt racing-samarbeid skal løfte Toyota Gazoo Racing til nye høyder i 2025.
På Kenshiki-forum i Brussel presenterte Toyota at de fortsetter satsingen sin på innovasjon gjennom utvikling og testing på racingbanen. En av de største nyhetene er lanseringen av GR Yaris M Concept, en videreutvikling der Toyota har flyttet motoren bak forsetene. Den midtmotoriserte layouten gir bedre vektfordeling og et lavere tyngdepunkt. Dette bidrar til bedre balanse og mer presise kjøreegenskaper. Under panseret sitter en 2,0-liters turboladet rekkefirer, som Toyota utvikler for å maksimere både ytelse og effektivitet.

GR Yaris M Concept
GR Yaris M concept skal gjennom en omfattende testperiode i Super Taikyu-serien i Japan i 2025, hvor både Akido Toyoda selv, profesjonelle sjåfører og bilentusiaster bidrar til videre finjustering.

R Yaris DAT Nürburgring
Toyota Gazoo Racing (TGR) jobber også med en ny aerodynamisk pakke for GR Yaris. «GR Yaris Aero Package» er også utviklet med inspirasjon fra motorsport og har en rekke oppgraderinger. Den har blant annet en manuelt justerbar bakvinge som gir økt nedkraft, ventiler i panseret og bakfangeren for bedre luftstrøm og kjøling, samt forbedrede skjermkanaler som øker marktrykket. I tillegg har den en vertikal håndbrems, utviklet spesielt for racing. Målet med konseptet er å videreføre teknologi fra racerbanen direkte til gatebilene.

GR Yaris Aero Package Concept
Den siste utgaven av GR Supra, GR Supra A90 Final Edition, har betydelige ytelsesforbedringer. Motoren er oppgradert til 441 hk og 571 Nm dreiemoment, og bilen får en mer direkte styring, bedre fjæring og større bremser. Den økte toppfarten til 270 km/t understreker de nye Brembo-bremsene som gir bedre stoppekraft. I tillegg benyttes ekstra gripende dekk for økt veigrep, og setet er laget av karbonfiber, begge ideer hentet direkte fra racingverdenen.

GR Supra A90 Final Edition
Toyota lanserte også et samarbeid med ROOKIE Racing, et privat racingteam som utvikler bedre biler gjennom konkurranser. De to teamene stiller som TOYOTA GAZOO ROOKIE Racing (TGRR) i Nürburgring Langstrecken Serie (NLS) og Nürburgring 24 Hours, samt i Super Taikyu-serien i Japan. Blant bilene som skal konkurrere, er en GR Yaris utstyrt med den nyutviklede GAZOO Racing Direct Automatic Transmission (DAT). Dette systemet gir lynraske nedgiringer og lar sjåføren fokusere på kjøring, bremsing og akselerasjon.

GR Dakar Hilux Evo
Satser på bærekraftig motorsport
Toyota fortsetter satsingen på karbonnøytral motorsport. De bruker 100 % fornybar biodrivstoff i GR Yaris Rally1 i WRC og GR010 HYBRID i WEC. I Dakar Rally tester de også nye drivstoffløsninger, blant annet et biodrivstoff med 70 % fornybare komponenter, utviklet i samarbeid med Repsol. TGR eksperimenterer videre med hydrogenforbrenning og har utviklet både GR Yaris H2 og GR H2 Racing Concept for å teste teknologien i reelle konkurranser.
Toyota Gazoo Racing går inn i 2025 med et klart mål: å lage enda bedre biler gjennom racing. Med nye konsepter, økt motorsportsatsing og innovativ teknologi, utfordrer de både sjåfører og konkurrenter – på bane og vei.