TOYOTA GAZOO Racing lanserer forbedret GR Yaris
Toyota GAZOO Racing (TGR) avduker en betydelig forbedret versjon av sportsbilen GR Yaris på det internasjonale markedet. Utgaven er løftet flere hakk når det kommer til både teknologi og ytelse – alt basert på tilbakemeldinger fra profesjonelle racerførere.
- Teknologiske forbedringer knyttet til TGRs suksess i verdensmesterskapet i rally
- Optimalisert GAZOO Racing Direct automatgirkasse med skarpere og raskere girskift
- Markant forbedret styrepresisjon og retningsstabilitet
- Nyutviklet demperoppsett for perfekt balanse mellom kontroll og komfort
- Rallyinspirert vertikalt håndbrekk tilgjengelig med både manuell og automatisk girkasse
Utviklingen av GR Yaris dro nytte av kunnskap og teknologi oppnådd gjennom TOYOTA GAZOO Racings multi-tittelvinnende FIA World Rally Championship (WRC)-team, og demonstrerte tydelig TGRs filosofi om å lage stadig bedre biler gjennom motorsport.
Siden debuten i 2020 har GR Yaris gått gjennom en systematisk utviklingsprosess, der erfaringer fra krevende konkurranser som Super Taikyu og det japanske rallymesterskapet har vært avgjørende. Bilen har blitt presset til sine grenser i det ekstreme miljøet med rally og racing, hvor problemer forfølges grundig, ved å analysere kjøredata, gjennomgå kjørefølelse og undersøke skadede deler i detalj.
Ytelsen til den åtte-trinns GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, som leverer konkurransedyktig hurtighet på girskift, har blitt ytterligere optimalisert ved forbedringer av girvalgskontrollen, hovedsakelig under sportslig kjøring. For å forbedre kjøreopplevelsen med to pedaler er fotstøtten også gjort større.
En forsterket følelse av «å føle seg i ett med bilen» skapes ved å forbedre styreresponsen og retningsstabiliteten ved hjelp av spesielle bolter med høyere festestivhet. Et bredere bolthode forbinder bakre fjæringselementer til karosseriet, mens boltene som fester de fremre nedre fjæringsarmene og nedre kuleleddene, samt de bakre støtdemperne og karosseriet, har en ny flens med rillemønster. Hjulopphengs-innstillingene er justert for å imøtekomme disse endringene, samt det økte dreiemomentet som brukes til å stramme til noen av de konvensjonelle boltene.
Støtdemperens dempingskraft er også modifisert for å oppnå både kontroll og kjørekomfort, mens den elektriske servostyringen er tilpasset gjennom gjentatte forbedringer. Bidraget fra den profesjonelle racerføreren Kazuya Oshima har bidratt til å forbedre styrefølelsen og generere følelsen av et 1:1-forhold mellom rattinput og hjulrespons.
Nå er det mulig å bestille et vertikalt håndbrekk for varianter med både manuell og automatisk girkasse, noe som benyttes i konkurransebiler i WRC, japansk rallymesterskap og andre motorsportserier.
Den utviklede GR Yaris modellen er tilgjengelig for bestilling i Europa nå.