Toyota C-HR+ klargjøres for lansering i Europa i 2025
- Helt nye Toyota C-HR+ styrker det omfattende elektriske SUV-utvalget
- Et utvalg av drivlinjer, samt brukervennlige ladeløsninger skaper gode elbilegenskaper
- Designet for bilentusiaster – Toyota C-HR+ har engasjerende kjøreegenskaper og er bygget på den dedikerte e-TNGA-plattformen
- Stilig coupé-SUV-design uten å gå på kompromiss med komfort, praktisk nytte eller sikkerhet
- Åpnes for bestilling over hele Europa i fjerde kvartal 2025
Den helt nye Toyota C-HR+ viser Toyotas engasjement for å skape batterielektriske kjøretøy (BEV) for bilentusiaster ved å vekke følelser med sitt dristige design, engasjerende kjøreopplevelse og praktiske egenskaper i hverdagen.
Med utgangspunkt i arven fra den ikoniske Toyota C-HR, som har solgt over én million enheter i Europa gjennom to generasjoner, tar den nye Toyota C-HR+ steget videre som en selvstendig helelektrisk modell.
Et utvalg av kraftige og effektive helelektriske drivlinjer kombinert med raske og praktiske ladeløsninger utgjør grunnlaget for Toyota C-HR+. Dette gir et pålitelig og attraktivt fundament for en ekte BEV og autentisk SUV, rettet mot et bredt kundesegment i C-SUV-klassen.
Det slående designet er oppnådd både innvendig og utvendig uten kompromiss på komfort eller allsidighet. Den behagelige kjøreopplevelsen som er typisk for elektriske drivlinjer, forbedres ytterligere med tiltak for økt komfort og brukervennlighet.
Toyota C-HR+ er smidig, responsiv og morsom å kjøre takket være sitt stive chassis og finjusterte understell, utviklet med den dedikerte e-TNGA-plattformen. Den gjenspeiler også Toyotas velkjente fokus på kvalitet og sikkerhet, inkludert de nyeste førerassistanseteknologiene og en 10-års batterigaranti**.
Som en sentral modell i Toyotas helelektriske SUV-portefølje, slutter den helt nye Toyota C-HR+ seg til Urban Cruiser og bZ4X.

Kraft og ytelse
- Forhjuls- og firehjulsdrift tilgjengelig
- Raskere hurtiglading (DC) støttes av batteriforvarming
Den helt nye Toyota C-HR+ er konstruert som et utstillingsvindu for Toyotas nyeste BEV-teknologier, og innehar de grunnleggende egenskapene som uttrykker selskapets engasjement for å bygge elektriske kjøretøy for ekte bilentusiaster.
For å møte ulike kundebehov – enten i bytrafikk eller på lengre turer til fjells – tilbys Toyota C-HR+ med både forhjuls- og firehjulsdrift.
For kunder som ønsker lengst rekkevidde i Toyota C-HR+-serien, gir et 77 kWh batteri hele 224 DIN hk (165 kW) og opptil 609 km* rekkevidde.
Toyota C-HR+ uttrykker sin autentiske SUV-karakter og maksimale ytelse i firehjulsdrift (AWD)-konfigurasjon.
Den dedikerte e-TNGA-plattformen muliggjør tillegg av en bakre eAxle i tillegg til den fremre, noe som gir ekte AWD-egenskaper og gjør bilen til en av de kraftigste modellene i Toyotas europeiske utvalg – utenom GR sportsbilene.

Med en samlet systemeffekt på 343 DIN hk (252 kW) og akselerasjon fra 0–100 km/t på 5,2 sekunder, gir AWD-versjonen av Toyota C-HR+ umiddelbar respons, sammen med en maksimal rekkevidde på opptil 546 km* fra sitt 77 kWh batteri i Active-utstyrsgrad, utstyrt med 18-tommers hjul. En mer stabil og sikker svingkjøring oppnås via et styringssystem som aktivt fordeler dreiemomentet mellom for- og bakhjul.
For å gi kundene raske ladealternativer, er alle Toyota C-HR+-modeller utstyrt med et høyytelses litium-ion-batteri som drar nytte av den nyeste teknologien.
Batteriforvarming bidrar til en rask DC-ladetid fra 10 % til 80 % på rundt 30 minutter, selv ved temperaturer ned til -10 °C – noe som er en forbedring på 20 minutter sammenlignet med lading uten forvarming.
Systemet fungerer ved å sørge for at batteriet når optimal temperatur før lading starter, slik at høyere ladeeffekt kan oppnås – også under kalde forhold. Dette oppnås ved hjelp av en vann-til-vann varmeveksler som varmer opp alle celler jevnt og sikrer stabil drift.
Batteriforvarming kan aktiveres via tre ulike moduser: manuelt via multimediasystemet, forhåndsplanlagt til et bestemt tidspunkt, eller automatisk når navigasjonssystemet leder til en ladestasjon.
For å tilby mer praktisk og effektiv lading, er en 11 kW ombordlader (AC) standard, mens Executive-utstyrsgraden får enda raskere lading med en 22 kW-ombordlader, som effektivt halverer ladetiden.
Kjøredynamikk
- Batteri montert under gulvet senker tyngdepunktet og forbedrer vridningsstivheten
- Optimalisert fjæringsjustering
- Regenerativ bremsing med flere nivåer for tilpasset føreropplevelse
- Isolasjon og lyddemping for en stille elektrisk kjøreopplevelse
Toyotas dedikerte e-TNGA-plattform for batterielektriske kjøretøy gir grunnlaget for en engasjerende kjøreopplevelse og komfort for alle passasjerer.
Den modulære e-TNGA-plattformen – også brukt i bZ4X-modellen – gir forbedret kjøredynamikk takket være et BEV-spesifikt design, som også er skalerbart for utvikling av ulike kjøretøystørrelser og drivlinjer.
Den nye Toyota C-HR+ utnytter e-TNGA-plattformens fleksibilitet til å skape et unikt karosseri og interiør, samtidig som den leverer kjøreglede, forbedret komfort og stabilitet.

Et batteri montert under gulvet er en sentral del av e-TNGA-designet. Ved å feste det til gulvrammen forbedres vridningsstivheten med 30 %, og tyngdepunktet senkes med 65 mm sammenlignet med Toyota C-HR, samtidig som bakkeklaringen på 185 mm beholdes.
Ved å dra nytte av det lavere tyngdepunktet får Toyota C-HR+ en dedikert fjæringsjustering som gir en raffinert og komfortabel kjøreopplevelse – en ideell balanse mellom smidighet og komfort.
En intuitiv og engasjerende kjøreopplevelse tilbys gjennom fire nivåer av regenerativ bremsing, som aktiveres med girhendler bak rattet. Den høye responsen fra den elektriske motoren gir en naturlig følelse i bruk, med en retardasjon på opptil 0,15 G når føreren slipper gasspedalen. Dette kompenserer for omtrent 80 % av nedbremsingen under kjøring, og bidrar både til bedre kontroll og økt effektivitet ved å lade batteriet under retardasjon.
Den elektriske servostyringen er også kalibrert for responsivitet. Den tilpasser styreegenskapene dynamisk, med lett styring ved lav hastighet og mer direkte følelse ved høyere hastigheter.
Toyota C-HR+ er utstyrt med Toyotas nyeste lette eAxle-enheter – som består av inverter, motor og transaksel – og benytter silisiumkarbid (SiC) halvledere for høy effektivitet og kraftig ytelse. Designet, samt kjøle- og smøresystemene, minimerer energitap og gir overlegen kraft, stabilitet og stillegående drift.
For å ytterligere optimalisere den jevne kjøreopplevelsen, er den nye Toyota C-HR+ utstyrt med lydisolerende og lyddempende materialer, samt lyddempere som er strategisk plassert for å sikre et stille interiør. Optimalisert karosseristivhet og høyabsorberende lim i gulvet bidrar også til økt komfort.
Konstruert for effektivitet
- Aerodynamisk optimalisert design med lav luftmotstand
- Lavenergi varmepumpe for energieffektivitet
- Oppvarmede forseter og oppvarmet ratt reduserer behovet for klimaanlegg
Den helt nye Toyota C-HR+ drar nytte av flere tiltak som hjelper brukerne med å forlenge rekkevidden, samtidig som de får en komfortabel og engasjerende kjøreopplevelse.
Eksteriøret på Toyota C-HR+ kombinerer dynamiske proporsjoner med utmerket aerodynamisk ytelse – og oppnår en klasseledende luftmotstandskoeffisient på 0,26 – noe som bidrar til effektiv kjøring og lang rekkevidde.

Med en akselavstand på 2 750 mm, er området under bilen gjort så flatt som mulig for å minimere turbulens og energitap. En rekke andre tiltak bidrar til lav luftmotstand på alle versjoner.
Fronten har ikke en tradisjonell grill og luftkanalene foran hjulene reduserer turbulens og forbedrer luftstrømmen. Langs sidene bidrar skjulte bakdørshåndtak og aerodynamisk optimaliserte hjuldesign ytterligere.
Luftstrømmen bak forbedres av en takmontert spoiler og en karakteristisk «ducktail»-bakende, samt aerodynamiske finner nederst på bakre støtfanger som reduserer ujevne luftstrømmer. Under bilen minimerer et flatt gulv turbulens og energitap.
Flere funksjoner er inkludert i Toyota C-HR+ for å redusere klimaanleggets påvirkning på rekkevidden, uten å gå på bekostning av komforten i kupeen.
En innovativ varmepumpe er utviklet for å bruke lite strøm og operere med høy effektivitet. Den utnytter termisk energi fra uteluften til å varme opp kupeen, og reduserer dermed strømforbruket sammenlignet med et standard system.
På kalde dager bidrar oppvarmede forseter og oppvarmet ratt – standard på alle utstyrsgrader – til å redusere behovet for klimaanlegget. Disse funksjonene bruker betydelig mindre strøm enn klimaanlegget, samtidig som de sikrer komfortabel temperatur for passasjerene.
Slående og elegant eksteriørdesign
- Grillfri front og Toyotas karakteristiske «hammerhead»-design
- Distinkt coupé-linje uten kompromiss på takhøyde bak
Den helt nye Toyota C-HR+ er designet for å vekke følelser ved første øyekast. Fra alle vinkler kommuniserer C-HR+ smidighet og målrettethet, og uttrykker et moderne og stilfullt utseende.
Bilens karakter bygger på en dristig, coupé-inspirert silhuett. De skarpt definerte linjene og de skulpturelle overflatene gir inntrykk av bevegelse selv når bilen står stille, mens den brede holdningen og lave taklinjen gir et sportslig uttrykk. Taklinjen er utformet uten å gå på bekostning av takhøyden for passasjerene bak.
Foran uttrykkes Toyotas karakteristiske «hammerhead»-designspråk gjennom slanke LED-frontlykter og en ren, grillfri front – typisk for batterielektriske kjøretøy.
Skarpt definerte linjer bak kombineres med en elegant lysdesign for å gi et moderne uttrykk, mens en lav bakre støtfanger fremhever bilens smidige kjøreegenskaper.
De iøynefallende eksteriørfargene Metal Oxide og Mineral er tilgjengelige som ensfargede varianter, eller som to-tonede kombinasjoner på Executive utstyrsgrad, med kontrastfarget sort tak for et enda mer markant visuelt uttrykk.
18- eller 20-tommers aluminiumsfelger er designet for å fremheve sportslighet og urban eleganse, og sørger for at Toyota C-HR+ ser like selvsikker ut i bybildet som på landeveien.
Avansert og romslig interiør
- Rikelig med interiørplass og god takhøyde, lang avstand mellom forseter og bakseter, og praktisk oppbevaring
- Fullt digitalt 7-tommers førerdisplay og 14-tommers multimedieskjerm
- Premium og bærekraftige setetrekk
Romslighet og god sikt rundt hele bilen gjør at Toyota C-HR+ skiller seg ut når det gjelder komfort og allsidighet. I tillegg kommer moderne teknologi, tilkoblede tjenester og materialer av høy kvalitet som skaper et moderne miljø som kompletterer opplevelsen av å kjøre elektrisk.
Den romslige kupeen har god takhøyde og en avstand på 900 mm mellom forseter og bakseter – mer plass enn man vanligvis forventer i en SUV i C-segmentet. Dette er mulig takket være en akselavstand på 2 750 mm, innenfor en total lengde på 4 520 mm.
Toyota C-HR+ har en bagasjekapasitet på 416 liter. Smarte oppbevaringsløsninger tilbys gjennom ulike konfigurasjoner i bagasjerommet. Baksetene – delt 60:40 – kan enkelt legges flatt, og et justerbart gulv gir enten lagring under gulvet eller maksimal bagasjeplass, avhengig av posisjon. På Active og Executive utstyrsgrader er elektrisk bakluke standard.
Et strømlinjeformet interiør gir en åpen og innbydende følelse. Stemningsbelysning med 64 fargevalg lar deg skape riktig atmosfære for enhver reise. Det gir ikke bare et visuelt løft, men forsterker også romfølelsen, spesielt når det kombineres med det valgfrie panoramataket som slipper inn naturlig lys og gir en luftig opplevelse.
Føreren får et høyoppløselig 7-tommers digitalt display som erstatter tradisjonelle analoge instrumenter. Det viser viktig kjøreinformasjon som hastighet, batteristatus, rekkevidde, nivå for regenerativ bremsing og navigasjonsanvisninger. Den lavprofilerte og enkle formen er plassert over rattet, slik at føreren kan holde blikket på veien.
For økt komfort er oppvarmet frontrute standard og elektrisk førersete er inkludert på Executive utstyrsgrad.
Passasjerene bak får to dedikerte USB-C-porter med samlet effekt på 60 W – nok til å lade større enheter som bærbare PC-er – samt egne klimakontroller, som sikrer komfort og tilkobling for alle.
Avhengig av utstyrsgrad har den nye Toyota C-HR+ setematerialer som syntetisk skinn, semsket-lignende stoff og tekstil – alle laget av resirkulert PET-materiale. Disse bærekraftige valgene bidrar til å redusere CO₂-utslipp og gir samtidig en sportslig og raffinert følelse i interiøret.
Et standard lydsystem med seks høyttalere gir klar og balansert lyd, mens JBL® Premium Audio-alternativet har ni høyttalere, en 800-watts forsterker og en 9-tommers subwoofer. Systemet er utviklet for å gi en rik og oppslukende lydopplevelse som harmonerer med den stillegående elektriske drivlinjen.
Teknologi for sikkerhet og tilkobling
- Toyota T-Mate og Toyota Safety Sense som standard
- 14-tommers multimedieskjerm og sømløs mobiltilkobling
- Brukervennlig BEV-økosystem via MyToyota-appen
Toyota C-HR+ kombinerer sitt avanserte design og elektriske drivlinje med den nyeste teknologien for omfattende sikkerhet og tilkobling i bilen.
Alle versjoner av nye Toyota C-HR+ er utstyrt med omfattende Toyota T-Mate-funksjoner, inkludert Toyota Safety Sense – aktive sikkerhets- og førerassistansesystemer. Kjøringen blir tryggere og enklere med tidlig varsling om potensielle farer og automatisk aktivering av bremsene ved behov, samt styrings- og kraftkontroll som hjelper føreren med å unngå kollisjoner.
Interiørets stemningsbelysning bidrar også til sikkerheten ved å gi en ekstra advarsel koblet til bilens Safe Exit Assist. Dørhåndtakene lyser rødt dersom systemet oppdager fare for å åpne døren mot trafikk bakfra.
Andre avanserte funksjoner er standard, inkludert blindsonevarsling, adaptive fjernlys og parkeringsbremsestøtte. På Executive-versjoner er også Lane Change Assist, Front Cross Traffic Alert, Park Assist og Panoramic View Monitor inkludert.
I sentrum av kupeen finner man en fullt digital 14-tommers multimedieskjerm, plassert slik at den er lett synlig og tilgjengelig for både fører og passasjer. Den intuitive brukerflaten styrer multimediesystemet og skybasert navigasjon.
Navigasjonssystemet inkluderer Destination Assist, tilgjengelig via Drive Connect-abonnementet, som gir oppdatert ruteinformasjon og sanntids trafikkdata – og hjelper føreren med trygg reiseplanlegging.
Trådløs Apple CarPlay® og Android Auto™ sørger for sømløs tilkobling til smarttelefoner. En stemmeassistent kan aktiveres med kommandoen “Hei Toyota”, og gir naturlig stemmestyring av navigasjon, media og klimafunksjoner.
I tillegg til teknologi i bilen som forbedrer BEV-opplevelsen, gjør MyToyota-appen livet med Toyota C-HR+ enda enklere og mer intuitivt.
Appen gir full tilkobling til Toyota HomeCharge vegglader for hjemmet, slik at eiere enkelt kan overvåke, styre og kontrollere ladingen.
Nye funksjoner gjør det enklere å aktivere smart lading – som lar brukeren planlegge ladingen for best mulig pris og bekvemmelighet – og gir rask tilgang til fakturahistorikk.
For lading utenfor hjemmet gir Toyota Charging Network sømløs tilgang til ett av Europas største ladenettverk via MyToyota-appen. Det er enklere enn noen gang å komme i gang, og fakturainformasjon vises direkte i appen.
En ny funksjon i appen viser bilens ladestatus umiddelbart på mobilen. For enkel navigasjon til en ladestasjon kan brukeren sende en valgt lokasjon direkte fra telefonen til Toyota C-HR+ med ett trykk.
MyToyota-appen lar også brukeren aktivere klimaanlegget eksternt, slik at ønsket temperatur oppnås før reisen starter – noe som reduserer belastningen på klimaanlegget under kjøring og dermed kan forbedre rekkevidden.
For å maksimere rekkevidden ytterligere, tilbyr appen et BEV-coachingverktøy som analyserer tidligere kjøreturer og gir råd om hvordan man kan forbedre effektivitet og rekkevidde.
Trygghet ved eierskap
Kunder – spesielt de som kjøper en batterielektrisk bil (BEV) for første gang – kan være trygge på at Toyota C-HR+ har alle kvaliteten, holdbarheten og påliteligheten som kjennetegner Toyota-merket.
I likhet med alle Toyotas nye BEV-modeller, leveres Toyota C-HR+ med langvarig batterikvalitet, holdbarhet og pålitelighet – garantert. Toyotas Battery Care Program dekker batteriet hvert år i opptil 10 år eller én million kilometer, forutsatt at det gjennomføres en årlig batterihelsekontroll**.
Lansering i markedet
Den helt nye Toyota C-HR+ lanseres over hele Europa i fjerde kvartal 2025. I Norge vil priser slippes i løpet av oktober, samtidig som det åpnes for bestilling. De første bilene forventes å ankomme Norge på mars/april 2026.
* Alle ytelsesdata er foreløpige og avventer typegodkjenning.
** Toyotas tillit til batterikvaliteten gjenspeiles i garantien om at batteriet vil beholde minst 70 % av kapasiteten i opptil 10 år. Dette dekkes av den opprinnelige EV-produksjonsgarantien i opptil 8 år eller 160 000 km, og med Battery Care Program i opptil 10 år eller 1 million km, aktivert gjennom en årlig EV-helsesjekk (vilkår og landspesifikke betingelser gjelder).
























































































































