Go to section
| Modeller » bZ4X » Pressemeldinger

Toyota bZ4X nærmer seg lansering

  • Den nye bZ4X inkluderer omfattende oppdateringer på ytelser, teknologi og design
  • Mer kraftfulle elmotorer foran og bak yter opp til 343 hk
  • Økt batterikapasitet gir lengre rekkevidde – opptil 569 km*
  • Oppdateringer i komponenter og programvare for raskere ladning, inkludert et system for å forvarme batteriene
  • Nye bZ4X kommer til Norge mot slutten av 2025

Den nye versjonen av Toyota bZ4X har gått igjennom omfattende endringer, som forbedrer kjøre- og ladeytelse, i tillegg til innvendig og utvendig design.

Siden lanseringen i 2022 har den elektriske SUVen Toyota bZ4X etablert seg som en av de tre mest populære bilene i sin klasse. Den nye modellen av bZ4X byr på oppgradert teknologi og design som styrker modellens ytelser og kjøreegenskaper.

Det nye frontdesignet spiller fremdeles på den distinktive «hammerhead»-profilen til den tidligere modellen, men med en mer elegant stil. Det nye horisontale dashborddesignet bidrar til en enda mer romslig følelse i bilen.

På innsiden har den elektriske plattformen blitt oppdatert med nye elmotorer (eAxler), batterier og programvare. Understellet og fjæring er finjustert for å gi økt ytelse, aerodynamikk, effektivitet og komfort.

bZ4X er designet og skapt for å være en autentisk SUV med firehjulsdrift (AWD), tilgjengelig når man har behov for god fremkommelighet i krevende terreng og veiforhold. Energieffektiviteten til bilen er basert på Toyotas velkjente elektriske drivlinjeteknologi, og man har brukt erfaring som sikrer god batterikvalitet, varighet og pålitelighet. Toyota garanterer at batteriene beholder minimum 70% av sin opprinnelige kapasitet i opptil 10 år, eller 1 million kjørte kilometer (mer detaljer under).

Markedsintroduksjon

De første kundeleveransene i Norge er forventet mot slutten av året.

Modellen går inn i rekken av nye elbillanseringer den siste tiden, sammen med den helt nye kompakte Urban Cruiser og mellomstore Toyota C-HR+. Sammen gir de Toyota omfattende dekning av de viktige B, C og D-segmentene for elektriske SUVer. Det vil også komme en ny beslektet bZ4X-modell våren 2026, med navn bZ4X Touring, som tilbyr enda mer bagasjekapasitet.

Nye elmotorer: Økt kraft, effektivitet og stabilitet; redusert størrelse, vekt og lydnivå

  • Fremre og bakre elektromotorer (eAxle) har blitt redesignet for å redusere størrelse og vekt
  • Effektiviteten er økt med mål om å redusere energitap
  • Fremre eAxles maksimale kraft har økt fra 150 til 167 kW og den bakre har økt fra 80 til 87 kW
  • Forbedret retningsstabilitet og stillere drift

Alle delene i eAxlene til bZ4X har blitt oppgradert for å forbedre ytelsen. Fokuset har vært å redusere energitap innad i enhetene som gjør bilen mer stillegående og gir bedre ytelse og retningsstabilitet.

Som et resultat av dette har ytelse og dreiemoment økt: for den fremre eAxlen har den maksimale kraften økt fra 150 til 167 kW, og dreiemomentet er økt fra 266,3 til 268,6 Nm; for den bakre enheten den økt fra 80 til 87 kW med dreiemoment på 169,8 Nm.

Med et nytt høykapasitets batteri forventer Toyota en rekkevidde på opptil 569 km (WLTP standard). Til sammenligning er dette 505 km i den nåværende modellen. Med AWD kan den nye bZ4X trekke tilhenger på opptil 1500 kg **, i tillegg til å ha en god fremkommelighet under krevende kjøreforhold.

Redusert energitap

Det lavere energitapet har man fått til gjennom en rekke tiltak, inkludert et ny tre-akslet reduksjonsgir med en optimaliset utveksling, noe som tillater høyere hastighet på motoren.

Det har også blitt gjort endringer i eAxlenes kjøle- og smøringssystemer, som i tillegg til lavere energitap, gir mindre størrelse og lavere vekt på enheten. For første gang benyttes silikon-karbin (SIC) mikroprosessorer i en elbil fra Toyota.

Kraften i motoren har økt, og retningsstabiliteten er forbedret gjennom endringen gjort i girutvekslingen og revidering av kjøling og smøring. Super-polering av girtennene bidrar til stillere drift, og gir samtidig redusert energitap.

Elektrisk motor

Den elektriske motorens rotor og stator har blitt designet for god fart og ytelse. Den indre diameteren av rotoren har økt. Det sparer vekt, og bruken av vannkjølt oljekjøler forbedrer energiforbruket.

Nye høykapasitets batterier med høyere ytelse

  • Den nye Toyota bZ4X kommer med litium-ion batterier, og valg mellom to størrelser: enten 57.7 eller 73.1 kWt
  • Designet er oppgradert med flere celler, som gir økt rekkevidde.
  • Ytelsen til batteriene er øke med nytt kjølesystem
  • Ladetid i lave temperaturer er forbedret med oppvarming og mulighet for forvarming av batteriet

Valg mellom to batteristørrelser

Den mellomstore SUVen bZ4X gir mulighet for to ulike batteristørrelser: enten 57,7 kWt eller 73,1 kWt (brutto kapasitetstall). 57,7 batteriet er forbeholdt den forhjulsdrevne versjonen, mens 73,1 batteriet er tilgjengelig både for forhjulsdrevne og firehjulsdrevne versjoner.

Den nye bZ4xen med tre valgmuligheter for drivlinjer:

  • 57.7 kWt batteri og 167 hk (123 kW), forhjulsdrevet
  • 73.1 kWt batteri og 224 hk (165 kW), forhjulsdrevet
  • 73.1 kWt batteri og 343 hk (252 kW), firehjulsdrevet

Dette gjør at kunden kan velge den versjonen som er best tilpasset deres behov og budsjett.

Ladetid

Tilgjengeligheten av en ny 22 kW AC ombordlader (standard for høyeste utstyrsgrad) reduserer ladetiden ved AC-lading. Det gjøres også tiltak for å redusere tiden for hurtigladning, spesielt i lavere temperaturer.

Å lade fra 10 til 80% er forventet å ta cirka 30 minutter i den nye modellen. Denne høye ladeytelsen vil være mulig for både høyere og lavere temperaturer enn før, takket være forbedret ladesystem og batteri, samt muligheten for forvarming.

Oppdatert batteri struktur

De nye batteriene på bZ4X har økt kapasitet. Til tross for at dimensjonene i batteriene ikke er større, har man gjort forbedringer som har muliggjort 26 celler i hver modul. De nye batteriet rommer derfor 104 celler i stedet for 96 i den gamle modellen.

Konsistent ytelse med batteri kjøling og oppvarming

Når det er behov for å redusere kjøletemperaturen, benytter vannkjølingselementene i bilen seg av kjølevæske fra bilens klimaanlegg, og gjør dette fra batteriets underside, slik at hver celle blir kjølt jevnt.

Det jevne tempereringen av cellene gjelder også for forvarming av batteriet, som gjør at ladetiden blir lavere selv når det er kaldt ute. Systemet bruker en vann-til-vann varmeveksler som er lokalisert mellom kjølekretsene med høye og lave temperaturer.

Forvarming av batterier

Forvarming av batteriet gjør at bZ4X har redusert ladetid, særlig i lave temperaturer. Denne funksjonen sikrer at batteriet har optimal temperatur når man starter ladingen.
Sjåføren kan aktivere forvarmingen manuelt via bilens multimediasystem mens man kjører bilen. Alternativt starter den automatisk når den navigerer til en hurtiglader som har blitt lagt inn i navigasjonssystemet. Den kan også planlegges slik at den starter på et bestemt tidspunkt.

BEV navigasjon

bZ4X har også fått en ny navigasjonsfunksjon for elbiler, som gjør at systemet automatisk kan legge inn en rute og anbefale lett tilgjengelige ladestasjoner basert på bilens strømnivå og hvor langt man skal kjøre.

Disse oppdateringene, og flere andre forbedringer vil bli tilgjengelig både for den nye bZ4X men også alle nåværende modeller gjennom tilkoblede tjenester.

Toyota batterigaranti

Toyota tilbyr en fabrikkgaranti på åtte år eller 160.000 km på bZ4X. I tillegg tilbys et utvidet batteripleieprogram, som garanterer at batteriet vil beholde minimum 70 % av sin opprinnelige kapasitet i opptil 10 år, eller opptil én million kjørte kilometer, underlagt en årlig batterihelsesjekk***.

Eksterne designendringer gir både stil og aerodynamisk effektivitet

  • Ny front som forsterker den distinkte hammerhead-profilen
  • Nytt sentralt lys er introdusert for å koble sammen høyre og venstre lys
  • Nytt design på hjul og aerodynamiske detaljer

Hammerhead-profilen

Toyota har forsterket frontdesignet på bZ4X ved å fremheve hammerhead-profilen, som er en designsignatur for de nye modellene.

Endringene er enkle, men effektive. Hovedlysene har blitt flyttet lavere, og hammerhead-lyssignaturen er nå koblet sammen med en lyslist i midten. Ved å skape en lysdesign som strekker seg over hele fronten av bilen, fremstår hammerhead-lyset smalere, og det sporty uttrykket i designet forsterkes.

Den nedre støtfangeren har blitt bredere, noe som forsterker inntrykket av at bilen har en kraftig holdning og tilstedeværelse på veien. Festene til sidespeilene er justert i linje med bilens skulderlinje, noe som fremhever flyten i linjen langs siden av kjøretøyet. Hjulbuene er nå lakkert i en blank pianolakk-finish, som bidrar til et mer elegant design.

Aerodynamiske felgdesign

Bilen får nytt design på 18- og 20-tommers felgene. 18-tommerne har et tofarget heldekkende deksel montert på en aluminiumsramme. 20-tommerne har et iøynefallende geometrisk mønster og en sort og blank maskinert finish. Felgene er utformet for å gi bedre aerodynamikk og redusert vekt.

Panoramatak

Kupeen oppleves som mer åpen ved at det sentrale forsterkningselementet i panoramataket er fjernet. Dette har vært mulig ved bruk av ultrasterkt stål og forsterkede tilkoblingspunkter i taket. Resultatet er at glassarealet har økt med 20 %.

Aerodynamiske detaljer

For å optimalisere den aerodynamiske ytelsen er bilens understell gjort glattere, med økt overflate på dekslene under bilen. På versjoner uten høyt montert spoiler er overkanten på ducktail-spoileren hevet med 5 mm, og bakre dekorlist er flyttet nærmere nivået på glasset til bakruten.

Kjøredynamikk og komfort

Det er også gjort endringer i understellet, styring og fjæring, noe som forbedrer både komfort og kjøreegenskaper. Den generelle vridningsstivheten er økt gjennom designendringer i den fremre bærearmen og gjennom bruk av et nye materialer i gulvet. Styresystemet, støtdemperne og fjærene er også forbedret. Alt dette bidrar til bedre kjørekomfort, stabilitet og kontroll ved høyere hastigheter.

Eksklusivt interiør

  • Nytt instrumentpanel
  • Nytt 14″ multimedia display og en ny midtkonsoll
  • Mer kompakt, strømsparende klimaanlegg
  • Nye 64 farger med stemningsfullt lys
  • Nye resirkulerte setematerialer

bZ4X var laget som en bil for å bringe folk sammen og gjøre reiser til en god opplevelse for alle i bilen. De siste oppdateringene forsterker dette, med designendringer og nye funksjoner som gjør kjøreturen med behagelig for både sjåfør og passasjerer.

Nytt kontrollpanel

Kupeens design gjør at det skapes et fellesrom for både fører og passasjerene i bilen. Kupeen er romslig og åpen, og denne følelsen forsterkes av et nytt, ultratynt instrumentpanel som utgjør et markant horisontalt designelement i bilen.

Mindre luftdyser er utformet for å passe mellom midtre og den øvre delen av dashbordet. For å sikre at endringen ikke går på bekostning av ventilasjonsytelsen, er klimaanleggets luftkanaler optimalisert, og ventilene har fått en ny struktur på lamellene.

Ny midtkonsoll og 14-tommers skjerm

Midtkonsollen og multimedieskjermen er nå to separate enheter. Den nye midtkonsollen er 10 cm lavere enn tidligere og er redesignet som en «digital øy» med slankere profil, noe som frigjør mer plass til knærne for både fører og forsetepassasjer. Plass er også spart ved å bruke et nyutviklet klimaanlegg som er 30 % mer kompakt og bruker 30 % mindre strøm.

For å sikre at alle kan holde seg tilkoblet underveis, har konsollen nå to trådløse ladeplater – én på venstre og én på høyre side – slik at både fører og passasjer enkelt kan lade mobilen. Bakre konsoll er også redesignet, med to 60W USB-porter som nå er plassert mer praktisk på toppen av enheten, og luftdysene er flyttet 10 cm nærmere baksetepassasjerene.

Hovedfokuset på instrumentpanelet er en ny 14-tommers multimedieberøringsskjerm. Denne leveres som standard og erstatter den tidligere 12,3-tommers skjermen.

Førerkomfort og bekvemmelighet

Førerens instrumentdisplay er plassert høyere, over nivået til rattet, slik at føreren, uten å heve blikket så mye, kan få med seg informasjonen på displayet. Dette er i tråd med prinsippet om «hendene på rattet, blikket på veien» som Toyota er opptatt av å tilrettelegge for.

I tillegg er det kommet hendler bak rattet som lar føreren manuelt justere nivået på regenerativ bremsekraft.

Oppbevaringsløsninger

Kupeen har en rekke praktiske oppbevaringsmuligheter utformet for å romme vanlige hverdagsgjenstander. Konsollen har et nedre brett som er stort nok til å romme et par sko og en eske med papirlommetørklær. Konsollboksen, som kan åpnes både mot venstre og høyre for enklere tilgang, har plass til et nettbrett, et førstehjelpsskrin og brilleetui. Koppholderne og de nyutformede dørlommene kan romme både store og små vannflasker.

Stemningsbelysning

Et nytt system for stemningsbelysning er tilgjengelig, med hele 64 fargevalg for å skape riktig atmosfære for enhver kjøretur. Her kan du tilpasse ut fra ønsker, alt fra kjølig og avslappende til sporty og oppkvikkende. Belysningen har også en sikkerhetsfunksjon knyttet til bilens Safe Exit Assist: De innvendige dørhåndtakene lyser rødt dersom det er fare for å åpne døren ut i trafikk som nærmer seg bakfra.

Nye resirkulerte setematerialer

Avhengig av modellvariant er det introdusert nye setetrekk laget av resirkulerte og dyrefrie materialer. Blant annet tilbys et nytt tekstil laget av resirkulert polyester-garn og et mykt, men slitesterkt kunstskinn med en tiltalende, strukturert overflate.

I tillegg er det nye interiørfarger tilgjengelig for å gi et mer dynamisk og sportslig preg. I jakten på vektreduksjon er også teppematerialet i kupeen endret, noe som sparer 1 kg i totalvekt.

 

*Foreløpige data – avventer typegodkjenning.

**Maks hastighet begrenset til 105 km/t ved trekking av tilhenger.

*** Toyotas tillit til kvaliteten på batteriet gjenspeiles i en garanti for at det vil beholde minst 70 % av kapasiteten i opptil 10 år, dekket av den originale produksjonsgarantien inntil 8 år eller 160 000 kilometer, og med den ekstra utvidede batteripleien i opptil 10 år eller 1 million kjørte kilometer som aktiveres av en årlig helsesjekk hos Toyota-forhandler.

Kobling kopiert til utklippstavle