
Starter utslippsfri logistikk med hydrogendrevne lastebiler
Toyota Motor Europe tar nå et betydelig skritt mot utslippsfri logistikk ved å introdusere hydrogendrevne lastebiler på sine logistikkruter i Belgia, Frankrike, Tyskland og Nederland. De nye 40-tonns lastebilene, som er bygget av VDL Groep med Toyotas avanserte brenselcellemoduler, er nå operative på ruter fra Toyotas europeiske reservedelssenter i Diest, Belgia til Frankrike, Nederland og Tyskland.
- Hydrogendrevne lastebiler bygget av VDL Groep, som bruker Toyotas brenselcellemoduler, er nå satt inn på Toyotas logistikkruter fra Toyotas europeiske reservedelssenter i Diest, Belgia til Frankrike, Nederland og Tyskland.
- Toyotas logistikkleverandører vil inkludere utslippsfri frakttransport i sin daglige drift mellom Belgia, Frankrike, Tyskland og Nederland.
- 40-tonns hydrogendrevne lastebiler leverer tilsvarende ytelse som diesellastebiler, men uten utslipp fra eksosrør.
- Hvert kjøretøy kan kjøre opptil 400 km på en enkelt fylling under virkelige kjøreforhold.
Toyota har inngått partnerskap med sine hovedlogistikkleverandører – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT og Yusen Logistics – for å integrere denne utslippsfrie teknologien i den daglige driften. Sammen skal de evaluere ytelsen til de hydrogendrevne lastebilene i Toyota Parts Centre Europe, som håndterer leveringen av mer enn 500 000 deler og tilbehør daglig.
En 40-tonns hydrogendreven lastebil leverer samme ytelse som en tradisjonell diesellastebil, men uten utslipp fra eksosrøret. Motoren drives av elektrisitet som genereres når hydrogen kombineres med oksygen, og produserer kun vanndamp som utslipp. Med én enkelt fylling kan lastebilene kjøre opptil 400 kilometer under normale kjøreforhold.
– Dette initiativet er direkte knyttet til Toyotas mål om å oppnå karbonnøytralitet i vår logistikkvirksomhet innen 2040, forklarer Thiebault Paquet, visepresident for FoU ved Toyota Motor Europe, og legger til:
– Samtidig bidrar vi til veksten av hydrogenøkonomien. Tunge brenselcellelastebiler kan øke etterspørselen etter hydrogen, som er avgjørende sammen med implementeringen av EUs forordning om alternativ drivstoffinfrastruktur (AFIR).
Paquet understreker at målet er å samle verdifull erfaring fra den daglige driften av Europas første kommersielle hydrogendrevne logistikkflåte, for kontinuerlig å forbedre både kjøretøy og driftsprosesser.