Nye Toyota Urban Cruiser nærmer seg produksjon
- En ekte SUV både i utseende og ytelse, bygget på en egen elbilplattform
- Romslig og fleksibelt interiør med skyvbare bakseter
- Helt ny elektrisk motor med kompakte og effektive eAksler
- To batteristørrelser – 49 kWh og 61 kWh – pluss forhjulstrekk og firehjulstrekk for å dekke ulike kundebehov
- Opptil 426 km rekkevidde
- Urban Cruiser bidrar til å gi Toyota bred dekning av det viktige B-SUV-segmentet i Europa
- De første bilene ankommer Norge i løpet av 2025
Introduksjon
Den helt nye Urban Cruiser setter fart på Toyotas utvikling av elbiler og gir selskapet en sterk posisjon i det raskt voksende markedet for kompakte SUVer (B-segmentet).
I tråd med Toyotas tilnærming til kunder kommer Urban Cruiser med to ulike batteristørrelser for å møte forskjellige kundebehov når det gjelder rekkevidde og ytelse.
Tre utgaver er tilgjengelig ved lansering: en forhjulsdrevet modell med 49 kWt batteri, og forhjulsdrevne- og firehjulsdrevne modeller med 61 kWt batteri. Urban Cruiser vil ha en rekkevidde på opptil 426 km (modell med forhjulsdrift og 61 kWt batteri) målt etter WLTP-standard. Begge batteriene bruker litium-jernfosfat teknologi som er både bærekraftig og kostnadseffektiv. Et varmestyringssystem sørger for optimal batteritemperatur, også i varmt og kaldt vær.
Urban Cruiser er en ekte SUV med firehjulsdrift, som gir trygg og pålitelig kjøring på løst underlag og glatte veier.
SUV karakteristikken kommer til uttrykk i det robuste designet, mens den avanserte helelektriske drivlinjen gjenkjennes på Toyotas særegne hammerhead front. Innvendig er plassen og bagasjerommet maksimert gjennom smart design og plassering av motorkomponentene. Med en akselavstand på 2700 mm er interiøret åpent, romslig og fleksibelt, med skyv- og nedfellbare bakseter som kan gi passasjerplass som konkurrerer med større bilmodeller.
Informasjon og underholdning styres digitalt, og er lett tilgjengelig via et panel og sentral berøringsskjerm som er integrert i dashbordet. Tilkoblingsmuligheter er ivaretatt med USB-porter foran og bak i bilen, samt mulighet for trådløs mobilintegrasjon. MyToyota-appen lar brukere styre funksjoner på avstand, som å planlegge lading og sjekk av batterinivå.
Slagkraftig design
Urban Cruiser skiller seg ut med sitt robuste design. Utviklet med temaet «Urban Tech» gir den sofistikerte stilen bilen et spennende utseende. At det er en SUV kommer tydelig frem i den kraftige nedre delen av karosseriet, med robuste terskler, hjulbuer og nedre støtfanger.
Hammerhead-fronten er et karakteristisk designelement, som fremheves av en tynn linje rundt fronten av bilen. Det visuelle inntrykket forsterkes av slanke frontlykter med lysguider for de horisontale LED-kjørelysene og blinklysene, samt en U-formet innramming rundt Bi-LED fjern- og nærlys. En kraftig nedre støtfanger med sort finish fremhever bilens brede stilling.
Bak har bilen kraftig utformede baklys som går over hele bredden av bakluken og bøyer seg inn i bilens muskuløse hofter. LED-lysene er plassert i parallelle linjer for å skape en særegen lyssignatur.
De totale målene er litt større enn Toyotas fullhybride kompakt-SUV, Yaris Cross.
Selv om Urban Cruiser har lengre akselavstand, er snusirkelen bare 5,2 meter, noe som gjør den lett å manøvrere i trange bygater og på parkeringsplasser.
Dedikert elbilplattform
Urban Cruiser er bygget på en helt ny elbilplattform, utviklet med rom i kupeen og rekkevidde som viktigste prioriteringer.
Seksjonen under gulvet er konstruert uten tverrbjelker for å gi plass til batteripakken, som selv er en del av bilens struktur. Batteriet er beskyttet mot kollisjonsskader av en ytre ramme og energiabsorberende sidefester. Det bakre gulvområdet er også utformet for beskyttelse og trenger bare små tilpasninger for å romme den bakre eAkselen som brukes på firehjulsdriftmodellen.
Ved å bruke høyfast stål på viktige steder gjennom hele konstruksjonen oppnås høy styrke og et stødig karosseri, samtidig som vekten holdes nede. Plasseringen av batteriet under gulvet sikrer et lavt tyngdepunkt, som gir trygg, stabil kjøring og en god kjøreopplevelse.
Aerodynamikken bidrar til å redusere strømforbruket og øke bilens rekkevidde. Urban Cruiser har aerodynamiske deksler under bilen, inkludert foran og bak. Jevnere luftstrøm under bilen hjelpes også av at batteripakken har en flat utforming.
Det er tatt grep for å kontrollere støy og vibrasjoner som kan være mer merkbare uten vanlig motorlyd. Veistøy dempes ved at batteripakken fungerer som et element i bilens struktur, mens støy fra kjøring og vind reduseres med lydisolerende skjermer rundt bilen og en frontrute med lydisolerende glass. Akselfestet i front og et bakre akseldeksel demper også støy og vibrasjoner.
Helt ny batterielektrisk drivlinje med to batterialternativer
Urban Cruiser har en helt ny batterielektrisk drivlinje med valg mellom to batteripakker, og forhjulsdrift eller firehjulsdrift. Begge batteriene bruker litium-jernfosfat teknologi, som kombinerer bærekraft og sikkerhet til en lavere pris. Akselerasjonen er rask og jevn, og merkes når du starter bilen og ved forbikjøringer.
Bilen drives av en kompakt og effektiv eAksel som inneholder elektrisk motor, inverter og reduksjonsgir. Designløsninger som liten diameter på motoren og lang aksel har holdt denne delen av bilen liten, men kraftig. Den tar heller ikke plass i kupeen eller i bagasjerommet på modellen med firehjulsdrift.
Batteriet på 49 kWt finnes kun med forhjulsdrift. Med 96 celler gir dette en effekt på 106 kW / 144 DIN hk, 193 Nm dreiemoment og en beregnet rekkevidde (WLTP kombinert) på opptil 344 km.
For å gi kundene flere valg finnes det også et batteri på 61 kWt med 120 celler. Med forhjulsdrift produserer denne 128 kW / 174 DIN hk og 193 Nm. Den beregnede rekkevidden er opptil 426 km.
Med firehjulsdrift er det høyere effekt og dreiemoment – 135 kW / 184 DIN hk og 307 Nm – som gir en beregnet kjørerekkevidde på opptil 395 km.
Tiltak for å øke bilens rekkevidde inkluderer et system som styrer temperaturen i bilen, og som koordinerer batteritemperaturen med klimaanlegget for å stabilisere ytelsen i varmt eller kaldt vær eller ved hard kjøring (lang kjøring i høy fart og gjentatte hurtigladinger). Om vinteren hjelper systemet med å holde batteriet på riktig temperatur – i varmt vær brukes kjølevæsken fra klimaanlegget til å kjøle ned batteriet.
Andre tiltak inkluderer automatisk lukking av frontgrillen for å styre luftstrømmen og en varmepumpe som standardutstyr. Bruk av setevarmere og oppvarmet ratt (avhengig av utstyrsnivå/tilvalg) bidrar også til effektiv strømbruk.
Alle utgaver av Urban Cruiser kan trekke tilhengere med brems på opptil 750 kg.
Batterilading
Ved bruk av DC-hurtiglading forventes det at batteriet lades fra 10 % til 80 % på 45 minutter. For lading fra 15 % til 100 % med 3-fase 11 kW AC-lading tar det rundt seks timer. Med 1-fase 7kW tar samme lading omtrent 9,5 timer.
Systemet har et «My Room»-lademodus som lar sjåføren bruke klimaanlegg og lydanlegg mens de sitter i bilen under lading.
Trygg batterigaranti
Som alle nye Toyota-elbiler lover Urban Cruiser langvarig batterikvalitet, holdbarhet og pålitelighet. Toyotas Battery Care Program sikrer at batteriet dekkes hvert år i opptil 10 år fra bilens alder eller opptil én million kjørte kilometer, betinget av en årlig batterisjekk. *
Kjøremoduser for forhjuldriftmodell
Urban Cruiser har fire kjøremoduser som velges med den trådløse velgeren på midtkonsollen.
Eco-modus øker bilens rekkevidde ved å regulere respons på sjåførens bruk av gasspedalen og strømforbruk i klimaanlegg.
Normal-modus gir rask gassrespons for daglig kjøring, mens Sport-modus gjør gassresponsen skarpere for en mer smidig kjøreopplevelse.
Sjåføren kan også bruke Pedal-modus for kjøring med minimal bruk av bremsepedalen. Denne modusen har tre valgbare nivåer av retardasjon når sjåføren slipper gassen, slik at farten kan kontrolleres bare ved å bruke gasspedalen.
Forhjulsdriftmodellen har også en «snømodus» som kontrollerer dreiemoment for å redusere hjulspinn ved kjøring på snødekte veier.
Trygg ytelse med firehjulsdrift
En av de viktigste egenskapene til den nye Urban Cruiser er det elektriske firehjulsdriftsystemet, som viser at dette er en SUV bygd for alle forhold.
En 48 kW motor på bakakselen gir stabil og trygg ytelse på løst og glatt underlag, og gir både trygghet under vanskelige forhold og en givende kjøreopplevelse.
De elektriske motorene gir rask respons for å hjelpe akselerasjon og kontrollerer presist fordelingen av dreiemoment mellom for- og bakhjul. Under normale forhold er det et jevnt dreiemoment mellom akslene. På glatte overflater justeres fordelingen automatisk når systemet oppdager hjulspinn.
Systemet har to moduser, Auto og Trail. I Auto-modus justeres kontrollen automatisk etter veiforholdene. I Trail-modus bremses hjulet som mister grep, mens dreiemoment rettes til det motsatte hjulet, noe som gir tryggere fremdrift.
Systemet har også Hill Hold Control og Downhill Assist Control for lettere kjøring i bakker, og Active Cornering Control, som forbedrer svingytelsen ved å bremse de innvendige hjulene for å motvirke understyring når man akselererer gjennom svinger.
Fjæring og bremsing
Fjæringen i Urban Cruiser er designet for komfort, stabilitet, responsiv styring og lavt støy- og vibrasjonsnivå. MacPherson-fjærer benyttes foran og multi-link-system er brukt bak. Bakfjæringen bruker rigide komponenter for å opprettholde dekkontakt med veien og forbedre kjørekomfort på ujevnt terreng.
Alle fire hjul har 18-tommers ventilerte skivebremser, samt kalippere med to stempler foran. Elektrisk parkeringsbrems er standard, med praktisk bremse-hold funksjon.
Romslig interiør
Urban Cruisers lange akselavstand (+140 mm ift. Yaris Cross) er nøkkelen til et romslig og allsidig interiør. Følelsen av rom og åpenhet forsterkes av et lavt instrumentpanel med sterke horisontale linjer og myk overflate. Følelsen av en ekte SUV kommer til uttrykk gjennom en høy kjøreposisjon med utmerket sikt for både sjåfør og passasjerer.
For å forbedre sjåførens sikt til det digitale kombimeteret har rattet en litt avflatet topp, et design som også harmonerer med instrumentpanelet.
Plassering av viktige kontroller i midtkonsollen gjør at girvelger, elektrisk brems og AWD-modusbrytere er innen rekkevidde. Koppholdere og trådløs lader er integrert og danner en bro over et praktisk åpent design. Denne nedre delen har også strømuttak og USB-A og USB-C-porter for tilkobling og lading av eksterne enheter.
Et strømlinjeformet design har endret noen kontroller fra fysiske brytere til å være inkludert i den sentrale multimedieskjermen, inkludert setevarmerne. Klimaanlegget kan betjenes med enten brytere eller berøringsskjermen.
Kabinen har svart og mørkegrå finish med enten stoffpolstring eller en kombinasjon av stoff og høykvalitets kunstskinn. Stemningen i interiøret kan forbedres med belysning som tilbyr 12 farger og syv lysstyrkenivåer, som fremhever dørpaneler og konsollen.
Takket være justerbare bakseter kan avstanden mellom passasjerer foran og bak være fra 690 til 850 mm – tall på linje med mye større SUV-er. Setene kan deles og brettes ned i 40:20:40-konfigurasjon og kan også lenes tilbake. Den totale interiørlengden er 3050 mm.
Denne innebygde fleksibiliteten lar interiøret lett tilpasses for ekstra passasjerkomfort eller utvidet lasteplass etter behov. Lasterommet er 675 mm dypt, 1020 mm bredt og 659 mm høyt. Med baksetene brettet ned øker dybden til 1455 mm. Når baksetene er lengst frem, er det 306 liter bagasjeplass opp til taket. Med setene lengst bak er volumet 238 liter. Maksimal plass med setene lagt helt ned er 562 liter.
Praktiske funksjoner for passasjerer i baksetet inkluderer to USB-porter i konsollen for lading av eksterne enheter, en hylle for smarttelefon og nedfellbart midtarmlene bak. Doble varmekanaler til baksete finnes på alle modeller i Norge, bortsett fra den med et minste batteriet.
Digital brukeropplevelse
Instrumentpanelet integrerer sømløst sjåførens 10,25-tommers digitale kombimeter og 10,1-tommers multimedieskjerm i én enhet. Begge skjermene kan tilpasses sjåførens prioriteringer for informasjon og preferanser for layout.
Multimediasystemet er designet for rask betjening, og tilbyr både innebygd navigasjon og et skybasert system som kan ta hensyn til informasjon om trafikkflyt for ruteplanlegging.
Trådløs integrasjon av smarttelefon via Apple CarPlay eller Android Auto er også tilgjengelig slik at sjåføren enkelt kan få tilgang til sine egne apper og tjenester. Trådløs smarttelefonlader er inkludert i Executive-varianten
Kunder kan også overvåke og styre kjøretøyets funksjoner på avstand med den praktiske MyToyota-appen. Dette lar deg styre batteriets ladeplan og sjekke ladetilstand, sammen med praktiske funksjoner som dørlåsing og -opplåsing og betjening av klimaanlegget for å kjøle eller varme kupéen før du starter reisen.
Sikkerhet og sjåførassistanse
Et 360-graders kamerasystem, standard på Executive, bruker 4 kameraer foran, bak og på sidene av bilen for å gi komplett oversikt over bilens omgivelser for lett manøvrering på røft terreng eller parkering i trange plasser.
Tryggere og lettere kjøring tilbys av en omfattende pakke med teknisk avanserte aktive sikkerhets- og sjåførassistansefunksjoner som går utover det man kan forvente i en kompakt SUV.
Som standard har alle modeller et Pre-Collision System som kan gjenkjenne umiddelbare kollisjonsrisikoer (med andre biler, motorsykler, sykler og fotgjengere), varsle sjåføren og om nødvendig sette inn bremsing for å hjelpe med å unngå eller redusere sammenstøt. Skulle sammenstøt likevel skje og en airbag utløses, aktiveres nødbremsing og bremselysene for å hjelpe med å forhindre sekundære kollisjoner.
Dynamic Radar Cruise Control og Lane Trace Assist tar mye av jobben ut av kjøringen ved å opprettholde valgt hastighet og sikker avstand til biler foran, med jevn bremsing og akselerasjon. Lane Departure Alert og Road Sign Assistance hjelper med å holde bilen trygt i kjørebanen og gir visuell bekreftelse av fartsgrenser og trafikkskilt i sjåførens digitale kombimeter.
Driver Monitoring Camera overvåker sjåførens ansikt for å oppdage om vedkommende er døsig, sovner eller distrahert. Hvis det oppdages problemer, vil det gi en advarselslyd og melding på instrumentdisplayet som anbefaler sjåføren å ta en pause eller holde øynene på veien.
På Executive-modeller har LED-frontlyktene et Adaptive High-beam System som automatisk tilpasser belysningen fremover for å maksimere sjåførens sikt uten å blende møtende sjåfører.
Lettere og tryggere manøvrering støttes av parkeringssensorer foran og bak, og Rear Cross Traffic Alert-system som varsler om trafikk som nærmer seg fra begge sider når du rygger ut av parkeringsplass eller innkjørsel. Blind Spot Monitor varsler sjåføren om biler som passerer på sidene som kanskje ikke er synlige i dør- og bakspeil.
Lansering i Norge
Toyota Urban Cruiser kan allerede bestilles hos Toyota-forhandlerne i Norge, og levering av de første bilene antas å være i slutten av 2025.
* Toyotas tillit til batteriets kvalitet gjenspeiles i garanti om at det vil beholde minst 70 % av kapasiteten i opptil 10 år, dekket av den opprinnelige elbilgarantien til 8 års alder eller 160.000 kilometer, og med Batteripleieprogram opp til 10 års alder eller 1 million kjørte kilometer som aktiveres av årlig elbil-helsesjekk hos forhandler.