Go to section
| Virksomhet

Japanske myndigheter støtter Toyota i utvikling av neste generasjons batteriteknologi

Toyota har mottatt statlig støtte fra Japans regjering for å fortsette å utvikle neste generasjons batteriteknologi, samt begynne produksjon av solid state-batterier for elbiler i 2026.

Nå har Japans departement for økonomi, handel og industri gitt sertifisering og støtte til Toyota i forbindelse med tre prosjekter for å sikre stabil batteriforsyning til landet. Toyota skal samarbeide med andre fabrikker om å produsere «Next-generation batteries: Performance version» samt videreutvikle og lansere produksjon av en ny solid-state batteriteknologi ved Toyotas egne fabrikker. Den samlede produksjonskapasiteten fra disse prosjektene er anslått til å nå 9 GWh per år, og vil gradvis bli utvidet.

–Vi tror på at vi må investere i ulike teknologier for å oppnå karbonnøytralitet, og batterielektrisitet er en av dem og «Next-generation batteries» vil stå sentralt, forteller administrerende direktør i Toyota Norge Piotr Pawlak.

Batteriproduksjon er en bransje med høye krav til teknologi og maskinvare, som er forbundet med store investeringer i industrianlegg av strategisk betydning. Derfor mottar batteriprodusenter og nøkkelindustrier i forsyningskjeden, inkludert produsenter av råvarer og fabrikkmaskiner, støtte fra den japanske regjeringen. Målet er at Toyota skal bidra til å opprettholde og utvikle den teknologiske kapasiteten og produksjonskapasiteten til japansk industri.

Toyota investerer mer i batteriteknologi

Toyota investerer allerede tungt i forskning og utvikling, med et spesielt fokus på å øke ytelsen til batterier og videreutvikle produksjonsmetoder for elektriske kjøretøy. Ved å investere i forskning og utviklings-programmer og batteriproduksjonsanlegg i Japan, vil Toyota også styrke landets batteriproduksjonsinfrastruktur. Pawlak ser på dette som en viktig mulighet for selskapet til å sette fart på sin nullutslippsstrategi.

– Samtidig som vi øker konkurranseevnen til elektriske kjøretøy på markedet, får vi jobbet med det langsiktige målet vårt om å oppnå karbonnøytralitet, sier Pawlak.

Pawlak er optimistisk om fremtiden og selskapets evne til å bidra til den globale overgangen mot nullutslippskjøretøy. De har et langsiktig mål om å tilby elektriske kjøretøy som både er mer tilgjengelige, og i større grad tilpasset forbrukernes skiftende behov.

– Vår visjon er å gjøre elektriske kjøretøy tilgjengelige for flere mennesker, og den nye generasjonen batterier er en nøkkelkomponent i dette arbeidet, sier han.

Skal produsere 3,5 millioner elbiler årlig

Toyota planlegger å lansere en rekke nye batteriteknologier innen utgangen av dette tiåret, med spesielt vekt på å forbedre rekkevidden og redusere ladetidene. I 2026 vil de første litium-ion-batteriene med en rekkevidde på opptil 800 kilometer bli tilgjengelige, sammen med billigere og mer effektive bipolare litium-jern-fosfat-batterier, som vil kunne gi populære modeller en rekkevidde på over 600 kilometer.

Videre vil Toyota introdusere batterier med en rekkevidde på over 1000 kilometer innen 2027, sammen med solid-state-batterier som kan hurtiglades på bare 10 minutter. Toyota jobber også med spesifikasjoner for disse batteriene som gjør at de kan kjøre over 1200 km.

Toyota har satt seg ambisiøse mål for fremtiden, med planer om å produsere 3,5 millioner elbiler årlig innen 2030. Av disse skal 1,7 millioner biler bli satt sammen på BEV Factory, en revolusjonerende ny fabrikk med innovative produksjonsprosesser som Giga Casting.

Kobling kopiert til utklippstavle