Hydrogenlastebiler skal redusere logistikkutslipp for Toyota
Lastebiler for tungtransport skal bli utslippsfrie ved hjelp av Toyotas brenselcelleteknologi. Nederlandske VDL skal bygge om flere lastebiler, den første allerede sommeren 2023. – Hydrogen må være en del av løsningen i Norge, sier lederen i Toyota Norge.
Toyota Motor Europe (TME) har slått seg sammen med det nederlandske industri- og produksjonsselskapet VDL Groep for å etablere seg i markedet for nullutslippslastebiler i Europa. Samarbeidet har som mål å akselerere dekarboniseringen av veigående transport – en viktig faktor for å oppnå
Toyotas mål om å karbonnøytralitet innen 2040 i Europa.
– Hydrogen brenselceller er en viktig nullutslippsteknologi, som et særlig godt egnet til lange distanser og større kjøretøy, der rekkevidden og ladetiden til batterikjøretøy kan være en utfordring. Norge har ambisiøse mål om nullutslipp fra alle kjøretøy, og derfor må hydrogen være en del av løsningen. Vi etterlyser en norsk strategi for innfasing av hydrogenkjøretøy og utbygging av fyllestasjoner, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Toyota ser betydelig potensial i å bruke hydrogenlastebiler for å redusere karbonutslippene på sine logistikkruter. Den lavere vekten av hydrogenbrenselcellesystemer gjør det mulig med større nyttelast, og rask påfylling av hydrogen er avgjørende for transport med høy utnyttelse.
Hydrogen kan fylles like raskt som diesel og siden lastebiler forbruker store mengder hydrogen er de sentrale for å etablere bærekraftig infrastruktur langs hovedveiene.
VDL Groep vil bygge den første hydrogenbrenselcelle-lastebilen sommeren 2023, etterfulgt av flere kjøretøy som skal produseres og utprøves på TMEs logistikkruter høsten 2023. Prosjektet vil konsolidere kunnskap om hvordan man kan utplassere hydrogenbrenselcellelastebiler, og støtte selskapets langsiktige visjon om dekarbonisering av logistikk og redusere Toyotas karbonavtrykk utover elektrifisering av personbiler.
-VDL Special Vehicles tror på en nullutslippsfremtid for mellomtung og tung last både på og av veien. Derfor er vi ekstremt stolte over å samarbeide med Toyota Motor Europe om dette innovative teknologiprosjektet, som vil tillate oss å utvide aktivitetene våre innen hydrogen drivlinjer, sier Hans Bekkers, kommersiell direktør VDL Special Vehicles.
Ansvarlig for Supply Chain i Europa, Leon Van Der Merwe, sier: – Vi er spente på å begynne dette prosjektet med VDL Groep, da det vil tillate oss å redusere karbonavtrykket fra langtransporten av våre komponenter, kjøretøy og servicedeler. Tunge kjøretøy vil fortsatt være en viktig pilar innen vår transportstrategi, og introduksjonen av nullutslippslastebiler, utstyrt med våre Toyota-brenselcellemoduler, vil ha en sterk innvirkning på den totale karbonreduksjonen av vår logistikk.
Brenselcellelastebiler har en nøkkelrolle i veksten av det bredere europeiske hydrogen-verdikjedene, og bidrar sterkt til dekarboniseringen av transport. Tunge kjøretøyer er avgjørende for å generere en sunn tilbuds- og etterspørselsdynamikk for hydrogen.
Infrastrukturen for hydrogenlastebiler kan enkelt utvides til andre hydrogenkjøretøy som kan bruke de samme hydrogenfyllestasjonene. Dette nye hydrogenlastebilprosjektet er ett av mange som Toyota nylig har satt i gang med flere partnere, inkludert for lette nyttekjøretøy, båter, tog og busser, med mål om å akselerere overgangen til en hydrogenøkonomi.