Go to section
| Virksomhet

Toyota lanserer ny bedriftsløsning for elbillading

Med «Toyota Profflading» får bedrifter tilgang til en ladeløsning som forenkler administrasjon av både hurtiglading og hjemmelading. Målet er å gjøre elektriske varebiler mer attraktive for bedriftsmarkedet.

Overgangen til elektriske varebiler har gått tregere enn for personbiler. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) utgjør elektriske varebiler bare 30 prosent av nybilsalget i 2024. Toyota mener at elektriske varebiler er noe av løsningen for å redusere klimautsilppene fra bransjen.

For at flere skal velge elektrisk lanserer selskapet «Toyota profflading», en helt ny ladeløsning som vil gjøre hverdagen lettere for både for Toyotas bedriftskunder og deres ansatte.

– Tjenesten er utviklet for å møte behovene til våre bedriftskunder. De har etterlyst enklere løsninger for refusjon og administrasjon knyttet til lading, så det skal de få, sier Piotr Pawlak administrerende direktør i Toyota Norge, og oppsummerer den nye løsningen slik:

– «Toyota Profflading» gir bedrifter én samlet faktura for all lading og sørger for at ansatte får automatisk refusjon for hjemmelading.

Vil at flere skal velge elektrisk

For å gjøre det lettere å velge elektrisk har Toyota gjort kundeundersøkelser for å finne ut hva skal til for at flere skal velge elbil. Arbeidsgivere i Toyotas kundeportefølje ønsker oversikt over alle ladeutgifter på én faktura, og en måte å forenkle ladeadministrasjonen av hele selskapets bilflåte. Medarbeidere har ønsket tilgang til offentlig lading uten å gjøre kostbare utlegg, og mulighet til å slippe det administrative arbeidet knyttet til refusjon for hjemmelading. Den nye løsningen adresserer begge parters behov.

Med «Toyota Profflading» kan de ansatte bruke ett ladekort som kan brukes på offentlige ladestasjoner, men også på hjemmeladeren. Den ansatte slipper å beregne forbruk, pris og å kreve pengene tilbake fra arbeidsgiver.

– Det er viktig at de som bruker bilen hver eneste dag har en god opplevelse med elektrisk varebil. Vi har tenkt mye på sluttbrukeren mens vi har jobbet med løsningen, sier Pawlak.

Løsningen er likevel laget for at bedriftene ønsker å gjøre overgangen til elektrisk raskest mulig. Toyota Profflading vil føre til økt bruk av hjemmelading og dermed bidra til lavere kostnader sammenlignet med at ansatte bruker hurtigladere. Arbeidsgivere slipper også bryet med å administrere kredittkort eller separate regninger. All ladeinformasjon fra bilflåten samles på ett sted, og bedriften vil etter hvert få full oversikt over sine kostnader via Toyotas Fleetweb-løsning. Til slutt får de én samlet faktura som også kan integreres med leasingkostnader.

– Løsningen gjør at bedrifter sparer penger, samtidig som de bidrar til fornøyde medarbeidere og økt effektivitet ved at medarbeidere lader mindre i arbeidstiden. Vi tror dette kan være en «game changer» for bedrifter som vurderer å bytte til elektrisk, sier Pawlak.

Toyota baner vei med den nye løsningen

Toyota er først ute i Norge med en slik løsning for bedriftsmarkedet. Tjenesten er spesielt relevant for brukere av modellene Proace City og Proace. I fjor lanserte Toyota også Proace MAX Electric, så nå har Toyota-kundene elektriske valgmuligheter i alle størrelser og segmenter.

Administrerende direktør Pawlak har satt seg ambisiøse mål for lanseringen.

– Vi skal ha hele 3000 abonnenter til Toyota Profflading innen midten av 2025, avslutter han.

Fordeler med «Toyota Profflading»:

  • Samlet faktura: All lading, inkludert hjemmelading, samles på én bedriftsfaktura.
  • Automatisk refusjon: Ansatte blir automatisk refundert for hjemmelading uten ekstra arbeid.
  • Full oversikt: Ladehistorikk vil bli tilgjengelig via Toyotas Fleetweb-løsning.
  • Konkurransedyktig pris
Kobling kopiert til utklippstavle