Den nye Toyota Yaris Cross
- Ny og kraftigere Hybrid 130-drivlinje, med femte generasjon Toyota hybridteknologi som gir valg mellom to ulike hybriddrivlinjer for nye Yaris Cross
- Nye tiltak for å forbedre støy og vibrasjoner
- Heldigital brukeropplevelse med den nyeste Toyota Smart Connect-multimediepakken, et 12,3-tommers instrumentdisplay som kan tilpasses føreren
- Betydelige oppgraderinger av ytelsen og funksjonaliteten til Toyota T-Mate sikkerhets- og førerassistansesystemer, inkludert de nyeste Toyota Safety Sense-funksjonene
- Ny Yaris Cross Premiere Edition med premium utstyr og eksklusiv ny Urban Khaki lakkfinish
INNLEDNING
Toyota har styrket alle viktige aspekter av den populære Yaris Cross, og bygger videre på de kvalitetene som har bidratt til at den kompakte SUV-en har vunnet tittelen World Urban Car 2022 og mange andre priser i løpet av sitt første år i salg.
Forbedringsprogrammet for modellen legger vekt på de viktigste kjøpsoverveielsene for kundene i segmentet, og sørger for at Yaris Cross styrker sin allsidige kjøpsappell. Siden introduksjonen i 2021 har den raskt etablert seg som en sterk og svært konkurransedyktig utfordrer i det raskt voksende europeiske B-SUV-markedet, og den er salgsledende i sin klasse, den mest konkurranseutsatte delen av B-segmentmarkedet. Yaris Cross har dessuten blitt Toyotas bestselgende modell i Europa.
Den nye Yaris Cross bygges hos Toyota Motor Manufacturing Frankrike, og opprettholder det gode ryktet som Yaris-familien har hatt siden introduksjonen av første generasjon for 25 år siden, nemlig oppfinnsomhet og innovasjon innen innpakning, drivlinjer og sikkerhet. Den nye modellen er nå i salg over hele Europa.
Nye Yaris Cross leverer sterkere og mer givende ytelser fra en ytterligere forbedring av hybriddrivlinjen; tryggere og enklere kjøring med de nyeste Toyota T-Mate sikkerhets- og førerassistansesystemene; en heldigital brukeropplevelse; og stylingsdetaljer som forsterker den moderne, urbane karakteren. Introduksjonen fullfører en fullstendig revisjon av Toyotas småbilutvalg -hvor hver modell drar nytte av kvaliteten på selskapets GA-B-plattform.
Toyota forventer at bil er som ikke er elbiler vil utgjøre rundt 80 % av B-segmentet mellom 2024 og 2026, noe som tilsvarer et årlig salg på rundt fire millioner biler. Av de andre drivalternativene er hybrid nå helt klart kundenes foretrukne valg. Med sin allsidige kvalitet, allsidighet og uovertrufne bredde i utvalget av hybride drivlinjer, er nye Yaris Cross godt posisjonert for å opprettholde sin ledende posisjon i segmentet og levere attraktive salgstall.
DOBBEL HYBRID STRATEGI MED DEN NYE HYBRID 130-DRIVLINJEN
- Ny hybriddrivlinje med 130 DIN-hk tilbyr to ulike hybridalternativer for nye Yaris Cross, som tilbys ved siden av det etablerte systemet med 116 DIN-hk
- Drivlinjene har fått navnene Hybrid 130 og Hybrid 115
- Hybrid 130 bruker den nyeste femte generasjonen av Toyotas hybridteknologi, noe som gir økt effektivitet, kraft og respons
Yaris Cross følger Yaris kombi ved å ta i bruk en ekstra, kraftigere hybriddrivlinje – «Hybrid 130». Denne «dobbelhybrid»-strategien gjør modellen mer attraktiv for kunder som ønsker en mer kompakt bil, uten å gi avkall på kraft og ytelse. I B-segmentet velger rundt 50 % av nye kunder å gå ned fra en større bil.
Hybriddrivlinjen er den viktigste faktoren for folk som velger å kjøpe Yaris Cross. De har flere valgmuligheter enn noen gang før med 100 % hybridutvalg: to forskjellige drivlinjer (et unikt tilbud i klassen), samt for- eller intelligent firehjulsdrift.
I den nye Hybrid 130 har det etablerte 1,5-liters fullhybridsystemet fått en ny transaksel med en større og kraftigere elektrisk motorgenerator (MG1). Sammen med justeringer i effektstyringsenheten (PCU) gir dette en økning på 12 % i den totale systemeffekten, fra 116 DIN hk/85 kW til 130 DIN hk/96 kW. Samtidig har MG2-motorens dreiemoment økt over hele turtallsbåndet, og det maksimale dreiemomentet har økt med 30 %, fra 141 til 185 Nm.
Resultatet er raskere akselerasjon, med en 0-100 km/t tid redusert med et halvt sekund til 10,7 sekunder og akselerasjonen fra 80-120 km/t er redusert med 0,4 sekunder til 8,9 sekunder. Når det gjelder CO2-utslipp, er effekten beskjeden: Det nye systemet oppnår klassens beste utslipp på 101-116 g/km, mens drivstofføkonomien er 4,5-5,2 l/100 km. Til sammenligning ligger tallene for Hybrid 115 på 101-115 g/km og 4,5-5,1 l/100 km.
Denne statistikken er bare en del av historien; like viktig er innvirkningen på kjøreopplevelsen. Ytelsen til bensinmotoren, elmotoren og hybridbatteriet er maksimert. Sammen med et høyere dreiemoment på alle turtall gir dette bilen en mer dynamisk og responsiv følelse med akselerasjon og retardasjon som gjør hver kjøretur enda morsommere, med mer responsiv ytelse i urbane gater og sikker akselerasjon ved forbikjøringer på landeveien.
Hybrid 115-systemet har gitt Yaris Cross et rykte for eksepsjonell effektivitet (modellen satte blant annet ny rekord i drivstofføkonomitesten til det britiske magasinet «What Car?»). Denne kvaliteten har fortsatt å være en viktig faktor i utviklingen av den nye Hybrid 130. Den større elektriske effekten gjør det mulig å kjøre elektrisk i høyere hastigheter, og den gjør det også mulig for motoren å kjøre i sitt høyeffektivitetsområde oftere, noe som gir bedre drivstofføkonomi. Samtidig er det større akselerasjonskraft og skarpere respons i lave hastigheter.
Ytterligere forbedring av motorens termiske effektivitet og reduserte tap i hele drivlinjen gjennom presis kontroll av alle elementer betyr at det brukes mindre energi, CO2-utslippene reduseres og kjøretøyets rekkevidde forbedres.
Den økte effekten fra hybridbatteriet gjør at motoren kan gå på lavere turtall ved oppstart og under akselerasjon. Den økte responsen ved akselerasjon betyr at det er en tettere koordinering mellom økningen i motorens turtall og lyd og bilens hastighet, noe som reduserer «gummistrikk»-effekten som forbindes med trinnløse girkasser (CVT).
Ny teknologi for mer effektiv kjøring
Den nye hybridteknologien omfatter blant annet en funksjon som hjelper bilen med å akselerere eller bremse ned i takt med endringer i veiens helling. Dette reduserer behovet for ekstra trykk på gasspedalen i oppoverbakker, og gir kontroll i nedoverbakker, slik at bilen bremses ned når føreren tar foten av gasspedalen.
I tillegg lærer Predictive Efficient Drive (Prediktiv Effektiv Kjøring) av førerens atferd og av vei- og trafikkforholdene på ruter som er programmert inn i bilens skybaserte navigasjonssystem. Denne intelligensen brukes av hybridsystemet til å optimalisere kontrollen av batterilading og -utlading, i tråd med vei- og trafikkforholdene.
Predictive Deceleration Support samler inn data om kjøreatferd som brukes til å gi indikasjoner på skjermen om hvor på ruten føreren kan slippe opp gassen for å øke drivstoff- og strømeffektiviteten. Når gasspedalen slippes opp, økes motorens bremsekraft til et høyere nivå enn normalt («utvidet regenereringskontroll»), noe som også gjør det mulig å lade batteriet mer effektivt.
Det andre elementet i Predictive Efficient Drive er Predictive State of Charge (SOC) Control. Denne fungerer i to kjørescenarier. For det første forutser SOC-kontrollen for nedoverbakker lange nedoverbakker ut fra kartdata og reduserer batteriets ladenivå på forhånd, slik at mer energi kan gjenvinnes i nedoverbakkene. For det andre overvåker Congestion SOC Control trafikkinformasjon og opprettholder batteriets ladenivå når det indikeres kø foran bilen, slik at bilen kan kjøre lenger i saktegående trafikk uten at motoren må startes.
Den nye Hybrid 130-drivlinjen finnes i de mest avanserte modellene, inkludert den nye Premiere Edition. Utvalget fortsetter å tilby det etablerte hybridsystemet med 116 DIN hk/85 kW, nå kjent som Hybrid 115.
ALLSIDIGE FORDELER MED GA-B-PLATTFORMEN
- Toyotas GA-B-plattform for småbiler er grunnlaget for Yaris Cross’ smidige og givende kjøreegenskaper
- Grunnleggende fordeler med høy karosseristyrke og stivhet med lav vekt og lavt tyngdepunkt
Bilens smidige og tillitvekkende ytelser støttes ytterligere av GA-B-plattformen, som danner grunnlaget for en ny generasjon små Toyota-biler.
Det gir de grunnleggende fordelene med et lavt tyngdepunkt, med tyngre komponenter plassert lavt og nær midten av bilen, og et svært stivt karosseri. Resultatet er en stabil og rolig kjørestil, med redusert krengning og presis chassisrespons som er trofast mot førerens innspill.
Stivhet oppnås uten at det går på bekostning av ekstra vekt, takket være avanserte konstruksjonsteknikker og bruk av sterke, men lette materialer i kritiske områder.
EN MER STILLEGÅENDE DRIVLINJE MED FORBEDRET STØY- OG VIBRASJONSPAKKE
- Støy- og vibrasjonsreduksjon er en viktig forbedring som følge av tilbakemeldinger fra kundene
- Flere tiltak for å motvirke vei-, vind- og motorstøy
- Ytelsen er sammenlignet med Yaris Cross’ ledende konkurrenter i segmentet
Nye Yaris Cross drar nytte av en rekke ekstra tiltak for å redusere støy og vibrasjoner. Som svar på kundenes tilbakemeldinger ble nye Yaris Cross sammenlignet med de viktigste konkurrentene for å håndtere vei-, motor- og vindstøy og øke ytelsen til klasseledende nivåer.
Når det gjelder motorstøy, er det fire kritiske områder som har stått i fokus for forbedring: en dynamisk demper er lagt til på venstre motorfeste, en resonator er montert på innsugningsslangen, den indre dashbordlyddemperen er endret fra en ett- til trelagskonstruksjon, og et ekstra lag med filt er lagt til på toppdemperen på kåpedekselet.
For å motvirke vind- og veistøy er det brukt tykkere glass i frontruten og i siderutene foran og bak på alle nye Yaris Cross-modeller.
EN HELDIGITAL BRUKEROPPLEVELSE
- 12,3-tommers digitalt kombiinstrument for føreren med tilpassbar skjerm på modeller av høyere kvalitet
- Toyota Smart Connect multimedia system med skybasert navigasjon
- Smart digital nøkkel
Tilgangen til informasjon, tilkoblingsmuligheter og underholdning har blitt forvandlet med introduksjonen av en helt ny digital brukeropplevelse. Dette omfatter både et førerinstrumentdisplay som kan konfigureres og tilpasses etter førerens preferanser, og et multimediesystem som er kraftigere, reagerer raskere og tilbyr et bredere spekter av funksjoner. Displayene er klasseledende i størrelse: syv eller 12,3 tommer for førerens kombiinstrument, og ni eller 10,5 tommer for multimedia-berøringsskjermen, avhengig av utstyrsgrad.
Kombimeteret på 12,3 tommer viser urskiver, informasjon og grafikk i skarp definisjon for god synlighet i alle lysforhold.
Et digitalt speedometer og girskiftindikator er sentralt plassert i alle konfigurasjoner. Multiinformasjonsdisplayene (MID) er plassert i midten, til venstre og til høyre; den midtre delen viser viktige data, som status for avanserte sikkerhetssystemer, mens displayene på hver side viser detaljer som kjøredata, drivstofforbruk og lyd..
Føreren kan enkelt vise kombinasjoner for de tre sidene i hvert MID-display ved hjelp av kontrollbrytere på rattet. Føreren kan også tilpasse informasjonen på hver side på venstre og høyre display, mens innholdet på det midterste displayet er fast.
Avhengig av modell er det også mulig å få head-up-display, som gir føreren enda mer direkte tilgang til viktig kjøreinformasjon.
Syvtommersversjonen er standard på Active- og Active Tech-variantene, mens 12,3-tommersversjonen er standard på Executive-, og Premiere Edition-variantene.
Toyota Smart Connect
Multimediesystemet Toyota Smart Connect er utviklet for enkel, intuitiv bruk med raskere respons på inndata takket være økt datakraft. Funksjonene inkluderer skybasert navigasjon som standard, et «alltid tilkoblet» system som gir tilgang til oppdatert informasjon om ruter, trafikk og forsinkelser for bedre reiseplanlegging.
Systemet har et forbedret og mer responsivt stemmegjenkjenningssystem og en innebygd «Hey Toyota»-stemmeagent som kan gjenkjenne naturlig språk og forespørsler. Si for eksempel «Hei Toyota, jeg fryser», og systemet vil automatisk heve klimakontrolltemperaturen.
Enkel tilkobling er innebygd, med trådløs smarttelefonintegrasjon for både Apple CarPlay og Android Auto. I likhet med Toyota Safety Sense-systemene kan multimediaoppgraderinger og nye funksjoner sømløst installeres trådløst.
Preferanseprofilene til opptil tre forskjellige brukere kan lagres i systemet, slik at brukerens foretrukne lyd- og navigasjonsinnstillinger automatisk brukes. Ved hjelp av MyToyota-appen kan eieren også lagre innstillingene sine på det valgte Toyota-senteret og få tilgang til dem i alle andre biler som er utstyrt med det samme multimediesystemet.
Enkel tilgang med Smart Digital Nøkkel
Senere i 2024 vil Yaris Cross i likhet med den nye Yaris kombi tilby eierne bekvemmeligheten og sikkerheten til en Smart Digital Key. Denne er koblet til MyToyota-appen og gir opptil fem brukere tilgang til bilen ved hjelp av smarttelefonen. Den digitale nøkkelen kan brukes til å låse, låse opp og starte bilen – uten at telefonen må tas opp av vesken eller lommen.
Nøkkelen er kompatibel med Apple- og Android-enheter og leveres som standard på Premiere Edition. Ett års tilkobling er inkludert i bilens innkjøpspris.
MyToyota-appen tilbyr andre nyttige funksjoner, inkludert fjernstyrt låsing/opplåsing, betjening av klimaanlegget før kjøreturen og aktivering av nødblinklysene for å hjelpe deg med å finne bilen – for eksempel på en travel parkeringsplass.
TRYGGERE OG MINDRE STRESSENDE KJØRING MED OMFATTENDE TOYOTA T-MATE FUNKSJONER
- Tryggere og enklere kjøring med de nyeste Toyota T-Mate-funksjonene
- Nye og utvidede Toyota Safety Sense-funksjoner
Toyota har satt seg fore å gjøre Yaris Cross til den tryggeste bilen i sin størrelse, og har utstyrt den med et vell av aktive og passive sikkerhetsanordninger og funksjoner som kan ta mye av det velkjente stresset ut av kjøringen. Yaris Cross har dratt nytte av den samme omfattende Toyota T-Mate-pakken.
Toyota T-Mate er en samlebetegnelse for avanserte funksjoner som gjør bilen tryggere og enklere å kjøre og parkere. I nye Yaris Cross har disse blitt forbedret og utvidet for å være mer effektive enn noensinne, inkludert introduksjonen av den nyeste generasjonen Toyota Safety Sense-systemer. Disse funksjonene, som ofte er ekstrautstyr eller rett og slett ikke er tilgjengelige på andre B-SUV-modeller, er standard i hele Yaris Cross-serien.
Et nytt multimediesystem og en ny datakommunikasjonsmodul (DCM) gjør at programvareoppdateringer kan leveres trådløst. Dette betyr at Toyota Safety Sense og multimediefunksjonene kan oppgraderes sømløst, uten at bilen må kjøres til et servicesenter. Nedlastingen kan skje mens bilen kjøres, og er klar for installasjon når det passer føreren.
Det er enkelt å justere sikkerhets- og kjøreassistansefunksjonene ved hjelp av kontrollbryterne på rattet. Disse kan for eksempel brukes til å aktivere filsporingsassistenten og justere avstandsinnstillingene for den dynamiske radarfartskontrollen.
Tabellen nedenfor gir en oversikt over bredden av Toyota Safety Sense-funksjoner og de nyeste tilleggene og forbedringene som er tilgjengelige i den nye Yaris Cross-serien.
Ved hjelp av et nytt kamera- og radarsystem som kan skanne lengre og bredere enn tidligere, er det større muligheter for å oppdage ulykkesrisikoer. For eksempel kan Pre-Collision System (PCS) nå gjenkjenne en potensiell frontkollisjon, kryssende kjøretøy og et bredt spekter av objekter og kjøretøy i bilens bane, inkludert fotgjengere, syklister og nå også motorsykler.
Undertrykkelse av akselerasjon (Acceleration Suppression) er et nytt tillegg til PCS-funksjonene. Når du kjører i lave hastigheter, griper denne funksjonen inn for å bremse enhver plutselig akselerasjon når den oppdager at det er fare for kollisjon med et forankjørende kjøretøy.
Den Dynamiske radarcruisekontrollen (DRCC) har blitt revidert for å reagere raskere og fungere med en mer naturlig følelse. Når et annet kjøretøy beveger seg inn i bilens kjørefelt, er for eksempel nedbremsingen mer gradvis. Innstillingene for avstand mellom kjøretøy har blitt utvidet, slik at føreren har flere valgmuligheter, og systemets kurvehastighetsreduksjon aktiveres tidligere, noe som gir jevnere hastighetskontroll.
DRCC har også en ny blinklysstyrt kontroll og retardasjonsassistent som støtter smidig forbikjøring og gjeninnkjøring i kjørefeltet, i sikker hastighet og med trygg avstand til andre kjøretøy.
Førerens sikt fremover ved kjøring i mørket er forbedret med det første tilgjengelige Adaptive High-beam System (AHS) på Yaris Cross. Dette tilvalget integrerer LED-nær- og fjernlys for mer presis styring av lyset forover, noe som maksimerer belysningen samtidig som man automatisk unngår risikoen for å blende møtende bilister.
Proactive Driving Assist (PDA) er en annen ny funksjon som skal bidra til å unngå kjente ulykkesfarer når du kjører i lav hastighet. Den består av tre elementer: hjelp til å forutse hindringer, retardasjonshjelp og styreassistanse.
Obstacle anticipation assist aktiveres når systemet oppdager hindringer foran som kan utgjøre en kollisjonsrisiko, for eksempel fotgjengere som krysser veien, syklister eller parkerte biler. Systemet gir styre- og bremseassistanse for å hjelpe føreren med å manøvrere trygt forbi faren.
Deceleration Assist gir jevn retardasjon når føreren slipper gasspedalen for å bremse ned når han eller hun nærmer seg et langsommere kjøretøy foran seg eller kjører inn i en sving. Steering Assist gjenkjenner en sving i veien og justerer styrekraften for å hjelpe føreren til å gjøre en jevn og stabil sving.
Det nye Emergency Driving Stop System (EDSS) er i stand til å støtte føreren hvis vedkommende skulle bli syk eller ute av stand til å kjøre. Hvis systemet registrerer at føreren ikke har gjort noe – styrt, bremset eller akselerert – i løpet av en viss tid, vil det gi en advarsel. Hvis føreren ikke reagerer, stopper den bilen forsiktig, aktiverer nødblinklysene og låser opp dørene.
Lane Departure Alert (LDA) gjenkjenner nå når føreren har beveget seg ut av kjørefeltet mens han eller hun prøver å unngå en hindring (fotgjenger eller andre trafikanter), og avbryter advarselsfunksjonen midlertidig. Filsentreringsfunksjonen til Lane Trace Assist (LTA) har blitt justert slik at den føles mer naturlig – for eksempel vil den følge en forskjøvet kjørebane for å unngå å passere nær parkerte kjøretøy.
Road Sign Assist har blitt forbedret, slik at det er nok å justere hastighetsbegrenseren med ett enkelt trykk for å matche trafikkskiltinformasjonen. Kjøretøyets hastighetsbegrenser kan nå også kobles til RSA for å sikre samsvar med endringer i fartsrestriksjonene.
Toyota T-Mate gir også beskyttelse når bilen står stille, med den valgfrie Safe Exit Assist (SEA), et visuelt og akustisk varslingssystem som bidrar til å forhindre at en dør utilsiktet åpnes i veien for biler og syklister som nærmer seg bakfra. Rear Seat Reminder System (RSRS) varsler føreren med visuelle og akustiske advarsler hvis et barn eller kjæledyr har blitt igjen i baksetet, noe som bidrar til å unngå risikoen for «varm bil»-hendelser.
EKSTRA STIL MED NY PREMIEREUTGAVE
- Begrenset utgave av toppmodellen i serien introduserer den nye Yaris Cross
- Ultimative spesifikasjoner og eksklusiv Urban Khaki-lakkering
Yaris Cross’ kule, moderne design har slått godt an hos kundene siden lanseringen, og den har fått en SUV-aktig fremtoning i en bil som er kompakt og manøvrerbar i urbane gater. Den visuelle appellen forsterkes i en ny halo-modell for serien, Premiere Edition.
Den tilbys i en ny, eksklusiv Urban Khaki-lakkering i to-farget utførelse og med nye, eksklusive 18-tommers mørkegrå/maskinerte fem-ekers lettmetallfelger som forsterker det dynamiske og robuste utseendet. Innvendig matcher sømmene i interiøret og dekoren på instrumentpanelet og dørene den grønne karosserifargen. Platinum Pearl White og Silver Metallic i to-farger er også tilgjengelig.
Innvendig har også setetrekket fått et nytt mønster, og et mykt nedre instrumentpanelbelegg har blitt introdusert på alle klasser. En ny Juniper Blue-lakkering er tilgjengelig i hele serien.