Toyota RAV4: En banebrytende original i 30 år
- Den banebrytende kompakte SUV-en oppfant segmentet og fortsetter å forutse det moderne livets skiftende krav tretti år senere
- Fra kompakt og smidig trendsetter til klasseledende praktisk og komfortabel bil gjennom fire generasjoner
- Skiller seg alltid ut fra andre med et dristig, iøynefallende utseende
- En vinner blant kunder over hele verden, med over 14 millioner solgte biler siden 1994
Toyota RAV4 feirer tre tiår siden den ble lansert og bidro til noe helt nytt i bilmarkedet, og i løpet av disse tre tiårene har den blitt et SUV-ikon som stadig utvikler seg for å omfavne ny teknologi og imøtekomme kundenes forventninger og behov.
I mars 1994 ble det på bilutstillingen i Genève lansert en ny og dristig biltype: en kompakt SUV med firehjulsdrift basert på et monocoque-karosseri. Toyota RAV4 var virkelig en original, og den var banebrytende som en smidig og allsidig bil designet for det moderne livets krav. Begrepet SUV var uvanlig på den tiden, men fra salgsstarten i mai 1994 fikk den en overveldende positiv respons fra media og kunder.
Under utviklingen av den første RAV4 fulgte designerne spesifikke mål for å være tro mot den opprinnelige visjonen, som først kom til uttrykk i konseptbilen RAV-FOUR på Tokyo Motor Show i 1989. Den nye modellen skulle gi sjenerøs plass innenfor et kompakt, sporty og karakteristisk karosseridesign. Denne nye biltypen plasserte føreren i en hevet sittestilling, slik at han eller hun kunne se mer av veien og dermed få en tryggere og sikrere kjøreopplevelse. Sterke offroad egenskaper skal kombineres med ytelse og veikomfort, samtidig som den skal oppfylle de høyeste standarder for sikkerhet og miljøprestasjoner. Basert på disse prinsippene har RAV4 gjenoppfunnet seg selv og SUV-segmentet gjennom fem generasjoner så langt, og den har hele tiden utviklet seg for å imøtekomme kundenes skiftende smak.
Toyota RAV4 30th Anniversary
Innovasjon har stått i sentrum for utviklingen de siste tretti årene, noe som understrekes av den tidlige innføringen av effektive drivlinjeteknologier. Allerede i 1997 uttrykte RAV4 Toyotas forpliktelse til å utforske ny teknologi for å redusere miljøpåvirkningen, da en batterielektrisk versjon (BEV) kom i salg i utvalgte markeder.
Siden den gang har RAV4 fått Toyotas klasseledende hybridelektriske teknologi (HEV) inn i SUV-segmentet med tredje generasjon i 2016, som et supplement til det eksisterende utvalget av effektive bensin- og dieselmotorer. En ladbar hybrid (PHEV) ble lansert i 2020, noe som understreker Toyotas mangfoldige tilnærming til karbonnøytralitet, som innebærer å tilby en rekke drivlinjer som passer for spesifikke kundebehov, markedsforhold og lokal infrastruktur.
Disse elektrifiserte alternativene har bidratt til å forbedre kjøreopplevelsen til RAV4 ytterligere, med den rolige hybridkjøringen og den ekstra ytelsen fra stadig kraftigere motorer som gir enda mer responsiv akselerasjon. Samtidig har Toyota, gjennom innovativ bruk av nye plattformer og oppdatert fjæringsteknologi, skapt en mer selvsikker, stabil og givende kjøreopplevelse for hver generasjon.
Utviklingen de siste tretti årene har ikke bare gått i retning av ytelse og effektivitet, men også praktiske egenskaper. Den kjempestore bagasjekapasiteten – når baksetene er i bruk eller lagt ned for ekstra plass – gjør RAV4 til en praktisk partner, mens det stadig romsligere og mer innbydende interiøret har blitt forbedret for hver generasjon med det siste innen multimediesystemer.
RAV4 har alltid prioritert sikkerheten til passasjerer og andre trafikanter. Som en del av Toyotas forpliktelse til å demokratisere avansert sikkerhetsutstyr, har de nyeste Toyota Safety Sense-systemene i årenes løp vært tilgjengelige på RAV4-modellene, noe som har hjulpet førerne med å unngå en rekke vanlige trafikkulykker.
Ved å være tro mot sin dristige, opprinnelige filosofi og forutse kundenes skiftende behov, har RAV4 i løpet av sine 30 år så langt blitt et bilikon og en salgssuksess over hele verden. Den var den bestselgende SUV-en globalt i 2018 og 2019, og den nådde milepælen på 14 millioner innen utgangen av 2023 globalt, inkludert mer enn 2,5 millioner i Europa. Hybridelektriske eller ladbare hybriddrivlinjer står nå for hele 91 % av nybilsalget av RAV4 i Europa, der de største markedene er Frankrike, Italia, Polen, Spania og Storbritannia.
Begynnelsen
Ideene bak RAV4 (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive) kom først til uttrykk i konseptbilen RAV-FOUR på Tokyo Motor Show i 1989, og viste Toyotas interesse for å skape en kompakt firehjulsdrevet modell. Dette var bare en designstudie, uten de detaljene som kreves for en faktisk utviklingsmodell, men den fikk en entusiastisk velkomst fra publikum. I 1991 fikk prosjektet grønt lys, og utviklingsarbeidet ble igangsatt.
Første generasjon, 1994 – 2000
Toyotas designere skapte et dristig og morsomt nytt utseende for den originale RAV4, og brøt med konvensjonene ved å gi den iøynefallende kurver og unike linjer. Et bakmontert reservehjul antydet RAV4s offroad-egenskaper, men den friske, nye stilen passet godt til både landlige og urbane omgivelser. I sin opprinnelige form var RAV4 en kompakt to- eller tredørs modell som bare var 3,69 m lang. Kraften kom fra en 2,0-liters bensinmotor på 129 DIN-hk, montert på tvers, mens girkassen sørget for permanent firehjulsdrift. Blant nyvinningene som skulle bli normen, var et lett monocoque-karosseri og uavhengig bakhjulsoppheng. RAV4s høye kjørestilling ga bedre sikt, mens den kompakte størrelsen gjorde den enkel å manøvrere. De smidige kjøreegenskapene og passasjerkomforten minnet mer om en kombi enn en firehjulstrekker. I 1996 ble utvalget utvidet med en femdørsversjon (4,1 m lang) og mulighet for tohjulsdrift foran, mens en tredørs kalesjeversjon fulgte. I 1997 ble en batterielektrisk forhjulsdrevet versjon (BEV) lansert i utvalgte markeder. Den hadde en beskjeden effekt på 45 kW (63 DIN-hk), med nikkel-metallhydridbatterier installert under gulvet, og hadde en estimert rekkevidde på ca. 200 km.
Andre generasjon, 2000 – 2006
Et nytt årtusen brakte med seg andre generasjon RAV4, utviklet på grunnlag av erfaringene fra den banebrytende introduksjonen. En ny plattform, nye hjuloppheng og firehjulsdrift skapte en energisk, men komfortabel kjørestil både på veien og i terrenget, samtidig som komforten innvendig ble forbedret med en mer premium følelse. Ny innpakning, lengre seteforskyvning og ulike baksetekonfigurasjoner skapte en funksjonell og komfortabel kabin. Et skritt i retning av bærekraft ble tatt takket være utstrakt bruk av lett resirkulerbar Toyota Super Olefin Polymer (TSOP) og resirkulerte lyddempingsprodukter. Både tre- og femdørsversjonene var litt lengre, henholdsvis 5,5 cm og 4 cm. To bensinmotorer ble tilbudt: 1,8-liters 1,8-liters med 123 DIN-hk og 2,0-liters med 150 DIN-hk. AWD-systemet hadde en midtstilt limited slip differensial, mens kundene kunne velge en Torsen differensial bak som ekstrautstyr fra fabrikken. I 2001 ble RAV4 for første gang tilbudt med dieselmotor, en 2,0-liters D-4D med direkte innsprøytning og 116 DIN-hk.
Tredje generasjon, 2006 – 2012
I sin tredje generasjon vokste og utviklet RAV4 seg og fikk et nytt, mer sofistikert utseende. Den nye RAV4 ble utelukkende en femdørs bil, noe som gjenspeiler endringer i kundenes preferanser og krav. Den nye modellen var basert på en helt ny plattform for tredje generasjon, og den nye modellen var 19 cm lengre, samtidig som det også ble produsert en versjon med lang akselavstand for salg i USA og andre markeder. Modellen markerte debuten for Toyotas nye firehjulsdriftssystem med en elektronisk styrt kobling som fungerte automatisk i henhold til bilens hastighet, gasspådrag, styrevinkel og G-krefter. RAV4s kjøreegenskaper ble videreutviklet med den første anvendelsen av Downhill Assist Control (kontroll for nedoverbakkeassistanse) og Hill-start Assist Control (kontroll for bakkestarthjelp). Motorutvalget ble også utvidet, med bensinmotorer på 2,0, 2,4, 2,5 og 3,5 liter, samt en ny dieselmotor på 2,2 liter.
Fjerde generasjon, 2013 – 2018
Fjerde generasjon RAV4 hadde en standard akselavstand for bilen globalt, og bilens lengde vokste igjen, med 23,5 cm, noe som bidro til 47 prosent mer bagasjerom sammenlignet med forgjengeren. Et helt nytt hjuloppheng ble utviklet for å forbedre kjørekomforten og førerens engasjement uten å gå på bekostning av stabiliteten. Mer avansert AWD-teknologi ble introdusert med det nye intelligente Dynamic Torque Control (dynamisk dreiemomentkontroll-systemet), og to nye funksjoner ble lagt til: svingkontroll og en sportskjøringsmodus. Drivlinjeutvalget besto opprinnelig av 2,0- og 2,5-liters bensinmotorer og 2,0- og 2,2-liters dieselmotorer, men i 2016 gjennomgikk RAV4 sin hittil største endring. For første gang ble det lansert en fullhybridversjon, Toyotas første kompakte hybrid-SUV, med en total systemeffekt på 197 DIN-hk og E-Four elektronisk firehjulsdrift. I tillegg til å levere de ytelsene førere forventer av Europas hittil kraftigste RAV4, oppnådde hybriddrivlinjen klasseledende drivstofforbruk – godt hjulpet av overlegen aerodynamikk – og lave CO2-utslipp.
Femte generasjon, 2018 til dags dato
Den femte generasjonen ble lansert i Europa i begynnelsen av 2019, og et år senere bidro den til at RAV4 nådde en milepæl på 10 millioner solgte enheter på verdensbasis. Den kraftfulle stylingen uttrykte de robuste og kapable kvalitetene som har kommet til å definere verdens mest solgte SUV, og formidlet en følelse av å «dra hvor som helst», moro og eventyrlyst. Det var den første SUV-en som ble bygget på Toyota New Global Architecture-plattformen, noe som ga et lavt tyngdepunkt, lav vekt og et sterkt understell for eksepsjonelle kjøreegenskaper og stabilitet. Som en ren hybridmodell i Vest-Europa tok den i bruk Toyotas fjerde generasjons hybridteknologi, sammen med en ny 2,5-liters Dynamic Force-hybridmotor, som ga betydelige forbedringer når det gjaldt kraft, respons og effektivitet. I 2020 ble femte generasjon utvidet med ytterligere teknisk innovasjon med introduksjonen av den første RAV4 Plug-in Hybrid, den kraftigste og mest effektive RAV4 som noensinne er bygget, med 306 DIN-hk, rask akselerasjon samt eksepsjonelt lave CO2-utslipp og lavt drivstofforbruk.
GR SPORT (2023 til dags dato)
Det siste kapittelet i RAV4-historien er den nye RAV4 GR SPORT, et tilskudd til serien som kommer med styling og utstyr som uttrykker sportslighet og raffinement inspirert av TOYOTA GAZOO Racing og deres mål om å skape stadig bedre biler gjennom motorsport. Sporty utseende, 19-tommers lettmetallfelger og eksklusive designdetaljer suppleres av ytterligere forbedringer av fjæringen. Ny innstilling av fjæringen, inkludert nye, stivere fjærer og støtdempere, gir bedre kjøreegenskaper og en mer engasjerende kjøreopplevelse.