Toyotas veikart for avansert batteriteknologi
- Tre nye batteriteknologier med flytende elektrolytt for å levere høyere effekt, lengre rekkevidde, raskere lading og lavere kostnad
- Gjennombrudd for faststoffbatterier endrer fokus fra utvikling til masseproduksjon
- Teknologi for reduksjon av batterihøyde er nøkkelen til forbedringer av rekkevidden
Ved den nylige lanseringen av BEV-Factory kunngjorde Toyota Motor Corporation (Toyota) at deres neste generasjons elbiler vil starte produksjonen i 2026.
Toyota planlegger å tilby elbiler med avanserte spesifikasjoner og fremragende kjøreegenskaper.
De vil ikke bare bli designet og bygget annerledes, men vil også være drevet av en rekke nye avanserte batterier utviklet spesifikt for å møte kundenes ulike behov og å overgå deres forventninger.
–Toyota investerer tungt i forskning og utvikling, og det innovative arbeidet med batteriteknologier er en del av selskapets helhetlige tilnærming til bærekraftig mobilitet. Vi gleder oss til denne teknologien kommer til Norge i form av nye
elbiler med Toyotas kjente kvalitet og kjøreegenskaper, sier administrerende
direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.
Under en teknisk workshop under temaet «Let’s Change the Future of Cars», formidlet nylig Toyota et første innblikk i teknologiene bak neste generasjons elbiler, inkludert en utrullingsplan for avansert batteriteknologi.
Takero Kato, president for Toyotas BEV-Factory, indikerte at neste generasjons elbiler først kommer på markedet i 2026, og at 1.7 milloner av de 3.5 millioner elbilene som Toyota forventer å selge innen 2030 vil være disse neste generasjons modellene. Han fremhevet også at en rekke ulike batteriteknologier vil være nøkkelen til at elbiler kan appellere til et bredere spekter av kunder og dekke deres behov.
– Vi kommer til å trenge ulike alternativer for batterier, på samme måte som vi har ulike varianter av motorer. Det er viktig å tilby batteriløsninger som er kompatible med en rekke modeller og kundenes behov, sier Takero Kato.
Toyota har gitt informasjon om fire neste generasjons batterier, inkludert store fremskritt med både flytende og faste elektrolytter, og ga en forhåndsvisning av ytterligere steg med faststoffbatteri-teknologi.
Forbedret ytelse fra flytende elektrolyttbatterier
Batterier med flytende elektrolytter, som i dag er den vanlige teknologien for elbiler, videreutvikles av Toyota for å levere forbedret energitetthet, kostnadseffektivitet og ladehastighet.
Det er tre hovedteknologier under utvikling for flytende elektrolyttbatterier – ‘Performance’, ‘Popularised’ og ‘High Performance’
1. Performance [litium-ion]
«Performance» Li-Ion-batteriet er ment å bli introdusert med neste generasjons elbiler som skal introduseres i 2026, og vil øke rekkevidden til elbiler til over 800 km når det kombineres med forbedret aerodynamikk og redusert kjøretøyvekt.
I tillegg forventes Performance-batteriet å tilby:
- 20 % kostnadsreduksjon (sammenlignet med dagens bZ4X)
- Rask ladetid på 20 minutter eller mindre (SOC*1 = 10–80 %)
- Timing: forventet 2026
2. Popularised [Litiumjernfosfat]
Toyota utvikler rimeligere batterier med høy kvalitet for å støtte en bredere appell for elbiler ved å gi kundene en rekke batterialternativer – på samme måte som valget de har i dag med forskjellige drivlinjer.»Popularised»- batteriet er konstruert ved hjelp av den bipolare teknologien som Toyota pionerte og bekreftet med sine NiMh hybridbatterier, kombinert med billig litiumjernfosfat (LiFePO) som kjernemateriale.
Batteriet forventes å tilby:
- 20 % økning av rekkevidde (sammenlignet med dagens bZ4X)
- 40 % reduksjon av kostnader (sammenlignet med dagens bZ4X)
- Rask ladetid på 30 minutter eller mindre (SOC*1= 10–80 %)
- Timing: forventet 2026-27
Figur: Monopolar vs. Bipolar struktur