Go to section
| Virksomhet

Toyotas markedsandel øker i september

I et tregt nybilmarked holder Toyota stand med fortsatt solid salg av elbilen Toyota bZ4X og flere andre modeller. Dette bidrar til at markedsandelen til Toyota øker i september og merket var Norges nest mest populære siste måned.

Ferske tall viser en nedgang i det totale antallet registrerte personbiler i Norge i september på 29,4 prosent i september til 10.342 biler. Over ti prosent av disse bilene var en Toyota. Særlig bidrar Toyota bZ4X, som opprettholder posisjonen som en av Norges mest populære biler.

– Så langt i år har vi økt salget av personbiler med mer enn 40 prosent. Vi er også fornøyde med å øke vår andel av personbilmarkedet i september og er det nest mest populære merket i et ellers utfordrende marked. Det er stadig flere kunder som opplever og deler sine gode erfaringer med vår elbil bZ4X. Sammen våre andre modeller dekker denne nordmenns behov til en attraktiv pris, og med finansieringstilbud med 1,95 prosent rente treffer dette godt i en tid der nordmenn er mer prisbevisste, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Siden nyttår er det registrert 3486 nye Toyota bZ4X i Norge. Dette gir en markedsandel på 3,7 prosent av totalen, en økning fra andelen i august. Også Toyota Yaris og Toyota RAV4 er å finne blant de ti mest populære bilene.

For varebiler, holder også Toyota stand med tre modeller blant de ti mest populære og en markedsandel på 18,2 prosent så langt i år.

– Nedgangen i varebilmarkedet er mindre enn for personbilmarkedet. Også her er Toyotas styrke en bredde i som dekker ulike kunders behov, sier Pawlak.

Toyota Norge-sjefen har tidligere spådd en kraftig nedgang i det norske bilmarkedet i 2024. Tallene som nå kommer er nyregistreringer og har typisk et etterslep på noen måneder fra kontraktsinngåelse. Renteøkninger og økonomisk usikkerhet gjør at mange vil avvente nybilkjøpene.

–Vi forventer 160.000 solgte person- og varebiler i år og en nedgang til 120.000-140.000 til neste år. Vi må tilbake til tiden etter finanskrisen for å finne salgstall på slike nivåer. Toyota er ikke upåvirket av markedsutviklingen, men på samme måte som vi nå holder stand i inngangen til høsten, så tror vi Toyota vil kunne oppnå en god markedsandel også i et enda mer utfordrende marked, sier Pawlak.

Kobling kopiert til utklippstavle