Toyota Sandefjord er kåret til Norges beste Toyota-forhandler
I mars ble vinneren av forhandlerprisen «Toyota Ichiban» kåret. Toyota Sandefjord har nok en gang hevdet seg på toppen og fikk den prestisjetunge Ichiban-prisen for andre gang.
«Ichiban» betyr «Nummer én» på japansk, og det er også navnet på den prestisjetunge prisen som Toyota Motor Europe (TME) deler ut hvert år til et eksklusivt antall Toyota-forhandlere. Over 2 500 europeiske Toyota-forhandlere kjemper om denne utmerkelsen, og kun de aller beste blir én av de 47 Ichiban-vinnerne i Europa.
Toyota Sandefjord ble vinner av Toyota Ichiban 2025 og er dermed Norges beste Toyota-forhandler. Avdelingen i Sandefjord er en del av Toyota Bilia.
Daglig leder Erik Bostrøm i Toyota Sandefjord forteller at han er veldig stolt av teamet:
–Å vinne Toyota Ichiban-prisen for andre gang er stort for oss i Toyota Sandefjord. Denne prisen er et bevis på det gode arbeidet som hele teamet vårt legger ned hver eneste dag. Vi tror på å bygge sterke relasjoner med kundene våre, alltid lytte og forbedre oss. Hos Toyota handler det om å sette kundene først, og det er kjernen i alt vi gjør.
Toyota Ichiban-prisen tildeles forhandleren som presterer best totalt sett på de strenge målepunktene som Toyota setter for sine forhandlere. For å måle resultater knyttet til Ichiban-prisen benyttes hele 18 KPI’er, innenfor kundetilfredshet, medarbeidernes engasjement, kontinuerlig forbedring og bærekraftig forretningsdrift.
Toyota Sandefjord har funnet vinnerformelen
Toyota Sandefjord troner alene på toppen av rangeringen, foran Toyota Sogn på andreplass og Toyota Nordfjord og Førde. Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, forklarer hvorfor Toyota Ichiban er så viktig for hele Toyota-nettverket:
–Toyota Ichiban er ikke bare en internpris, det er en refleksjon av våre grunnleggende verdier. Denne prisen oppmuntrer til en kultur hvor alle ansatte blir bevisste på å levere forbedringer som kommer til våre kunder til gode, noe som går hånd i hånd med bærekraftig forretningsdrift, sier Pawlak.
Toyota Sandefjord har allerede tidligere bevist sitt engasjement for kundetilfredshet, og dette er ikke første gang de har fått Toyota Ichiban-prisen. De vant også prisen i 2023, noe som understreker at de har et kontinuerlig fokus på forbedring og kundetilfredshet.
–Vi har klart å beholde våre medarbeidere over lang tid, noe som bidrar til en sterk kultur hvor kundenes tilbakemeldinger blir tatt på alvor. Alle er klar over de målene som skal nås, og hvordan vi ligger an i forhold til disse, sier Bostrøm.