Toyota Motor Europe setter salgsrekord i årets ni første måneder
Toyota Motor Europe (TME) har levert sterke resultater med 930 452 solgte kjøretøy i årets ni første måneder, en økning på 2 prosent. Både Toyota og Lexus oppnådde rekordhøye salgstall, og Toyota beholdte sin posisjon som Europas nest mest solgte bilmerke.
Nøkkeltall:
- 930 452 solgte kjøretøy – en økning på 2 prosent og markedsandel på 7,3 prosent
- 77 prosent elektrifisering – 716 990 elektrifiserte kjøretøy solgt, opp 5 prosent
- Ladbare hybrider økter kraftig – vekst på 209 prosent til 67 691 enheter
- Batterielektriske biler – økning på 41 prosent til 39 098 kjøretøy
- Toyota Professional – rekordvekst på 21 prosent til 117 410 enheter
– Å levere disse tallene i et så krevende marked viser at strategien vår fungerer. Kundene setter pris på at vi tilbyr ulike modeller som passer forskjellige behov, og den sterke etterspørselen etter våre elektrifiserte modeller viser at vi er på riktig vei, sier Till Conrad, Executive Vice President for salg i Toyota Motor Europe.
Yaris Cross dominerer – elektrifiseringen akselererer
Toyota solgte 865 401 kjøretøy og beholdt posisjonen som Europas nest mest solgte bilmerke. Yaris Cross var bestselger i B-SUV-segmentet med 11 prosent markedsandel.
Den store nyheten er elektrifiseringens akselerasjon: Salget av ladbare hybrider øker kraftig med 292 prosent, drevet av den nye Toyota C-HR Plug-in Hybrid. Batterielektriske biler økte med 46 prosent. TMEs elektrifiseringsandel er nå på 76 prosent.
Toyotas toppselgere i Europa:
- Yaris Cross: 151 494
- Yaris: 129 085
- Corolla-serien: 116 406
- Toyota C-HR: 109 143
- Aygo X: 76 057
Norge driver den elektriske transformasjonen
Det norske markedet spiller en nøkkelrolle i Toyotas elektrifiseringsstrategi. Med høy elbilsandel og moden ladeinfrastruktur fungerer Norge som testmarked for Toyotas batterielektriske modeller.
Toyota bZ4X har hatt stor suksess i Norge, hvor kundene verdsetter bilens kjøreegenskaper under nordiske forhold. Erfaringene herfra bidrar direkte til utviklingen av elektriske kjøretøy for hele Europa.
– Det norske markedet er en viktig driver for Toyotas elektrifiseringsstrategi. Norske bilkjøpere er blant Europas mest erfarne elbilbrukere, og tilbakemeldinger vi får fra dem gir oss uvurderlig innsikt når Toyota utvikler nye elektriske modeller, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Toyota Professional: Sterkeste veksten noensinne
Toyota Professional leverte sitt beste resultat med 117 410 solgte kjøretøy – en vekst på 21 prosent. Hilux økte med 20 prosent til 36 652 enheter, mens Proace-familien vokste med 21 prosent. Etterspørselen etter batterielektriske varebiler viser at også bedriftsmarkedet elektrifiseres raskt.
Lexus: Fullelektrifisert i Vest-Europa
Lexus solgte rekordstore 65 051 biler, opp 2 prosent, med 100 prosent elektrifisert salgsmiks i Vest-Europa. Den kompakte LBX Hybrid økte med 31 prosent og ble en bestselger.
Lexus’ toppselgere:
- LBX Hybrid: 21 162
- NX (Hybrid/Plug-in): 19 336
- UX (Hybrid/BEV): 7 067
- RX (Hybrid/Plug-in): 6 862
- RZ BEV: 3 854
Nøkkeltall januar–september 2025
TME:
- Totalt: 930 452 (+2 prosent)
- Elektrifisert: 716 990 (+5 prosent) – 77 prosent av salget
- Vest-Europa: 80 prosent elektrifisering
- Øst-Europa: 58 prosent elektrifisering
Toyota:
- Totalt: 865 401 (+2 prosent)
- Elektrifisering: 76 prosent
- BEV: 39 098 (+46 prosent)
- PHEV: 67 691 (+292 prosent)
- Professional: 117 410 (+21 prosent)
Lexus:
- Totalt: 65 051 (+2 prosent)
- Elektrifisering: 94 prosent (100 prosent i Vest-Europa)

