Toyota Motor Corporation og BMW Group styrker samarbeidet for å fremme et hydrogensamfunn
Toyota og BMW har som mål å utvide utvalget av brenselcellebiler, og utvikler i fellesskap et tredjegenerasjons brenselcellesystem og jobber med felles utvikling av infrastruktur.
Toyota Motor Corporation (Toyota) og BMW Group (BMW) har undertegnet en avtale om å styrke samarbeidet i hydrogensektoren, med sikte på å skape et hydrogensamfunn og oppnå generell karbonnøytralitet. Begge selskapene kommer til å samarbeide om utvikling av brenselcellesystemer og forbedring av infrastrukturen.
De to selskapene undertegnet i desember 2011 en avtale om å etablere et mellomlangsiktig samarbeid innen miljøteknologi, og har i over ti år samarbeidet om å fremme utviklingen av miljøteknologi, inkludert brenselceller og sportsbiler. De to selskapene deler en felles visjon om å «realisere hydrogensamfunnet», og vil fortsette å akselerere den teknologiske innovasjonen innen brenselcellesystemer.
- De to selskapene vil gi kundene et bredere utvalg av alternativer ved å utstyre flere personbiler med brenselcellesystemer.
Toyota og BMW samarbeider om utviklingen av et tredjegenerasjons brenselcellesystem, som skal installeres i begge selskapenes modeller for å gi kundene et bredere utvalg av brenselcelleelektriske biler (FCEV). Som et første skritt planlegger BMW å lansere sin første masseproduserte FCEV i 2028.
Begge selskapene vil også arbeide for å skape synergier gjennom samarbeid om utvikling og innkjøp, samt redusere kostnadene ved å slå sammen drivlinjeenheter for å øke etterspørselen etter kommersielle kjøretøy og personbiler. Ved å gjøre FCEV til et mer tilgjengelig alternativ, vil partnerskapet bidra til å skape et hydrogensamfunn.
- Etablering av bærekraftige hydrogenforsyningsnettverk
Begge selskapene mener at samarbeid med likesinnede partnere er avgjørende for å realisere et hydrogensamfunn. Gitt behovet for å skape klynger av etterspørsel etter hydrogen i de tidlige stadiene av populariseringen, vil Toyota og BMW oppmuntre til bærekraftig hydrogenforsyning ved å skape etterspørsel og samarbeide tett med hydrogenproduserende selskaper samt distribusjons- og påfyllingsanlegg for å sikre en stabil hydrogenforsyning og redusere kostnadene.
Koji Sato, president i Toyota, sa: «Vi er glade for at samarbeidet mellom BMW og Toyota har gått inn i en ny fase. I løpet av vårt lange partnerskap har vi fått bekreftet at BMW og Toyota deler den samme lidenskapen for biler og troen på «teknologiåpenhet» og en «multi-pathway»-tilnærming til karbonnøytralitet. Basert på disse felles verdiene vil vi utdype samarbeidet vårt om blant annet felles utvikling av neste generasjons brenselcellesystemer og utbygging av infrastruktur, med sikte på å realisere et hydrogensamfunn. Vi vil øke innsatsen sammen med BMW og partnere på tvers av ulike bransjer for å realisere en fremtid der hydrogenenergi støtter samfunnet.»
Oliver Zipse, styreleder i BMW AG, kommenterte: «Dette er en milepæl i bilhistorien: den første serieproduserte brenselcellebilen noensinne som tilbys av en global premiumprodusent. Den drives av hydrogen og er drevet av ånden i vårt samarbeid, og vil understreke hvordan teknologiske fremskritt former fremtidens mobilitet. Og den vil innvarsle en æra av betydelig etterspørsel etter elektriske brenselcellebiler.»
Toyota har posisjonert hydrogen som en nøkkelenergikilde i arbeidet med å oppnå karbonnøytralitet, og har fremmet initiativer i samarbeid med mange partnere på tvers av områdene «produksjon, transport, lagring og bruk» av hydrogen.
Toyota har som mål å være best på bilmarkedet ved å drive lokalt forankret ledelse som tar hensyn til hver regions markedskarakteristikker og kundebehov. Fremover vil vi fortsette å imøtekomme kundenes behov i hver region ved å fokusere på en flerveistilnærming som inkluderer FCEV-, BEV-, HEV- og PHEV-alternativer, samtidig som vi jobber jevnt og trutt for å redusere CO2-utslippene.