Toyota heldigitaliserer verkstedbesøk
I disse dager lanserer Toyota Norge en heldigital kundereise som skal gjøre verkstedbesøk enklere enn noensinne. Løsningen vil rulles ut til forhandlerne innen midten av desember.
Med den nye digitale løsningen blir det enklere og mer fleksibelt for kundene å gjennomføre et verkstedbesøk. Etter bestilling av verkstedtime og signering digitalt vil kunden kunne benytte en nøkkelboks ved levering av bil. Arbeidet som utføres kan følges gjennom en egen kundeside, før de henter bilnøklene i den samme nøkkelboksen. Kunden vil også bli tilbudt elektronisk oppgjør via kundesiden eller ved henting av nøkler i nøkkelboks. Kundene kan fortsett velge å gjennomføre deler eller hele kundereisen via kunderådgivere hos Toyota-forhandler.
– Vi har gode nyheter til de med hektisk hverdag. Den nye digitale kundereisen gjør verkstedsbesøket enklere enn noensinne. Kundene kan nå selv bestille verkstedtime i løsningen, og signere digitalt for arbeidet som skal utføres på bilen. De kan levere og hente bilen når det måtte passe, og betale elektronisk uten å ha direkte kontakt med forhandleren, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Toyota ønsket å komme kunden i forkjøpet og tilby en enklere løsning, også før de forventer det. Toyota-sjefen forteller at digitalisering av kundereisen på verkstedet også har vært et stort ønske fra forhandlerne.
– Vi har sett i andre bransjer at de har tatt tak i denne måten å forholde seg til kundene på, og vi tror en heldigital valgmulighet vil tilføre noe til den allerede gode kundeservicen, sier Pawlak.
De neste årene forventes et økende antall verkstedbesøk grunnet den pågående elektrifiseringen av bilparken. Den digitale kundereisen vil også bidra til å håndtere volumøkningen. Løsningen frigjør timer og kapasitet de ansatte kan bruke på aktiviteter som gjør at Toyota kan levere enda raskere og bedre kundebehandling.
– Nøkkelen til fortsatt suksess for Toyota fremover ligger i kundeopplevelsene, både gjennom mennesker og digitale løsninger. Med denne nye innovative løsningen håper vi å legge grunnlaget for enda bedre kundeopplevelser i Norge, sier Pawlak.
Denne nye muligheten til heldigital verkstedopplevelse blir innført fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør hos de autoriserte Toyota-forhandlerne. Løsningen vil rulles ut til forhandlerne innen midten av desember.