Go to section
| Alle nyheter

TOYOTA GAZOO Racing viser «GR LH2 Racing Concept» drevet av flytende hydrogen på Le Mans

TOYOTA GAZOO Racing har avduket GR LH2 Racing Concept, en testbil drevet av flytende hydrogen (LH2) for å fremme utviklingen av hydrogenteknologi innen motorsport. Den hadde sin offentlige debut på Circuit de la Sarthe hvor den blir stilt ut i H2 Village, organisert av Automobile Club de l’Ouest, under den 93. utgaven av Le Mans 24 -timer (11.-15. juni).

Som en del av sin innsats for å lage stadig bedre biler med utgangspunkt i motorsport, og for å realisere et karbonnøytralt samfunn, har Toyota utviklet sine teknologier i det prestasjonsorienterte motorsport-miljøet. Satsingen har også akselerert innsatsen for å utvide produksjon, transport og bruk av hydrogen sammen med partnere i og utenfor industrien, mot realiseringen av et karbonnøytralt samfunn.

Toyota har tatt utfordringen med utvikling av hydrogenmotorer i motorsport, først gjennom Rookie Racings deltakelse i den japanske Super Taikyu-serien med en Corolla med hydrogenmotor, som opprinnelig brukte hydrogen i gassform fra 2021, før introduksjonen av en bil som benyttet flytende hydrogen fra 2023. Potensialet til hydrogenmotorer i rally ble vist frem i 2022 da GR Yaris H2 fullførte et demonstrasjonsløp på Ypres Rally, en runde av FIA World Rally Championship (WRC).

I 2023 fullførte en Corolla med hydrogenmotor en demonstrasjonsrunde på Circuit de la Sarthe, mens en konseptbil med hydrogenmotor, GR H2 Racing Concept, ble presentert for å forhåndsvise en potensiell fremtidig hydrogenkategori på Le Mans. Siden den gang har utviklingen av teknologien blitt intensivert, og nådde en ny milepæl med avdukingen av det GR LH2 Racing Concept drevet av flytende hydrogen. Den er basert på GR010 HYBRID Hypercar som for tiden deltar i FIA World Endurance Championship. Gjennom fremtidig banetesting vil GR LH2 Racing Concept støtte Toyotas kontinuerlige utvikling av hydrogenteknologi og infrastruktur, samt bidra til å bygge relasjoner for å utvide mulighetene for hydrogen gjennom utfordringen med motorsport.

Presentasjonen av det fremtidsrettede GR LH2 Racing Concept fullfører en feiring av fortid, nåtid og fremtid som markerer 40-årsjubileet for Toyotas første deltakelse på Le Mans, etter introduksjonen av en unik kombinasjon av fargedesign. #7 GR010 HYBRID av Mike Conway, Kamui Kobayashi og Nyck de Vries har en rød og hvit hyllestfarge inspirert av den ikoniske TS020 som deltok i 1998. #8 GR010 HYBRID – kjørt av Sébastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa – representerer lagets nåværende vilje til å vinne. Den mattsvarte fargen er bygget rundt en GR-logo, og fanger teamets «Hate to lose»-ånd og «Prototype»-konseptet om å lage stadig bedre motorsportbiler og kontinuerlig utvikling.

[GR LH2 Racing Concept Vehicle oversikt]

Kobling kopiert til utklippstavle