Toyota Europas første kvartal utkonkurrerte det europeiske markedet
Toyota Motor Europe (TME) hadde et sterkt første kvartal 2024, med et salg på 319 737 kjøretøy. Markedsandelen økte til 7,3 %, og selskapet hadde en vekst på 0,2 prosentpoeng fra året før.
- Toyota forble det nest mest solgte personbilmerket i Europa
- Søsterselskapet Lexus’ salg økte med 48 % og fortsatte som et av de raskest voksende premiummerkene
- Toyota Professional, merket for selskapets varebilsatsing, økte salget med 22 % sammenlignet med samme periode året før, og tilbyr nå elektrifiserte alternativer for alle modeller
Fra hovedkvarteret i Brussel rapporteres det at Toyota- og Lexus-merkene sammen vokste med 10 % sammenlignet med året før. Toyota beholdt sin posisjon som Europas nest største personbilmerke med en vekst på 8 %, mens Lexus fortsatte å være blant de raskest voksende premiummerkene med en vekst på 48 %. Toyota Professionals salgsvolum økte med 22 %. TMEs samlede salg av elektrifiserte kjøretøy utgjorde 72 % av totalen i Europa. Piotr Pawlak forklarer at Toyota Norge blant annet har bidratt med elbil-salget.
– Tusenvis av nordmenn er blant ferske eiere av Toyota bZ4X, og dette merkes også på de europeiske tallene. Omtrent 1 av 5 Toyota bZ4X er solgt i Norge. Det blir lagt merke til internasjonalt hvor godt bZ4X har truffet det norske markedet, og det gjør at vi har gode forventninger til kommende modeller, sier Pawlak.
Under elbilmessen eCarExpo i februar Toyotas to kommende elbiler vist frem som konseptbiler for første gang i Norge. Disse blir de neste elbilene i en serie på seks nye modeller de kommende årene.
Matt Harrison, Chief Corporate Officer hos Toyota Motor Europe bekreftet at interessen for selskapets hybrider, plug-in-hybrider, brenselcellebiler og elektriske produkter fortsatt er høy:
– Vi er fornøyde med at salgsmomentumet vårt har fortsatt å vokse inn i første kvartal 2024. Ordrebboken for hybrid, plug-in hybrid, brenselcelle og elektriske produkter forblir på et høyt nivå, noe som bekrefter kundenes entusiasme for vår brede tilnærming til karbonreduksjon og styrken til våre produkter, merker og detaljhandelspartnere.
Merkevare- og modellprestasjon
- Toyota solgte 300 577 kjøretøy, en økning på 8 %
- Lexus solgte 19 160 kjøretøy, en økning på 48 %
- Toyota Professionals salg nådde 40 852 kjøretøy, opp 22 %
- Lexus’ salg av elektrifiserte kjøretøy utgjorde 93 % av totalen, nesten 100 % i Vest-Europa
Toyota solgte 300 577 kjøretøy i første kvartal 2024, en økning på 8 % sammenlignet med samme periode året før. De mest solgte modellene var knyttet til Yaris-serien, Corolla-serien og den nye Toyota C-HR, som nylig startet leveranser til kunder. Toyotas totale salgsmiks av elektrifiserte biler var 71 %, en økning på 7 % fra ifjor. Salget av elbiler i første kvartal var 10 229 kjøretøy, noe som er en økning på 39 % fra første kvartal i fjor.
Salget i varebilsegmentet til Toyota, Toyota Professional, var på 40 852 kjøretøy. Det er en økning på 22 % fra året før. Hilux-salget økte med 15 % til 16 783 kjøretøy, og den mindre varebilen Proace City opplevde en sterk vekst på 40 % til 15 881 kjøretøy. Salget av mellomstore varebiler i Proace-serien økte med 7 %.
Lexus’ suksess fortsatte inn i første kvartal 2024, med en økning på 48 % sammenlignet med samme periode året før, hvorav salget var på 19 160 kjøretøy. Salgsmiksen av elektrifiserte utgjorde 93 % av det totale salget og nesten 100 % i Vest-Europa. Lexus’ akselererte salgsvekst kommer fra merkets sterke satsing i segmentet for premium SUV-er i D-E-klassen, og tilbyr et utvalg av hybrid, plug-in hybrid og batterielektriske drivlinjer over tre modeller: NX (med en salgsvekst på 47 %), RX (med en økning på 29 %) og den hel-elektriske RZ. Lexus UX bidro ytterligere med en økning i salget på 36 %. De første leveransene av den etterlengtede helt nye LBX startet i denne perioden.
TME-høydepunkter januar-mars 2024:
- Totalt salg: 319 737 (+10 % sammenlignet med samme periode året før)
- Totalt salg av elektrifiserte kjøretøy: 229 742 (+10 % fra året før)
- Total elektrifisert miks: Vest-Europa: 75 % – Øst-Europa*: 53 % – TTL: 72 %
Toyota-høydepunkter januar-mars 2024:
- Toyota-salg: 300 577 (+8 % sammenlignet med samme periode året før)
- Mest solgte: Yaris Cross (52 794), Corolla-serien (47 224), Yaris (44 718), C-HR (31 299), Aygo X (26 280), RAV4 (25 717)
- Totalt salg av elektrifiserte biler: 211 737 (+7 fra året før)
- Topp elektrifiserte: Yaris Cross Hybrid (49 186); Corolla Hybrid (41 000); Yaris Hybrid (39 410); Toyota C-HR Hybrid (30 274); RAV4 Hybrid/Plug-in Hybrid (24 327)
- Toyota Professional-salg: 40 852 (+22 % fra året før)
- Elektrifisert miks: Vest-Europa: 75 %, Øst-Europa*: 52 % – TTL: 71 %
Lexus-høydepunkter januar-mars 2024:
- Totalt Lexus-salg: 19 160 (+48 % sammenlignet med samme periode året før)
- Mest solgte: NX (7 186); RX (3 684); UX (3 520)
- Totalt salg av elektrifiserte: 17 607 (+10 % fra året før)
- Topp elektrifiserte: NX Hybrid/Plug-in Hybrid (6 989); UX Hybrid/EV (3 448); RX Hybrid/Plug-in Hybrid (3 123)
- Elektrifisert miks: Vest-Europa: 99 %, Øst-Europa*: 47 % – TTL: 93 %