Toyota bransjevinner i Norsk Kundebarometer 2025
Toyota tar tilbake plassen som bransjevinner blant bilforhandlere i Norsk Kundebarometer 2025. Poengsummen på 83,1 plasserer Toyota i toppsjiktet på tvers av alle bransjer, der mer enn 150 virksomheter er vurdert av norske forbrukere.
Med en tilfredshetsscore på 83,1 poeng er Toyota fremst i kategorien «Bilforhandlere» i Norsk Kundebarometer 2025. Resultatet viser en fremgang fra 81,4 poeng i 2024. Toyota rangeres som nummer seks totalt, uavhengig av bransje.
Toyota er en gjenganger på listen over selskaper med de mest fornøyde kundene. For 19. året på rad oppnår Toyota over 80 poeng i Norsk Kundebarometer. Handelshøyskolen BI er ansvarlig for undersøkelsen og beskriver kategorien på 80-100 poeng som «begeistrede kunder».
Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge understreker at det er forhandlerne som har hovedæren for at kundetilfredsheten har holdt seg stabilt høy over så lang tid.
– Forhandlerne våre har arbeidet systematisk og målrettet for å skape gode minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år. Det er de som møter kundene i det daglige, og de fortjener heder og ære for det gode arbeidet som er utført, sier han og fortsetter:
– Vi takker alle de ansatte hos forhandlerne som fortsetter å skape de gode kundeopplevelsene, og de ansatte i Toyota Norge, Toyota Finans og Toyota Forsikring som tilrettelegger og følger opp slik at vi hele tiden har kunden i fokus. Jeg er stolt av arbeidet som legges ned fra alle. Denne anerkjennelsen går til hele laget, og vi skal fortsette å jobbe slik at vi også fremover har de mest tilfredse kundene, sier Pawlak og fortsetter:
– Samtidig er dette er en stor tillitserklæring fra våre kunder. Når de år etter år er blant landets mest fornøyde, betyr det at vi gjør mye riktig – og at vi samtidig må jobbe hardt for å opprettholde den standarden vi har satt for oss selv, sier Pawlak.
Undersøkelsen viser også at Toyota-kundene er svært lojale, med en ledende lojalitetsscore på 81,7 poeng i 2025. –Vi er svært glade for å se at kundene våre vil velge Toyota igjen, noe som er et viktig utgangspunkt for videre suksess. Nå er vi dessuten for alvor med i elbilmarkedet gjennom lanseringen av tre helt nye elbiler i 2025, avslutter Pawlak.
Om Norsk Kundebarometer
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI. Hvert år måles kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2025 har Norstat spurt 4708 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos.
Resultatene presenteres som poeng fra 0 til 100:
- Over 80 poeng = Begeistrede kunder
- 75–80 poeng = Svært fornøyde
- 70–75 poeng = Fornøyde
- 60–70 poeng = Likegyldige eller misfornøyde
- Under 60 poeng = Svært misfornøyde
Norsk Kundebarometer 2025
Kategori: Bilforhandlere