Sterkt første kvartal til tross for krevende europeisk marked
- Toyota Motor Europe (TME) solgte 321 067 biler første kvartal 2025, en økning på 0,4 prosent sammenlignet med 2024. Det europeiske bilmarkedet falt parallelt med 2 prosent
- Toyota beholder andreplassen blant bilmerker i Europa med 298 971 solgte biler
- TME solgte totalt 248 842 elektrifiserte biler, opp 7 prosent fra i fjor. Dette utgjør 78 prosent av det totale salget
- Lexus hadde sitt beste første kvartal noensinne med 22 096 solgte biler, opp 15 prosent, og tok med dette 2,6 prosent av premium-markedet
Toyota Motor Europe fortsetter å vokse og leverte et sterkt første kvartal, til tross for et krevende europeisk bilmarked. Salget vokser med en særlig høy andel elektrifiserte biler.
– Til tross for et krevende europeisk bilmarked understreker resultatet vår sterke portefølje. Vi tilbyr kundene våre et bredt utvalg både null- og lavutslippsbiler som er tilpasset deres behov. Dette tilbudet styrkes ytterligere når vi lanserer nye modeller i år og neste år, sier Till Conrad, salgsdirektør i Toyota Motor Europe.
Toyota solgte 298,971 biler i løpet av årets tre første måneder. De mest solgte modellene var Yaris-serien, Corolla-serien, Toyota C-HR og Aygo X. Totalt er 76 prosent av salget elektrifisert, en økning på 7 prosent sammenlignet med fjoråret. Salget av elbiler steg med 36 prosent til 13,870 biler. Her er det særlig bZ4X som driver salget, både på europeisk og norsk nivå.
– I Norge leverte vi alene hele 2,287 bZ4X i første kvartal. Det vil si at nærmere én av fire solgte modeller på europeisk plan ble levert til nordmenn. Dette er imponerende tall som fortsetter å understreke at vi ligger helt i front når det kommer til å elektrifisere bilparken, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Lexus solgte 22,096 biler, en økning på 15 prosent, og økte markedsandelen i premiumsegmentet til 2,5 prosent. Alle Lexus-biler solgt i Vest-Europa er elektrifiserte. Bestselgerne var Lexus LBX Hybrid og NX (plug-in og hybrid).
Salg januar-mars 2025:
TOTAL TOYOTA / LEXUS | 321,067 |
TOYOTA | 298,971 |
Aygo X | 25,221 |
Yaris (inkl. Yaris Hybrid) | 45,065 |
Yaris Hybrid | 44,665 |
Yaris Cross (inkl. Hybrid) | 49,079 |
Yaris Cross Hybrid | 49,075 |
Corolla H/B & Touring Sports (inkl. Hybrid) | 24,757 |
Corolla H/B & Touring Sports Hybrid | 24,753 |
Toyota C-HR (inkl. Hybrid & Plug-In Hybrid) | 41,830 |
Toyota C-HR Hybrid | 30,292 |
Toyota C-HR Plug-In Hybrid | 11,538 |
Corolla SDN (inkl. Hybrid) | 16,418 |
Corolla SDN Hybrid | 7,809 |
Corolla Cross Hybrid | 14,905 |
Prius Plug-in Hybrid | 1,149 |
Mirai FCEV | 181 |
Camry (inkl. Hybrid) | 3,718 |
Camry Hybrid | 3,247 |
GR Supra | 58 |
GR86 | 7 |
GR Yaris | 780 |
RAV4 (inkl. Hybrid & Plug-In Hybrid) | 23,024 |
RAV4 Hybrid | 17,268 |
RAV4 Plug-In Hybrid | 5,500 |
bZ4X BEV | 9,639 |
Highlander (inkl. Hybrid) | 563 |
Highlander Hybrid | 477 |
Land Cruiser | 5,463 |
Hilux | 10,894 |
PROACE (Inkl. PROACE BEV) | 8,202 |
PROACE BEV (Inkl. PROACE VERSO BEV) | 1,468 |
PROACE CITY (Inkl. PROACE CITY BEV) | 14,933 |
PROACE CITY BEV (Inkl. PROACE CITY VERSO BEV | 2,371 |
PROACE MAX (Inkl. PROACE MAX BEV) | 3071 |
PROACE MAX BEV | 392 |
Other models | 14 |
LEXUS | 22,096 |
IS (inkl. IS Hybrid) | 14 |
ES (inkl. ES Hybrid) | 1,016 |
ES Hybrid | 997 |
LS (inkl. LS Hybrid) | 12 |
LS Hybrid | 12 |
NX (inkl. NX Hybrid) | 7,883 |
NX Hybrid | 3,978 |
NX PHEV | 3,845 |
UX (inkl. UX Hybrid & Plug-In Hybrid) | 2,497 |
UX Hybrid | 1,965 |
UX BEV | 532 |
RX (inkl. RX Hybrid) & Plug-In Hybrid) | 1,411 |
RX Hybrid | 710 |
RX PHEV | 491 |
LBX Hybrid | 7,345 |
RZ BEV | 923 |
LM Hybrid | 273 |
RC (inkl. RC Hybrid) | 1 |
LC (inkl. LC Hybrid) | 3 |
LC Hybrid | – |
GX | 172 |
LX | 546 |