Starter året med solid vekst
I januar ble bZ4X nok en gang landets mest registrerte bil. Den solide veksten bidrar til at Toyota er landets nest mest solgte bilmerke, i en måned hvor også salget av nye varebiler skjøt fart.
Mottakelsen av bZ4X har vært over all forventning siden lanseringen på det norske markedet i 2022. I januar ble modellen landets bestselgende – med 1188 nybilregistreringer av den elektriske SUV-en.
– Salgstallene til bZ4X fortsetter å bekrefte at vi har utviklet en elbil med en attraktiv totalpakke som treffer norske kunders behov. Nordmenn ser særlig ut til å sette pris på de gode vinteregenskapene modellen besitter. Dette lover godt for den videre utvidelsen av vårt elektriske modellutvalg i løpet av 2025 og 2026, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
På landsbasis var Toyota det nest mest populære personbilmerket i januar. Totalt ble det registrert 1354 nybiler fra Toyota i januar, en økning på hele 326 prosent sammenlignet med fjoråret.
– I et makrolandskap med høye renter og økte priser er dette sterke resultater. Rundt nyttår mottok vi mange biler som skulle leveres til våre norske kunder. Forhandlerne våre har følgelig gjort en eksepsjonell jobb med å levere bilene raskt på tvers av landet, sier Pawlak.
Vokser også kraftig i varebilsegmentet
Salget av varebiler skjøt også fart i januar, og de elektriske variantene sto for over 80 prosent av salget. 147 Proace City varebiler (123 elektriske) ble registrert i januar, en økning på hele 137 prosent. Når det kom til hakket større Proace ble 92 eksemplarer registrert (72 elektriske), en økning på solide 42 prosent. Tallene gjør at Toyota befester sin sterke posisjon i segmentet for nyttekjøretøy.
– Vi merker en stadig økende interesse for våre varebiler fra både større flåtekunder og mindre virksomheter. Markedet for varebiler er et viktig satsingsområde for Toyota, der vi nå satser sterkt å øke andelen nullutslipp og dekke behovene til enda flere kunder med elektriske alternativer. I januar har vi også lansert Toyota Profflading som vi tror kan bidra til å lette overgangen til elektriske varebiler for bedrifter og bilbrukere. Vi tror derfor på et sterkt år for våre varebiler, avslutter Pawlak.