Go to section
| Alle nyheter

Skal resirkulere 10 000 biler og gjenbruke 120 000 bildeler i året

Toyota oppretter et nytt og bærekraftig initiativ som vil maksimere fordelene gjennom å resirkulere, gjenbruke og produsere biler på nytt, når de nærmer seg slutten på levetiden.

Nye Toyota Circular Factory (TCF) vil samle bilprodusentens resirkuleringsaktiviteter under samme tak, med mål om å minimere avfall og maksimere gjenbruk av bildeler- og materialer. Det første senteret etableres ved Toyotas fabrikk i Burnaston, som i dag produserer Corollaene vi ser på norske veier i dag.

Målet med anlegget er at det blir et kompetansesenter for resirkulering i Europa. De første aktivitetene på anlegget i Burnaston vil starte i tredje kvartal, mens flere anlegg vil etableres i årene som kommer.

– Vi forventer å resirkulere 10 000 kjøretøy hvert år ved anlegget, som alene vil gi nytt liv til hele 120 000 bildeler. I tillegg planlegger vi å gjenvinne 300 tonn plast, 8 200 tonn stål og andre materialer. Dette markerer starten på en rekke lignende operasjoner ellers i Europa, sier Leon van der Merwe, visepresident for sirkulær økonomi i Toyota Motor Europe.

Fabrikken vil strukturere sin tilnærming rundt tre hovedområder:

  • Deler som kan gjenbrukes
  • Deler som kan reproduseres
  • Materialer som kan resirkuleres

Toyota Circular Factory vil systematisk vurdere hvilke deler som kan gjenbrukes. Etter en grundig prosess vil delene bli introdusert på markedet gjennom forhandlere eller bildel-distributører. Resirkulerte materialer som kobber, aluminium og stål vil deretter brukes i produksjonen av nye kjøretøy. Fabrikken vil gjøre spesielt grundige vurderinger av varer som batterier og hjul. De vil vurdere om de kan brukes på andre måter, resirkuleres eller gjøres om til nye produkter. Dette er en del av Toyotas pågående arbeid for å redusere miljøpåvirkningen i hele verdikjeden.

– Dette er et stort og viktig skritt mot et mer bærekraftig Toyota. Det er ingen tvil om at bilene som ikke lenger brukes kan ha stor verdi. Det nye anlegget vil bli en katalysator for å utnytte dette potensialet, sier Piotr Pawlak, administerende direktør i Toyota Norge.

Toyota har et overordnet mål om å være karbonnøytrale innen 2040, med karbonnøytrale anlegg innen 2030. Innen 2035 planlegger bilprodusenten også å redusere CO2-utslippene med 100 prosent i sitt europeiske produktutvalg. Det nye anlegget vil være et viktig bidrag mot å nå disse målene, og styrke Toyotas bærekraftige teknologi og produksjon.

Denne satsingen på resirkulering og sirkulær økonomi har fått stor oppmerksomhet i bilindustrien, og Toyota tar et betydelig steg i retning av å sette bransjestandarder for ansvarlig gjenbruk og materialhåndtering.

– ­Vi stopper ikke med våre egne anlegg og produksjon, vi leter også etter gode samarbeidspartnere som utvikler nye løsninger for sirkularitet og bærekraft, sier Van der Merwe.

Kobling kopiert til utklippstavle