Go to section
| Modeller » Hilux » Pressemeldinger

Legenden vokser: den nye Toyota Hilux Hybrid 48V og GR Sport II

  • Hilux 48V – den første Toyota Hilux med elektrifisert drivlinje
  • Mildhybrid-system gir jevnere og stillere ytelse både på vei og i terreng
  • Uovertruffen terrengevne – hybridsystemet opprettholder 700 mm vadedybde
  • Ekstra kraft og dreiemoment ved start og akselerasjon
  • Første Hilux med Multi-Terrain Select-system for optimal off-road kjøring
  • Hilux GR SPORT II – det nye flaggskipet i Hilux-serien, inspirert av modellens Dakar Rally-seire med TOYOTA GAZOO Racing
  • Forbedringer i chassis, fjæring og bremser gjør GR SPORT II til den best kjørende Hilux noensinne, både på og utenfor veien

Med over 55 års erfaring har Toyota Hilux bygget opp et enestående rykte som en bil med eksepsjonell styrke og pålitelighet, bevist i verdens mest ekstreme miljøer – dag etter dag.

Gjennom årene har modellen kontinuerlig blitt utviklet for å møte og overgå kundenes behov og forventninger. Med forbedret design, ingeniørkunst, økt komfort og ytelse samt avanserte sikkerhetssystemer har Hilux oppnådd en perfekt balanse mellom terrengegenskaper og trygg kjøring på veien.

Den vellykkede utviklingen fortsetter nå med introduksjonen av to nye modeller som imøtekommer dagens kundebehov.

Den nye Hybrid 48V er den første Hilux-modellen med en elektrifisert drivlinje – et mildhybrid-system som gir jevnere, stillere og mer selvsikker kjøring, enten på vei eller i krevende terreng. Med Toyotas mer enn 25 års erfaring innen elektrifiserte kjøretøy, forbedrer systemet både kjøreytelse og effektivitet uten å gå på kompromiss med bilens egenskaper. Hilux Hybrid 48V har samme lastekapasitet, trekkraft og off-road evner som modellene uten hybriddrivlinje, inkludert dypvading.

Den nye Hilux GR SPORT II er toppmodellen i Hilux-serien. Bilens kraftfulle designelementer kombinert med en kompromissløs ytelse gjør den til en perfekt bil for sjåfører som vil uttrykke sin stil og personlighet gjennom bilen. Tekniske forbedringer gjør bilen til den best kjørende Hilux noensinne, enten du utforsker off-road eller cruiser på motorveien.

DEN NYE TOYOTA HILUX HYBRID 48V

  • Hilux utvikler seg videre med en elektrifisert mildhybrid-drivlinje
  • Styrket tilbud for næringslivet med forbedret ytelse på vei og i terrenget
  • Jevnere akselerasjon og bremsing på veien med forbedret start/stopp-system og regenerativ bremsing
  • Terrengegenskapene forbedres med justert lavturtallsregulering og Multi-Terrain Select-system

I mer enn et halvt århundre har Toyota Hilux opparbeidet seg et verdensomspennende rykte for eksepsjonell styrke og holdbarhet, og har trofast tjent sine eiere og sjåfører i de mest krevende miljøene. I løpet av denne tiden har modellen kontinuerlig utviklet seg til å bli et ekte flerbruks-kjøretøy: den har beholdt den robustheten og påliteligheten som kreves for krevende arbeidsoppgaver, samtidig som den tilbyr komfort, raffinert kjøring på vei og høy sikkerhet for både hverdags- og fritidsbruk.

Denne utviklingen går inn i en ny fase i 2025 med lanseringen av modellens første elektrifiserte drivlinje – Toyota Hilux Hybrid 48V.

Det nye 48V mildhybrid-systemet styrker Hilux sin posisjon som den ideelle partneren for næringsliv og kommersielle brukere, og gir en rekke fordeler. Ytelsen er jevnere, stillere og mer raffinert – enten du kjører på vanlige veier eller takler krevende terreng. Viktigst av alt oppnås dette uten å ofre Hilux’ legendariske terrengegenskaper. Hybridsystemet påvirker verken bilens lastekapasitet eller dens evne til å vade gjennom 700 mm dypt vann. Dette er mulig takket være en smart plassering av komponenter som batteriet, samt bruk av et tekstillag i registerreimen – en nyhet fra Toyota.

Hilux Hybrid 48V lanseres i Double Cab-format i alle utstyrsnivåer, inkludert flaggskipmodellen INVINCIBLE.

Det nye Toyota 48V Hybrid-systemet

Hilux er den første modellen som tar i bruk det nye Toyota 48V Hybrid-systemet. Denne milde hybrid-drivlinjen bevarer styrkene til Hilux’ velprøvde 2,8-liters turbodieselmotor og kombinerer den med en ny elektrisk motor-generator, et 48V litium-ion hybridbatteri og en DC-DC-omformer.

Disse komponentene er utviklet for enkel integrasjon, uten behov for omfattende tilpasninger av drivlinjen. En viktig faktor i utviklingen har vært å sikre at systemet tåler de tøffe bruksforholdene som Hilux ofte møter. For eksempel er sentrale deler, inkludert motor-generatoren, plassert høyt nok på motoren til å opprettholde bilens 700 mm vadedybde.

Elektrisk motor-generator

Den elektriske motor-generatoren – en permanent magnet synkronenhet – drives av motoren og lader samtidig hybridbatteriet. Dette gir flere fordeler som gjør kjøringen enklere, jevnere og stillere – både på vei og i terreng. Dens kompakte dimensjoner gjorde det enkelt å integrere hybridsystemet med Hilux’ eksisterende drivlinje.

Fordeler med den elektriske motor-generatoren er regenerativ bremsing som gjenvinner energi hver gang sjåføren slipper gassen. Sammen med motorbremsing bidrar dette til et lavere drivstofforbruk, bedre akselerasjon og bremsing og gir en jevnere og mer lineær kjøreopplevelse, spesielt i bykjøring.

Ved terrengkjøring forbedrer motor-generatoren bilens terrengevne. Lavere tomgangshastighet og reduksjon fra 720 rpm til 600 rpm gir bedre kontroll ved lave hastigheter og gjør det lettere å forsere hindringer.

Den elektriske motor-generatorens kraftstøtte reduserer også motorbelastningen under drift med lav effektivitet, noe som bidrar til en forbedring på opptil 5 % i drivstofforbruk og CO2-utslipp sammenlignet med 2,8-liters dieselutgaven av Hilux uten Hybrid 48V-systemet.

Motor-generatorens driftstilstand vises på førerens multiinformasjonsdisplay med en indikator som viser CHG (energiregenerering), ECO og PWR (gir assistanse i begge tilfeller).

Jevnere, raskere og stillere start/stopp-funksjon

Start/stopp-systemet i Hilux Hybrid 48V gir en mer komfortabel kjøreopplevelse i trafikken, med raskere og stillere omstart takket være hybridsystemet.

Den elektriske motor-generatoren fungerer i stedet for en konvensjonell startmotor og er alltid tilkoblet, noe som muliggjør en rask omstart selv ved høye turtall og reduserer forsinkelser ved umiddelbare omstarter etter stopp.

Automatisk stopp aktiveres i tett trafikk, eller når sjåføren utilsiktet starter motoren på nytt ved å lette fottrykket på bremsepedalen.

Sjåføren kan tilpasse start/stopp-ytelsen i bilens multi-informasjonsdisplay, med valgene NORMAL eller LONG. Ved å velge LONG forlenges motorens tomgangsstopp-tid når klimaanlegget er i bruk.

Når Hilux står i en oppoverbakke, kan det oppstå en liten forsinkelse mellom motoromstart og generering av drivmoment. Som en støttefunksjon, vil start/stopp-systemet opprettholde bremsetrykket til nødvendig moment er generert, for å sikre en jevn start. På flatt underlag kompenseres eventuelt overflødig moment fra omstarten for å hindre unødvendig akselerasjon. Drivstoffinnsprøytningen er optimalisert for rask respons, samtidig som den balanserer mot ujevn gange under akselerasjon.

48V litium-ion hybridbatteri

Hilux Hybrid 48V er utstyrt med et litium-ion hybridbatteri med 13 celler og en kapasitet på 4,3 Ah. Batteriet veier kun 7,6 kg og er kompakt nok til å monteres under baksetene, med minimal innvirkning på kupeplassen.Ved full lading kan batteriet levere opptil 12 kW ekstra effekt og 65 Nm dreiemoment ved igangkjøring.

Både batteriet og den lavprofilerte DC-DC-omformeren er beskyttet mot vanninntrenging. Kjøleluften trekkes inn fra bilens front, som har lavere temperatur enn kupeen. Et filter hindrer støvoppbygging i batteriets kjølekanaler og vifte, noe som forhindrer ytelsestap ved høye temperaturer.

To-arm beltestrammer

En to-armet strammer sørger for det nødvendige beltespennet til den elektriske motor-generatoren. Som den første av sitt slag i en Toyota, er den spesialdesignet for bruk i dieselbiler og for å takle krevende kjøreforhold på ujevnt underlag. Den leverer det beltespennet motor-generatoren trenger, samt en omstart-assistansefunksjon. I tillegg bidrar den til forbedret akselerasjonsrespons, og dens støy- og vibrasjonsytelse er på nivå med personbiler med bensinmotor.

Beltematerialets sammensetning er avgjørende for ytelsen. Et slitesterk bomullsstofflag på beltes ribbede side reduserer støy, absorberer vann og opprettholder friksjonskoeffisienten når det er vått. Dette sikrer jevn ytelse under utfordrende forhold, for eksempel ved kjøring gjennom vann. Hilux 48V kan ikke bare vade gjennom vann med en dybde på 700 mm, men kan også stoppes på denne dybden i opptil 10 minutter.

I kjernen av beltet brukes en høyfast aramidkord, som øker påliteligheten ved spenningsøkninger, for eksempel når motor-generatoren starter motoren eller øker kraftproduksjonsnivået.

Stopperne i strammerarmene reduserer unormal støy og vibrasjon som oppstår når armene treffer huset ved overgang til motor-generator-modus. Bøssinger i dempingsmekanismen er utformet slik at de hindrer at fremmedlegemer, som støv og grus fra krevende veiforhold, trenger inn i de glidende delene.

2,8-liters turbodieselmotor

Hilux-motoren, en DOHC 16-ventilers enhet, yter maksimalt 204 DIN hk (150 kW) ved 3 400 o/min og leverer et kraftig dreiemoment på 500 Nm mellom 1 600 og 2 800 o/min. Den er utstyrt med common rail drivstoffinnsprøytning, en variabel noozle turbocharger og en vannkjølt intercooler. For utslippskontroll har motoren et partikkelfilter, selektiv katalytisk reduksjon (SCR) og ekstra urea-innsprøytning. I likhet med andre Hilux-modeller er Hybrid 48V kompatibel med HVO100-diesel, et ikke-fossilt drivstoff laget av 100 % fornybare kilder.

Nytt Multi-Terrain Select (MTS) system

For første gang introduseres Multi-Terrain Select (MTS) i Hilux. Dette avanserte systemet lar føreren tilpasse kjøreegenskapene til ulike underlag via en bryter og en modusvelger på midtkonsollen. MTS justerer kraftfordeling, fjæringssystemet og  hydraulisk bremsetrykk – for å forbedre trekkraft, manøvrerbarhet og stabilitet under ulike kjøreforhold.

Det er seks innstillinger: Sand, Mud, Rock, Dirt, Snow og Auto. I Auto-modus vurderer sensorer rundt kjøretøyet veiforholdene og bruker de riktige kontrollinnstillingene. Sand, Mud, Rock og Auto kan kobles inn når Hilux er i (lav) L4-kjøring; Dirt, Sand, Mud, Deep Snow og Auto kan brukes i H4.

– AUTO-MODUS: Gir god fremkommelighet uten at føreren må endre modus etter vei- og kjøreforhold.

– DIRT -MODUS: Når du kjører på ujevne veier, sikrer systemet stabilitet og kjøreegenskaper tilsvarende en asfaltert vei. Det gir riktig følelse med underlaget i ulendt terreng og gir passende trekkraft, selv ved tauing.

– SAND-MODUS – I H4 forhindrer denne modusen overdreven drivkraft for å unngå at kjøretøyet setter seg fast, samtidig som den gir nok kraft for cruising. I L4 økes drivkraften for å hjelpe bilen dersom den setter seg fast eller motstanden i sanden er høy.

– MUD-MODUS: Hjulene spinner for å hjelpe fremdriften på gjørmete veier med svært lavt grep. I L4 økes drivkraften dersom gjørmen er dyp nok til å dekke hjulene.

– DEEP SNOW MODUS:Brukes for å bevege seg frem og tilbake over høye snøfonner. Dersom snøen dekker hjulene, spinner systemet hjulene for å skape en snøplog-effekt. Moderat drivkraft gis ved start for å unngå hjulspinn. Merk: Denne modusen er ikke beregnet for kjøring på hard snø.

– ROCK MODUS: Egnet for krevende, steinete terreng, der den forhindrer dekkspinn. Dersom kun to hjul er i kontakt med bakken, fordeler systemet drivkraft til de andre to hjulene samtidig som kjøretøyets hastighet kontrolleres.

Multi-informasjonsdisplayet viser en unik bakgrunn for hver modus, og indikerer når stabilitetskontroll (VSC) er deaktivert eller når bremsestyring aktiveres.

Sterk og stabil kjøreopplevelse

Hilux Hybrid 48V har en imponerende tilstedeværelse på veien, med en lengde på 5 325 mm, bredde på opptil 1 900 mm, og høyde på 1 865 mm. Som en praktisk pick-up har den et dobbeltkabindesign kombinert med et 1 555 mm langt lasteplan. Mildhybrid-systemet påvirker ikke lastekapasiteten – nyttelasten er på opptil 1 000 kg, og tilhengervekten er 3 500 kg.

Hilux Hybrid 48V har en rammebygget konstruksjon, som er avgjørende for styrke, holdbarhet og torsjonsstivhet. Den slitesterke bakfjæringen med bladfjærer og doble støtdempere gir både sikker terrengytelse og SUV-lignende komfort og kjøreegenskaper på vei. Bilens «gå-hvor-som-helst»-egenskaper støttes av en bakkeklaring på 310 mm og angreps- og utkjøringsvinkler på henholdsvis 29 og 26 grader.

Avansert sikkerhet

Hilux Hybrid 48V er utstyrt med Toyota Safety Sense-teknologi, som gir førere, passasjerer og andre trafikanter førsteklasses beskyttelse mot mange vanlige ulykkesrisikoer.

Forbedret Pre-Collision System (PCS) oppdager fotgjengere om natten og syklister på dagtid. Systemet kan registrere møtende kjøretøy og fotgjengere i veikryss. Når slike farer oppdages, avgir systemet hørbare og visuelle varsler før det brukes bremsekraft om nødvendig.

Adaptiv cruisekontroll (ACC) med veiskiltassistent (RSA) gjør det mulig for føreren å raskt justere hastigheten i takt med endringer i fartsgrensen. ACC kan også automatisk bremse kjøretøyet for å sikre en passende hastighet gjennom svinger på motorveien.

Når du kjører om natten, eliminerer funksjonen for automatisk fjernlys (AHB) behovet for manuell nedblending for å unngå å blende andre sjåfører. Den oppdager kjøretøy som nærmer seg og justerer lysene umiddelbart og nøyaktig, slik at bruken av fjernlys maksimeres.

Multimedia og tilkobling

Høye utstyrsgrader inkluderer et Toyota Smart Connect multimediasystem samt et JBL Premium lydsystem  med 9 høyttalere.

Toyota Smart Connect gir sjåføren tilgang til skybasert navigasjon med effektiv reiseplanlegging hjulpet av oppdatert trafikkintelligens. Systemet inkluderer også en stemmeagent for håndfri betjening av mobiltelefonsamtaler og lydfunksjoner. Smarttelefonintegrasjon er tilgjengelig trådløs  via både Apple CarPlay og Android Auto.

Ytterligere bekvemmelighet er gitt av MyToyota-smarttelefonappen. Dette kan brukes til å fjernbetjene visse kjøretøyfunksjoner – låsing/opplåsing av dører og bruk av klimaanlegget for å varme eller kjøle ned kupeen før en reise. Appen gir også kjøretøydata og kan brukes til service, planlegging og påminnelser.

Den nye Toyota Hilux GR SPORT II

  • Topputgaven av Hilux, inspirert av Toyota Gazoo Racings Dakar-seire
  • Kraftfull design
  • Forbedret chassis, fjæring og bremser gir den beste Hilux-kjøreopplevelsen hittil – både på og utenfor vei

Toyota Hilux-serien når nye høyder når det gjelder ytelse, kjørestabilitet og imponerende utseende med den nye Hilux GR SPORT II. Plassert på toppen av modellutvalget, bygger den både på Hilux sin enestående rykte for holdbarhet og pålitelighet, samt modellens sportslige suksess med TOYOTA GAZOO Racing, som har sikret flere seire i det tøffe Dakar Rallyet og vunnet World Rally-Raid Championship-titler. Den viser hvordan Toyota bruker erfaringene og kunnskapen fra motorsport på høyt nivå for å skape stadig bedre biler for veien.

Den kraftige designen gir Hilux GR SPORT II en imponerende tilstedeværelse på veien, sammen med forbedret håndtering, stabilitet og uforstyrrede kapabiliteter. Tilhengervekt (3500 kg) og nyttelast (1000 kg) forblir på toppnivå i klassen.

Dette er den andre GR SPORT-modellen som tilbys i Hilux-serien, og den bygger videre på sin forgjenger både i design og chassiskonstruksjon. De betydelige endringene inkluderer bredere sporbredde foran og bak, høyere bakkeklaring og en økning i angrepsvinkelen, noe som styrker kjøretøyets terrengegenskaper. Resultatet er en tillitsvekkende kjøretur, spesielt når man kjører under dårlige vær- eller vei-forhold.

Toyota anser at GR SPORT II er den beste kjøredynamiske Hiluxen hittil, både på og utenfor vei, takket være det bredere sporbredden og forbedringer i kjøreegenskapene, som økt stabilitet fra redusert krenging og presis styrerespons.

Forbedret fjæring og bremser sikrer en stabil kjøretur, samtidig som støy- og vibrasjonsnivåene er blitt redusert. Resultatet er en mer givende kjøreopplevelse med en sportslig følelse og en komfortabel kjøretur.

Hilux sin kraftige og velprøvde 2,8-liters turbodiesel-motor leverer både respons og styrke, uansett kjøreforhold. Med 204 DIN hk/150 kW og 500 Nm dreiemoment, er den koblet til en sekstrinns automatgirkasse.

Eksteriørdesign

GR SPORT II tilfører enda mer kraft til eksteriørdesignet. Den imponerende fremtoningen og den målrettede karakteren blir understreket av rødmalt bakfjær og støtdempere, røde bremsekalipere, robuste svarte hjulbuer og nye 17-tommers svarte lettmetallfelger. De nye felgene bidrar også til kjøretøyets ytelse med reduserert aerodynamisk motstand og et vektbesparende design.

GR SPORT II skiller seg ytterligere ut med svart øvre og nedre grill, med TOYOTA-navnet skrevet ut på klassisk vis. De svarte detaljene fortsetter med stigtrinn, speil, dørhåndtak, aero sport bar og bakre støtfanger. En sølvfarget deksel under fronten og distinkte GR Sport-emblemer fullfører utseendet.

Interiørdesign

Hilux GR SPORT II’s målrettede karakter er også tydelig i kabindesignet, som uttrykker modellens styrke og sportslige arv. Et svart, monokromt tema skaper en stilfull følelse, med røde aksenter, som de kontrasterende setebeltene. Den sportslige karakteren gjenspeiles i paddle-shift kontrollene for manuell girvalg og aluminium sportspedaler.

Sportssetene er polstret i en kombinasjon av svart syntetisk semsket skinn og lær, med sølvfarget søm og perforeringer som gir eksepsjonell komfort samt bedre grep, noe som minimerer forskyvning når passasjerene utsettes for høyere laterale krefter.

Høykvalitets utseendet og følelsen i Hilux GR SPORT II kabinen fullføres med en ny karbonfiber-detaljer på dørsidene og dashboardet og GR SPORT-logoer på informasjonsskjermer og instrumentering.

Tekniske forbedringer

Hilux’ verdensberømte «gå-hvor-som-helst»-egenskaper er ytterligere styrket med en økning i angrepsvinkelen fra 29 til 30 grader, samt høyere bakkeklaring – 323 mm, og en utvidelse av sporbredden foran og bak, med henholdsvis 135 mm og 155 mm.

Fjæringssystemet er forbedret med en 70 mm økning i bredden på de fremre armene, introduksjonen av en lettere, anti-krengningsstang og omplassering av fjær- og støtdemperenhetene. Bak har akselen fått et nytt firkantet tverrsnitt og støtdemperne er omplassert til utsiden av kjøretøyets ramme. Endringene har ikke gått på bekostning av aerodynamisk ytelse, takket være introduksjonen av en ny «luftgardin»-effekt. Dette skapes av en kombinasjon av den nye grillen, tåkelysrammene, de brede hjulbuene, sportbaren og lettmetallfelgdesignet. Hvert element er skreddersydd for å redusere luftmotstand og bidra til kjøretøyets samlede aero-effektivitet.

For å oppnå en jevnere og mer stabil kjøretur på alle typer terreng, er det blitt implementert nye monotube-støtdempere med store (46 mm) stempler, som erstatter de tidligere twin-tube-enhetene. Disse gir bedre ytelse og raskere respons under tøffe forhold.

Toyota Smart Connect + multimedia

Hilux GR Sport II er standardutstyrt med Toyota Smart Connect + multimedia-systemet, som kan betjenes via en 8-tommers berøringsskjerm eller ved hjelp av avansert stemmestyring. Brukere kan også koble til smarttelefonen eller nettbrettet sitt trådløst til systemet ved å bruke Apple CarPlay® eller Android Auto®.

Multimedia-pakken inkluderer tilgang til skybasert navigasjon, som bruker kontinuerlig oppdatert sanntids trafikkhendelsesinformasjon for nøyaktig og effektiv ruteplanlegging. Det er også et innebygd navigasjonssystem som kan benyttes når det ikke er tilgjengelig datatilkobling til skyen.

Nye Toyota Hilux Hybrid 48V og GR SPORT II Spesifikasjon

Hilux prisliste april 2025

Kobling kopiert til utklippstavle