Hilux Hybrid 48V og GR Sport II kan nå bestilles
- Toyota Hilux utvider med et nytt 48V hybrid system
- Hilux GR SPORT II har en design som er mer iøynefallende enn noensinne med en bredere hjulstilling og sportslige GR-detaljer som vitner om racing-historien
- De første bilene kommer til Norge våren 2025
Toyotas nye Hilux Hybrid 48V introduserer elektrifisering til den legendariske pickup-serien for første gang, med høyere kjørbarhet både på og utenfor veien. Samtidig lanseres den andre GR SPORT-utgaven som har en bredere hjulstilling enn den forrige og enda flere iøynefallende detaljer.
Hilux Hybrid 48V
Nye med ny 48V teknologi leverer høyere effektivitet, forbedret kjøreytelse og økt komfort i både urbane og off-road miljøer.
Hilux Hybrid 48V blir kun tilgjengelig i Double Cab-utgaven, med det velkjente ikoniske Hilux-utseendet, med en dristig, tredimensjonal grill og frontfanger.
Som Toyotas fullhybrid-elektriske systemer, lades det nye batteriet under bremsing og regenererer bremseenergi som ellers ville gått tapt, samtidig som det også legger til ytterligere bremsekraft. Når det er ladet sender batteriet opp til 16 DIN hk (12 kW) av kraft og 65 Nm dreiemoment gjennom motorgeneratoren til motoren for å forbedre akselerasjon, kraft og effektivitet.
Den robuste motorgeneratoren er kompakt og er designet for å tåle de harde arbeidsmiljøene som kommersielle kjøretøy opplever, mens motoren har blitt modifisert for å tilpasse seg hybridsystemet. En ny to-armet beltestrammer og sterkere beltemateriale bidrar til forbedret kjørbarhet og en stillere tur, samtidig som den beholder Hilux sin berømte holdbarhet.
Kombinert med motorgeneratoren yter den kraftige og Euro 6d-testede 2,8- liters dieselmotoren (DOHC, 16 ventiler), 204 hestekrefter (DIN hk) (150 kW) ved 3,400 omdreininger per minutt (o/min) og 500 newtonmeter (Nm) dreiemoment mellom 1,600 og 2,800 o/min.
I likhet med eksisterende Hilux, Land Cruiser og PROACE kjøretøyfamilie, er Hilux Hybrid 48V kompatibel med HVO100 diesel, et ikke-fossilt drivstoff laget av 100 prosent fornybare kilder.
Motoren driver en kompakt motorgenerator ved hjelp av et beltesystem, som igjen lader det nye 48V litiumbatteriet, som er lite nok til å installeres under baksetene for å minimere påvirkningen på kabinplass og veier bare 7.6 kg. 48V-batteriet forsyner også kjøretøyets 12V-system gjennom en ny DC/DC omformer.
Hilux GR SPORT II
Nyheten Hilux GR SPORT II bygger Toyotas Dakar Rally-vinnende arv, og blir blir et nytt iøynefallende og kapabelt alternativ.
Hilux GR SPORT II med dobbelkabin gir en kombinasjon av forbedret kontroll og stabilitet, med klassens beste tilhengervekt (3500 kg) og nyttelast (1000 kg). Det robuste designet gjør også at den skiller seg ut i mengden.
Modellen er utvidet med 140 mm i front og 155 mm bak, sammenlignet med en standard Toyota Hilux. Dette skaper en enda tryggere og mer behagelig kjøreopplevelse, selv ved ugunstige vær- eller veiforhold.
De optimaliserte kjøreegenskapene sikrer en stabil kjøreopplevelse med redusert vibrasjonsstøy, i tillegg til at fjæringen og bremsene er spesielt forbedret. Bilen har en bredere hjulstilling som gjør at den ligger godt på veien. I tillegg til at den har høy bakkeklaring og krenger mindre i svingene enn tidligere.
Med en imponerende yteevne på 204 DIN hk/150 kW og et dreiemoment på 500 Nm, kompletteres motoren av en smidig seks-trinns automatisk girkasse.
Hilux GR SPORT IIs kraftfulle fremtoning fortsetter inn i kabinen, hvor bilens sports-DNA og racerbakgrunn er synliggjort. Den svarte interiørpaletten framhever eleganse, og er spisset med røde detaljer. De kontrasterende setebeltene vitner om GR SPORT-seriens racing-historikk.
Girhendlene gir føreren muligheten for manuell giring, og sportspedaler i aluminium kompletterer føreropplevelsen. Den har sporty seter, trukket i svart semsket skinn med sølvdetaljer, gir både økt komfort og sørger for at man sitter stødig under sportslig kjøring.
Finessene fortsetter med eksklusive detaljer på dørpaneler og dashbord, som forsterker kvalitetsinntrykket av Hilux GR SPORT II. Instrumentpanelet prydes også av GR-logoer og -detaljer. Hilux GR SPORT kommer med Toyotas toppmoderne multimediasystem med en 8-tommers berøringsskjerm. En intuitiv meny vises på sjåførsiden av skjermen. Førere kan koble enhetene sine, enten via kabel eller trådløst med Apple CarPlay, og med kabel for Android Auto.
Tekniske detaljer
Med økt bakkeklaring blir terrengegenskapene til Hiluxen enda bedre. Dette er realisert ved å øke bakkeklaringen med 20 mm, kombinert med en økning av sporvidden til 140 mm foran og 155 mm bak.
De nye, lettere 17-tommers felgene kommer med all-terrain dekk for optimalt grep og stabilitet. Presis og effektiv bremsing sikres med forstørrede skivebremser; 17 tommer foran, opp fra tidligere 16 tommer, og nye 15-tommers skivebremser bak erstatter de tidligere trommelbremsene.
Nye støtdempere plassert lenger ut gir forbedrede dempeegenskaper og raskere respons under krevende forhold. Dette lar Hilux GR SPORT II håndtere kupert og ujevnt terreng med stor selvtillit og trygghet.
Lansering i Norge
Det er nå åpnet for bestilling av både Hilux Hybrid 48V og Hilux GR SPORT II, og biler vil bli tilgjengelige hos forhandlere fra våren 2025.
Prisliste Hilux November 2024
*Priser ekskl. frakt- og leveringsomkostninger.