Go to section
| Alle nyheter

Helt nye Toyota PROACE MAX gir store valgmuligheter og allsidighet

  • PROACE MAX markerer Toyotas første inntreden på det europeiske markedet for tunge varebiler
  • Introduksjon kompletterer et omfattende utvalg av Toyota Professional lette nyttekjøretøy
  • Batteridrevet elektrisk drivlinje med rekkevidde på opptil 420 km (WLTP-syklus)
  • Turbodiesel-drivlinjer er også tilgjengelige med manuell eller automatisk girkasse, og spenner over et effektområde på 120 DIN hk til 180 DIN hk
  • Serien tilbyr seks forskjellige konfigurasjoner av høyde og lengde for å gi omfattende lagringskapasitet, lastbæring og hengervekt
  • Omfattende utvalg av kjøretøykonverteringsmuligheter, inkludert fabrikkleverte mannskapsførerhus, tippbiler og planbil-versjoner; Plattformførerhus og chassisførerhus er også tilgjengelig
  • Moderne PROACE-familiestyling og moderne utstyrsspesifikasjoner
  • Ny modellintroduksjon fra September/oktober 2024

Helt nye Toyota PROACE MAX kombinerer kraftig lastbæring og klasseledende kapasitet med effektiv ytelse og en kraftig, robust design.

Som Toyotas første tunge varebil (HDV) i Europa, slutter den seg til de oppdaterte PROACE, PROACE CITY og Hilux for å fullføre en omfattende Toyota Professional-portefølje av lette nyttekjøretøyer.

I likhet med alle andre modeller i PROACE-familien – den middels tunge varebilen PROACE, den kompakte PROACE CITY og familiemodellene VERSO – er PROACE Max tilgjengelig med en batterielektrisk drivlinje som gir responsiv ytelse, kjørekomfort og transport med høy kapasitet i en rekke konfigurasjoner som passer for enhver oppgave, uten at det går på bekostning av praktisk nytte eller pålitelighet.

Elektrifiseringen av den lette kommersielle serien understreker Toyotas flersporede strategi hvor ulike teknologier bidrar til karbonnøytralitet. Toyota mener at alle kunder, inkludert de som kjøper kjøretøy for kommersiell bruk, bør ha tilgang til en rekke rimelige og praktiske alternativer for å akselerere tempoet i CO2-reduksjonen i dag og bidrar til en overgang til nullutslippsmobilitet i fremtiden.

I tillegg til sine laste- og ytelseskvaliteter, presenterer PROACE MAX et slående eksteriørdesign, fokusert på en ny front som skaper en ny PROACE-familieidentitet. Dette inkluderer et stilig overelement i varebilens karosserifarge som strekker seg rundt den mattsvarte grillen for å flyte inn i den fargematchede støtfangeren foran.  Det målrettede utseendet understrekes av fronlyktene i full-LED. Tåkelysene foran har en svingfunksjon for økt sikt. Hjulspesifikasjonene inkluderer nye 16-tommers aluminiumsfelger.

Multimediatilbudet inkluderer en ny 10-tommers berøringsskjerm og syv-tommers TFT-fargeinstrumentskjerm, standard på de elektriske versjonene med høy utstyrsgrad og tilgjengelig som ekstrautstyr på dieselmotorer med høy utstyrsgrad (fullstendige detaljer om infotainment- og tilkoblingsfunksjonene er gitt i multimediedelen nedenfor).

For å sikre at et bredest mulig spekter av kunder blir ivaretatt, tilbyr PROACE Max konverteringsalternativer, både fabrikkleverte og skreddersydde tilpasninger av Toyota-autoriserte spesialister. På samme måte er et bredt utvalg av tilbehør tilgjengelig for å dekke ulike bruker- og forretningsbehov.

ALLSIDIGHET OG EKSEPSJONELL LASTEKAPASITET

Den helt nye PROACE MAX-serien dekker et bredt spekter av dimensjoner, og gir kundene et bredt utvalg når det gjelder å velge den størrelsen på kjøretøyet som passer best for deres behov, sammen med en rekke konverteringsmuligheter.

I fullformat er det seks forskjellige størrelser å velge mellom, basert på to akselavstandsalternativer (3 450 mm og 4 035 mm), tre lengder (5 413 mm, 5 998 mm og 6 363 mm) og tre høyder (2 254 mm, 2 524 mm og 2 764 mm. Disse kombinasjonene gir lasteromsvolum fra 10 m3 til 17 m3, med plass nok til komfortabelt å bære opptil fem europaller.

For å sette lastekapasiteten i sammenheng, tilbyr L4 H3 PROACE MAX tre ganger så stort lastevolum som den største PROACE mellomtunge varebilen.

Varebilene er bare ett element i PROACE MAX-historien: den er også tilgjengelig i fabrikkbygde en- eller treveis tipp- og planbil-konfigurasjoner og som en Crew Cab med en andre rad med fire seter, som tar setekapasitet opp til syv (se nedenfor for ytterligere detaljer om konverteringsalternativer).

Totalvekten er fra 3.300 kg til 3.500 kg for dieselmodellene og 3.500 kg til 4.250 kg for batterielektriske varianter, avhengig av kjøretøykonfigurasjonen. Den batterielektriske PROACE MAX matcher de beste i sin klasse med opptil 1500 kg nyttelastkapasitet og 2.400 kg hengervekt (europeiske tall). Med dieselkraft er maksimal nyttelast opptil 1.500 kg og hengervekt på opptil 3.000 kg, avhengig av kombinasjonen av kjøretøyets lengde og høyde.

KRAFT OG EFFEKTIVITET MED NY BATTERIELEKTRISK DRIVLINJE

En batterielektrisk drivlinje med høy ytelse gir PROACE MAX kraften, komforten og kostnadseffektiviteten til elektrisk kjøring. Systemet yter 200 kW (270 DIN hk) effekt og 410 Nm dreiemoment, noe som gir kjøretøyet muskler til å ta de tøffeste jobbene på strak arm.

Med en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP-standard) er PROACE MAX komfortabelt i stand til å dekke typiske daglige oppgaver. Føreren kan justere ytelsen med tre kjøremoduser for å passe deres behov, ved å bruke en knapp ved siden av girvelgeren på konsollen:

  • ECO-modus optimaliserer rekkevidden og begrenser effekten til 120 kW (163 DIN hk).
  • NORMAL-modus gir en god balanse mellom effekt og effektivitet, og begrenser effekten til 160 kW (218 DIN hk).
  • POWER-modus legger vekt på full ytelse, slik at systemet kan levere sitt fulle potensial på 200 kW (270 DIN hk).

Ytterligere fordeler kan oppnås med det regenerative bremsesystemet. Dette fanger opp kinetisk energi som genereres under retardasjon og bremsing, og sender den tilbake som elektrisk kraft for å lade batteriet.

Føreren kan velge sitt foretrukne nivå av regenerativ bremsing ved hjelp av padleskift bak rattet. Det er fire nivåer å velge mellom, noe som gir ulik grad av retardasjon når føreren løfter gasspedalen. Jo høyere nivå, jo raskere vil kjøretøyet bremse og jo større energinivå vil bli gjenvunnet.

Litium-ion-batteriet på 110 kWh kan lades opp til 80 % på så lite som fra 55 minutter ved bruk av en 150 kW hurtiglader, noe som bidrar til å sikre at nedetid for kjøretøyet minimeres. Kjøretøyet har en 11 kW AC ombordlader for å støtte bedrifts- og hjemmelading over natten eller når den er parkert i lengre perioder; en 22 kW AC-lader vil bli introdusert i 2025.

ALTERNATIVER FOR DIESELDRIVLINJE

Tre dieseldrivlinjer er også tilgjengelige. Innstegsenheten er en 2,2-liters med sekstrinns manuell girkasse, som tilbyr 120 DIN hk (88 kW) og 320 Nm – ytelse som passer for store kjøretøyflåter.

Motoren med middels krefter er en 140 DIN hk (103 kW) versjon av 2.2-enheten, med sekstrinns manuell eller åtte-trinns automatgir, som gir henholdsvis 350 Nm eller 380 Nm.

Den kraftige dieselen, også med manuell eller automatisk girkasse, yter 180 DIN hk (132 kW) og er godt egnet for tunge ombygginger.

CO2-utslippene er fra 198 g/km, noe som tilsvarer klassens beste ytelse. Alle PROACE MAX-modeller har forhjulsdrift, i likhet med de fleste andre modeller i det store varebilmarkedet.

KONVERTERINGER OG TILPASNING

Rundt 90 % av tunge kjøretøy som selges i Europa har en eller annen form for tilpasning eller bruker tilbehør. Dette kan variere fra enkle lakkeringsjobber, innvendige paneler  og kjøling til omfattende konverteringer for å passe spesifikke forretningsbehov. Toyota imøtekommer denne etterspørselen ved å tilby omfattende konverteringsalternativer og et omfattende utvalg av autentisk tilbehør med garanti.

Karosserityper

I tillegg til de vanlige versjonene av varebiler og mannskapsførerhus, kan fabrikken levere ufullstendige kjøretøy som kunden kan få modifisert til sine spesifikke krav. Dette er et chassisførerhus og plattformførerhus, begge tilgjengelige i standard (5 943 mm) og utvidet (6 308 mm) lengde.

PROACE MAX er den første PROACE-modellen som er tilgjengelig som chassis, noe som skaper potensial for et bredt spekter av forskjellige påbygg og ombygginger. Plattformførerhuset har ikke noe bakvegg, så det er egnet for ombygging av minibusser eller bobiler.

Fabrikken produserer også konverteringer til planbil og tipp. Disse og mannskapsførerhuset kan leveres med elektriske eller dieseldrivlinjer. I tillegg nyter alle fabrikkombygginger godt av samme produsentgarantibeskyttelse som PROACE MAX-varebilene.

Konverteringer og tilpasning

Et konverteringsrammeverk rulles ut slik at kundene får kjøretøyet som er perfekt tilpasset deres forretningskrav med konvertering og tilpasning utført av autoriserte lokale ombyggere. Autorisasjonsprosessen fokuserer på å verifisere og forbedre kvalitetsstandardene som brukes for konverteringen og er i tråd med Toyotas standarder. I Norge har Toyota inngått avtale med Lafinto for ombygginger av PROACE MAX.

TILBEHØR

Fra salgsstart er et bredt utvalg av tilbehør tilgjengelig for å forbedre lasthåndtering, sikkerhet, beskyttelse av lasterommet og praktisk nytte.

Lastekapasiteten kan økes med en takplattform og bakstige, mens interiøret kan utstyres med en rekke reoler og hyllesystemer. Med fordelen av et høyt takalternativ kan plassen forvandles til et mobilt verksted, med strømforsyningsmuligheter.

Paneler av tre og polypropylen (opptil 50 % lettere enn tre) kan spesifiseres, og festeskinner og lastestropper kan legges til for å holde gjenstander sikre. Det er også et utvalg av forbedrede sikkerhetslåser å velge mellom, sammen med tilhengerfestealternativer for kunder som trenger å trekke tilhengere.

For de elektriske versjonene er kabler, kabelposer og ladebokser tilgjengelig.

OMFATTENDE SIKKERHETS- OG FØRERASSISTANSESYSTEMER

Et utvidet utvalg av Toyota Safety Technologies som standard gir trygghet og beskytter kjøretøyet og dets passasjerer.

Tryggere og mindre stressende kjøring støttes av en rekke nye funksjoner. Moving Off Information System (MIOS) og Blind Spot Information (BSIS), som er tilgjengelig på BEV-modellene med opptil 4 250 kg totalvekt, bidrar til å gjøre føreren oppmerksom på potensielle farer i blindsonen på passasjersiden av kjøretøyet. Disse bruker en dedikert sensor og kamera for å overvåke området, og hvis for eksempel en fotgjenger, syklist eller motorsykkelrytter oppdages, tennes et varsel på dashbordet og et varseltrekantskilt vises i sidespeilene.

Føreren får ytterligere støtte fra sidevindassistenten, som bidrar til å holde kjøretøyet stabilt ved kjøring i sterk sidevind. Den gir skånsom, kurskorrigerende bremsing for å forhindre at PROACE MAX driver ut av kjørefeltet. Skulle en ulykke inntreffe, samler og lagrer hendelsesdataregistrering informasjon om kjøretøyets drift og status før, under og etter en kollisjon.

En trafikkorkassistent skal introduseres, som er en utvidelse av den adaptive cruisekontrollen som vil gjøre kjøringen enklere og tryggere i tett trafikk ved å oppdage kjøretøyet foran og styre varebilens kjørefeltsentrering. Det vil også stoppe PROACE MAX om nødvendig, og deretter akselerere tilbake til den forhåndsinnstilte hastigheten når trafikkflyten beveger seg igjen.

Parkering og manøvrering av kjøretøyet blir enklere med tilgjengeligheten av parkeringssensorer bak, ryggekamera og 360-varsling levert av en rekke 14 sensorer – 16 på L4-modellen. Et digitalt, sentermontert bakspeil er også tilgjengelig.

MULTIMEDIA OG INSTRUMENTERING

Et multimediasystem med en 10-tommers HD-berøringsskjerm er tilgjengelig på PROACE MAX BEV-er og er tilgjengelig som ekstrautstyr på dieselversjoner. Pakken inkluderer et innebygd SIM-kort for å få tilgang til skybasert navigasjon med 3D-kartlegging og fordelen av oppdatert tilbakemeldingsbasert trafikkinformasjon.  Andre funksjoner inkluderer stemmegjenkjenning som reagerer på naturlige talekommandoer, Bluetooth og DAB-radiomottak. Førerens instrumentering er en syv-tommers digital fargeskjerm.

Standard på de dieseldrevne modellene er en fem-tommers fargeskjerm med en monokrom digital instrumentklynge.

En enkel, trådløs smarttelefonintegrasjon er tilgjengelig, via Apple CarPlay og Android Auto.

EUROPEISK PRODUKSJON

PROACE MAX markerer et dypere samarbeid mellom Toyota Motor Europe og Stellantis. Samarbeidet startet i 2012 og gir begge selskapene muligheten til å optimalisere utviklings- og produksjonskostnadene. PROACE MAX batterielektriske varebiler bygges ved Stellantis-anlegget i Gliwice, Polen, og dieselmotorene og andre BEV-versjoner i Atessa, Italia.

PROGRAM FOR PRODUKTLANSERING

PROACE MAX vil ha en forskjøvet utrulling på tvers av europeiske markeder, med første kundeleveranser forventet fra september/oktober 2024.

Varebilene vil bli utgitt først, etterfulgt av chassis- og plattformførerhusmodeller fra september og planbil dropside-konvertering fra oktober. I november vil den første varebilens mannskapsførerhus komme måneden etter.

 

Kobling kopiert til utklippstavle