Go to section
| Modeller » Hilux » Pressemeldinger

Den nye Toyota Hilux Hybrid 48V: kompromissløse egenskaper fra den perfekte forretningspartneren

  • Hilux utvikler seg med innføringen av en elektrifisert drivlinje
  • Et sterkere tilbud for bedrifter med forbedret ytelse på og utenfor veien
  • Jevn og naturlig akselerasjons- og bremsefølelse ved kjøring på vei med overlegent stopp-og-start-system og regenerativ bremsefunksjon
  • Offroad-ytelse drar nytte av revidert tomgangskontroll ved lav hastighet og bruk av Multi-Terrain Select-systemet

I løpet av mer enn et halvt århundre har Toyota Hilux etablert et verdensomspennende rykte for eksepsjonell styrke og holdbarhet, og betjener trofast sine kunder i verdens mest utfordrende miljøer. I løpet av den tiden har den også stadig utviklet seg til å bli et rendyrket kjøretøy med to bruksområder: den har beholdt all robustheten og påliteligheten som kreves for seriøse arbeidsoppgaver, samtidig som den tilbyr komfort, raffinement, balanse og sikkerhet på veien for daglig kjøring i jobb eller på fritiden.

Nå går denne utviklingen inn i en ny fase med introduksjonen av modellens første elektrifiserte drivlinje, Toyota Hilux Hybrid 48V.

48V mildhybridsystemet styrker Hiluxs tilbud som en ideell partner for bedrifter/kommersielle brukere, og gir flere fordeler. Ytelsen er jevnere og mer raffinert, med mindre støy og vibrasjoner, enten du kjører på vanlige veier eller takler tøffere terreng. Dette oppnås uten at det går på bekostning av pickupens terrengegenskaper– spesielt er det ingen innvirkning på vadedybden (700 mm) eller de lastbærende egenskapene.

Hilux Hybrid 48V lanseres i Double Cab-format, med kraftfull styling som inkluderer en tredimensjonal grill og støtfanger foran som understreker modellens robusthet.

Ny 48V hybridteknologi

48V hybridsystemet bruker Hilux sin velprøvde 2,8-liters turbodieselmotor, utstyrt med en ny elektrisk motorgenerator, et 48V litium-ion-batteri og en DC-DC-omformer. Delene er designet for enkel integrering, og unngår behovet for komplekse justeringer av drivlinjeoppsettet.

Disse nye systemkomponentene er bygget for å tåle den typen tøffe driftsforhold Hilux sannsynligvis vil møte. For eksempel er den nye elektriske motorgeneratoren plassert høyt nok til å opprettholde kjøretøyets 700 mm vadekapasitet.

Motoren driver den elektriske motorgeneratoren (en synkron enhet med permanent magnet), som igjen lader hybridbatteriet. Når det er ladet, kan hybridbatteriet levere opptil 12 kW tilleggseffekt og 65 Nm i dreiemoment til drivlinjen under akselerasjon.

En to-arms strammer gir beltespenningen som kreves av den elektriske motorgeneratoren. Dette er designet for bruk i dieseldrevne nyttekjøretøy og for å tåle kravene til kjøring på krevende underlag. Det bidrar også til å sikre forbedret akselerasjonsrespons og en støy- og vibrasjonsytelse som er på nivå med bensindrevne personbiler. Den ribbede siden av beltet har fått et høyfast stofflag som gjør det sterkere og mer sklisikkert. Dette reduserer støy og bidrar til å opprettholde jevn ytelse under utfordrende forhold, for eksempel når du kjører gjennom dypt vann.

48V litium-ion hybridbatteriet har 13 celler og en kapasitet på 4.3Ah. Med en vekt på bare 7,6 kg er det også tilstrekkelig kompakt til å plasseres under kjøretøyets bakseter, med minimal innvirkning på kupéplassen. Både hybridbatteriet og DC-DC-omformeren med lav profil er beskyttet mot vanninntrengning.

Motoren er en DOHC 16-ventils enhet, som genererer maksimalt 204 DIN hk (150 kW) ved 3,400 o/min og et kraftfullt dreiemoment på 500 Nm dmellom 1,600 og 2,800 o/min. Den har common rail-drivstoffinnsprøytning, en turbolader med variabel dyse og en vannkjølt intercooler. Kontrollfunksjoner for eksosutslipp inkluderer et partikkelfilter, selektiv katalytisk reduksjon og ekstra ureainjeksjon. I likhet med andre Hilux-modeller er Hybrid 48V kompatibel med HVO100 diesel, et ikke-fossilt drivstoff laget av 100 % fornybare kilder.

Regenerativ bremsing og jevnt, stillegående stopp-og-start-system

Hilux Hybrid 48V-systemets elektriske motorgenerator gir fordeler i både kjøreegenskaper på og utenfor vei. Den gir en regenerativ bremsefunksjon, og gjenvinner energi som produseres når føreren går av gassen. Kombinert med motorbremsing sparer dette drivstoff og gjør kjøringen enklere.  På veien er akselerasjonen ved start og retardasjonen jevnere og mer naturlig, noe som bidrar til en mer behagelig og komfortabel tur. Når du kjører i mer krevende terreng, forbedrer motorgeneratoren Hiluxs evne til å overvinne hindringer. Dette er ytterligere hjulpet av en 20 % reduksjon i motorens tomgangsturtall, fra 720 o/min til 600 o/min.

Kraftassistansen fra den elektriske motorgeneratoren reduserer også motorbelastningen ved laveffektiv drift, noe som bidrar til forbedret drivstofforbruk og utslippsytelse.

Motorgeneratorens driftsstatus vises i førerens multiinformasjonsdisplay med en avlesning som viser CHG (energiregenerering), ECO (gir assistanse) og PWR (gir assistanse).

Stopp-start-systemet gir en mer komfortabel kjøring i trafikken, takket være raskere gassrespons fra stillestående og mer stillegående motorstart. Den elektriske motorgeneratoren fungerer i stedet for en konvensjonell startmotor og er alltid tilkoblet. Dermed gir den raskere og jevnere respons.

Ny Multi-Terrain Select (MTS)

Hilux Hybrid 48V er den første Hilux som har Multi-Terrain Select. Dette justerer drivkontrollsystemene – drivkraft, fjæring og bremsetrykk – for å forbedre trekkraft, manøvrerbarhet og stabilitet under forskjellige kjøreforhold.

Det er seks innstillinger: Sand, Mud, Rock, Dirt, Snow og Auto. I Auto-modus vurderer sensorer rundt kjøretøyet veiforholdene og bruker de riktige kontrollinnstillingene. Sand, Mud, Rock og Auto kan kobles inn når Hilux er i (lav) L4-kjøring; Dirt, Sand, Mud, Deep Snow og Auto kan brukes i H4. Den nye multiinformasjonsskjermen har en annen bakgrunn for hver modus.

Sterk og stabil

Den nye Hilux Hybrid 48V har rikelig med tilstedeværelse på gaten, og er 5,325 mm lang, 1,855 mm/1,900 mm bred og 1,865 mm høy. Det er en praktisk pickup, og double cab karosseriet har et lasteplan som er 1,555 mm langt. Mildhybridsystemet reduserer på ingen måte lasteevnen: Nyttelasten er opptil 1.000 kg og hengervekten er 3500 kg.

I likhet med sine konvensjonelt drevne søstermodeller, har Hilux en rammekonstruksjon som er nøkkelen til dens styrke, holdbarhet og vridningsstivhet. Bakfjæringens slitesterke bladfjærer og doble støtdempere gir sikker terrengytelse som forventes og en SUV-lignende komfort og kjøreegenskaper på veien. Modellens evne til å kjøre hvor som helst støttes av en bakkeklaring på 310 mm og angrepsvinkel- og avgangsvinkler på henholdsvis 29 og 26 grader.

Avansert sikkerhetsutstyr

Hilux Hybrid 48V er utstyrt med Toyota Safety Sense-teknologi for å gi passasjerer og andre trafikanter beskyttelse i verdensklasse mot mange vanlige ulykkesrisikoer.

Et forbedret Pre-Collision System (PCS) kan bedre oppdage fotgjengere om natten, syklister på dagtid og møtende kjøretøy eller fotgjengere i kryss når de svinger. Når slike farer oppdages, avgir systemet hørbare og visuelle varsler før det brukes bremsekraft om nødvendig.

Adaptiv cruisekontroll (ACC) med veiskiltassistent (RSA) gjør det mulig for føreren å raskt justere hastigheten i takt med endringer i fartsgrensen. ACC kan også automatisk bremse kjøretøyet for å sikre en passende hastighet gjennom svinger på motorveien.

Når du kjører om natten, eliminerer funksjonen for automatisk fjernlys (AHB) behovet for manuell nedblending for å unngå å blende andre sjåfører. Den oppdager kjøretøy som nærmer seg og justerer lysene umiddelbart og nøyaktig, slik at bruken av fjernlys maksimeres.

Multimedia og tilkobling

Den høye utstyrsspesifikasjonen inkluderer et Toyota Smart Connect multimediasystem.

Toyota Smart Connect gir sjåføren tilgang til skybasert navigasjon med effektiv reiseplanlegging hjulpet av oppdatert trafikkintelligens. Systemet inkluderer også en stemmeagent for håndfri betjening av mobiltelefonsamtaler og lydfunksjoner. Smarttelefonintegrasjon er tilgjengelig, via både Apple CarPlay (trådløs) og Android Auto (kablet).

Ytterligere bekvemmelighet er gitt av MyToyota-smarttelefonappen. Dette kan brukes til å fjernbetjene visse kjøretøyfunksjoner – låsing/opplåsing av dører og bruk av klimaanlegget for å varme eller kjøle ned kupeen før en reise. Appen gir også kjøretøydata og kan brukes til service, planlegging og påminnelser.

Lansering i Norge

Nye HILUX HYBRID 48V vil lanseres i Norge på forsommeren 2025.

Kobling kopiert til utklippstavle